דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תזונה שלווה ואיורוודה 

מאת    [ 06/10/2013 ]

מילים במאמר: 600   [ נצפה 2112 פעמים ]

תזונה שלווה

 

תזונה עלובה תהווה מכשול לתרגול המדיטציה. כדי להשיג הכרה שלווה ומרוכזת אנחנו צריכים לעקוב אחרי תזונה סאטווית. כל מזון הינו בעל אנרגיה ייחודית אשר בונה את האורגניזם האנושי בצורה מסוימת. המדע היוגי (גם כמו המדע המערבי) זיהה שהגוף הפיזי מורכב ממזון. אבל היוגה הולכת צעד אחד נוסף וטוענת שגם ההכרה בנויה אף היא מהמזון אולם לא מהחומר הגס שלו אלא מהאנרגיות המעודנות שבו. אותם מזונות שהגוף הפיזי שלנו צורך משפיעים בצורה ישירה על מבנה המוח שלנו ותפקודו. באותה צורה, אם אנחנו אוכלים מזון שהוא הינו מעובד, ההכרה תשקף את חוסר הטוהר של המזון בכך שהיא תיהפך לבלתי מאוזנת. לדוגמא, מחקרים הראו שצבע מאכל אדום יוצר היפראקטיביות בילדים ושסוכר מעובד יכול ליצור חוסר יציבות רגשית. אלה רק שניים מני מאות דוגמאות של חומרים אותם אנו צורכים מתוך עיוורון מוחלט להשפעותיהם הפיזיולוגיות והמנטליות. אדם המודט בצורה קבועה, צריך להיות מודע בצורה ספציפית לחומרים הללו, מכיוון שאפילו סטייה ברמה של יום מהרגלי תזונה סאטוויים תשפיע על איכות המדיטציה. התזונה האופטימאלית עבור המודט הינה פשוטה. זה לא אומר שהארוחות צריכות להיות נטולות טעם, אבל יש בה הימנעות מאותם מזונות בעלי אפקטים שליליים על ההכרה.תבלינים חריפים, שימוש בבצל ושום, עודף מלח במזון, קפה, תה שחור ובשר, כל אלה מגרים את ההכרה והופכים את השליטה בה למשימה מייגעת. מזונות אחרים הופכים את ההכרה לקהה ויעוררו חוויה של עייפות וחוסר קליטה. מזונות אלה כוללים מאכלים שבושלו יתר על המידה או חוממו מספר פעמים וכמו כן אלכוהול, סיגריות וסמים שונים, אף על פי שלרוב איננו מחשיבים אותם כ"תזונה". אין אנו מצפים שכל אדם מיד יבצע שינוי דרסטי ורדיקאלי באורחות חייו ותזונתו, ושינוי רדיקאלי כזה גם אינו מומלץ. אבל אלה שבכנות מעוניינים לתרגל מדיטציה יכולים להתחיל בכך שהם מורידים פריט מזון או שניים הנחשבים רג'אסיים או טמאסיים מסל המזון שלהם ומחליפים אותם בפריטים סאטויים יותר. תרגול האסאנות והפרנימה יאפשר לתהליך השינוי להתקבל בקלות יותר על ידי המערכת וכמו כן יש לזכור שרבים מההרגלים הרעים יתבטלו מעצמם מעצם התרחבות המודעות הנוצרת בזמן תרגול המדיטציה.

 

תזונה ואיורוודה

 

אנו מופגזים כל הזמן באינפורמציה ובטיפים לגבי תזונה. לעיתים קרובות איננו מסוגלים לראות את התמונה הכוללת ואנו מוצאים את עצמנו מבולבלים לנוכח ההנחיות המנוגדות. יוגה מסוגלת לעזור לאדם למצוא בצורה אינדיוודואלית דרך בתוך המבוך הזה. היא מצהירה כי תזונה צמחונית המבוססת על העקרונות של מדע האיורוודה הקדום תוכל להביא את האדם לכדי איזון. על פי האיורוודה אחד מעמודי התווך לבריאות טובה, הינה תזונה הנמצאת בהרמוניה עם מבנה הגוף שלנו ומלמדת אותנו עד כמה חשובה התזונה בטיפול ובמניעת מחלות. אריכות ימים, עוצמה, אנרגיה, צמיחה ובריאות קורנת מבוססים על יכולת עיכול טובה ועל תזונה איכותית.

 

טיפים איורוודיים לתזונה אידיאלית:

המזון צריך להיות טעים.

המזון צריך להיות מספק.

המזון צריך לחזק את הגוף.

המזון צריך להעניק אנרגיה מיידית וגם מתמשכת.

המזון צריך להילקח בכמויות ראויות.

המזון צריך להגביר את החיוניות והזיכרון.

המזון צריך לתמוך באריכות ימים.

 

עקרונות לאכילה בריאה:

אכול בישיבה ובסביבה נעימה.

אכול רק לאחר שהסעודה הקודמת עוכלה. (אחרי 5 או 6 שעות).

אכול בשלווה ולעס היטב.

שתה מים חמים או תה צמחים ביחד עם הארוחה.

המנע ממשקאות קרים או קפואים בכל הזמנים.

הייה שמח כאשר אתה מבשל ואוכל – מצב הרוח שלך ישפיע על מערכת העיכול ועל האנרגיה של המזון עצמו. אכול בשעות קבועות, המנע מחטיפים בין הארוחות. אכול רק את הכמות שהיית מסוגל להכיל בכפות ידיך פעמיים. מלא מחצית מקיבתך במזון, רבע בנוזלים והשאר את הרבע הנותר חופשי לשם התפשטות גזים. המנע מאכילת פירות ושתיית מיצי פירות בזמן הארוחה. השתמש במזון כתרופה – הנך הופך להיות לדבר שאותו אתה אוכל.

אמור תודה על המזון שהוענק לך.

 

"בריאות היא עושר, שלווה בהכרה היא אושר היוגה מראה את הדרך." בלב תל אביב, מרכז שיבננדה יוגה הוא אי של שפיות ושלווה. המרכז מעניק שיעורי יוגה, סדנאות יוגה וקורסי מדיטציה וחשיבה חיובית, תת מודע ודמיון מודרך, תזונה נכונה והרפיית מתח. אנו פועלים כעמותה ללא כוונת רווח ברוח הקרמה יוגה , שירות בלתי אנוכי. כולנו - המנהלים, המורים, אנשי קבלת הקהל, התחזוקה - משרתים אתכם בהתנדבות כדי לחלוק את המתנה הנקראת "יוגה". בישראל מרכזים נוספים בירושלים ובאילת ולמעלה מ-800 מורי יוגה שיבננדה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב