דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שכחו אותי בשיכון 

מאת    [ 17/10/2013 ]

מילים במאמר: 400   [ נצפה 1060 פעמים ]

כאדריכל המתכנן שכונות מגורים ומגדלי מגורים רבים, אני מברך על הרפורמה החדשה שמטרתה היא  קיצור וייעול של הליכי הרישוי, קיצור וייעול הליכי התכנון של תכניות בניין עיר, תב"עות וכו' ומתן סמכויות נרחבות יותר לועדות המקומיות על מנת שתוכלנה לאשר בסמכותן חלק גדול מן הנושאים המגיעים היות לפתחה של הועדה המחוזית. העומס בוועדה המחוזית גדול מנשוא ואני משוכנע שנושאים רבים יכולים לקבל מענה איכותי ומהיר בסמכות הועדה המקומית, מה שיותיר לוועדה המחוזית זמן רב לתכנון, דיון ואישור של תכניות המתאר, מסמכי המדיניות וכו'. אחד היתרונות הגדולים של הרפורמה החדשה הוא בכך שיתפנה זמן לועדות המחוזיות להתעסק בתפקידן המהותי והאמיתי- ענייני מדיניות ואסטרטגיה של תוכניות מתאר. הוועדה המחוזית תהה סוף סוף הסמכות הגבוהה לנושאים אסטרטגיים שאת החלטותיה תיישם הועדה המקומית בכישרון רב. עם זאת, החשש הגדול הוא כי ללא תוספת כח אדם ומשאבים, גם החוקים הטובים ביותר יישארו "על הנייר". אנו נתקלים מדי יום במקרים בהם פרויקטים בני אלפי דירות, תקועים בשל מחסור בבודקים או בגלל תור ארוך בדרך לדיוני הועדה המתכנסת רק אחת לחודש. רפורמה זו, שמגדילה את אחריותה וכוחה של הוועדה המקומית, תווסת את הבקשות והנושאים בין שתי הועדות ובכך לזרז את הליך קבלת ההחלטות.

אולם, ברצוני להרים דגל ותמרור הזהרה. בישראל קיים מחסור חמור בעתודות קרקע באזורי הביקוש, ומאחר והשטחים הפתוחים, האזורים החקלאיים, הפרדסים והדיונות כה יקרים לליבנו, הדרך היחידה להשגת מיליון דירות הנחוצות כיום לישראל היא באמצעות התחדשות עירונית במרכזי הערים הקיימות ובאזורים המוזנחים הדורשים שדרוג ושינוי טוטאלי. מדובר במשימה לאומית וצדק חברתי ראשון במעלה. לדעתי, על המחוקק לקבוע מפתח אחיד וקבוע, על פיו כל רשות מקומית תהיה חייבת לאשר מאות יח"ד מדי שנה על מנת ליצור רצף אחיד של תהליכי התחדשות עירונית בראייה כוללת, ארוכת טווח ואיכותית.

כיום, עוד לפני הרפורמה החדשה (והמבורכת) מצהירים ראשי ערים רבים כי אינם לא מעוניינים לקדם בעירם התחדשות עירונית מאחר והנושא אינו כלכלי עבור העיר. עם הרחבת סמכויותיהן של הועדות המקומיות, אשר ראשי הערים עומדים לרוב בראשן, עלול להיווצר מצב בו הוועדות המקומיות תטרפדנה פרויקטים של התחדשות עירונית משיקולי תקציב צרים. המצב בישראל היום הוא עשרות ואף מאות אלפי תושבים חיים בשיכונים שאינם תואמים את סטנדרט המגורים במאה ה 21, במקביל, בכל שנה אנו זקוקים לעשרות אלפי דירות חדשות ובמחירים שפויים עבור הזוגות הצעירים. התחדשות עירונית היא הפתרון היחיד המסוגל לתת מענה שני הצרכים הללו במהירות רבה ללא צורך בחקיקה מיוחדת וללא השקעה כספית מצד המדינה.

אל תשכחו אותנו בשיכונים, הרפורמה היא הזדמנות פז לעשות צדק חברתי, לשדרג את מרכזי הערים המזדקנות ולהקים דירות חדשות לזוגות הצעירים.

אדריכל גיל שנהב, כנען שנהב אדריכלים, ממייסדי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית המיישמת התחדשות עירונית במודל החברתי ומייצגת דיירים בכ 15 פרויקטים ברחבי הארץ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב