דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול מונחה לוח בקרה Management Guided Dashboard (M.G.D) 

מאת    [ 18/08/2013 ]

מילים במאמר: 767   [ נצפה 2494 פעמים ]

ניהול מונחה לוח בקרה הינה גישה ניהולית המאפשרת לפקח ולבקר את ביצועי העסק ברמה שוטפת, בהתאם לקצב השינוי בפרמטרים שהוגדרו כמיצגים, את הפעילות העסקית המרכזית בעסק. לוח הבקרה הוא למעשה התוצאה של הפעילות העסקית בנקודת זמן. ניתן לדמות זאת לתגובת הנהג ברכב בהתייחס לנתוני לוח הבקרה (שעונים). ( מהירות הנסיעה, מצב חום מנוע, מצב דלק, דלתות וחגורות בטיחות, אורות וכו). הנהג לא נשאר אדיש לנתונים ופועל בהתאם לנדרש. האם ניתן לנהוג ברכב  ללא לוח בקרה ? וודאי שלא. ברכב הנתונים מוצגים בזמן אמת. בתהליכי ניהול הנתונים הם תוצאות כמותיות של נתוני בצוע בעבר, גם אם העבר הוא קצר ביותר. האפקטיביות הגדולה ביותר תושג, כאשר פער הזמן בין הבצוע, להצגת הנתונים יהיה הקצר ביותר, כך שהמנהל יוכל לקבל החלטות מהירות לבצוע הנדרש, בהתייחס לתוצאות המוצגות.

לוח הבקרה הניהולי מציג את נתוני הבצוע באופן גרפי ממוקד וברור, המאפשר במבט חטוף ומהיר לזהות בצועים, בדומה למבטי הנהג ללוח השעונים ברכב. לוח הבקרה איננו תחליף לנתונים המוצגים בניתוח בצועים תקופתיים. בצועים תקופתיים מלווים בדוחות עמוסי מלל ובטבלאות נתונים, ניתוחים סטטיסטיים בחתכים שונים תרשימים ועוד , נדרש זמן רב לנתח ולהבין את משמעות הנתונים, ולא פחות זמן לאסוף ולהכין את הדוחות והתרשימים. ניתן להתאים לוח בקרה מתאים לכל עסק ובכל תחום פעילות.

ההיגיון של ניהול מונחה לוח בקרה הוא שחשיפת הנתונים באופן ברור ממוקד ועקבי, קרוב לזמן האירוע, איננה יכולה להשאיר את המנהל אדיש, הוא יברר, יבדוק, ישאל, ויפעל בהתאם לצורך. לוח השעונים "מזכיר" למתבונן מה לבדוק. צריך להבין שהנתונים המוצגים הם תוצאות של בצוע פעילויות שוטפות, שבוצעו אך לפני זמן קצר, כך שניתן לבצע תיקונים ושיפורים בבצוע. בניהול מונחה לוח בקרה, העובדים חייבים לדעת שהם נמדדים באופן שוטף ועקבי. היכולת של המנהל להיות בעניינים באופן ממוקד ושוטף, וידיעת העובדים שהם נמדדים באופן שוטף, יוצרת  מתח של עשייה, בקרה ,ותיקון. הבקרה התמידית והשוטפת מצד ההנהלה, והדיווח השוטף והעקבי מצד המבצעים, הופכים לשגרת יום בעסק  שהופך להיות מדיד על בסיס בצוע יומי. אין כל ספק שבקרה עקבית ויעילה וקבלת החלטות נכונות בהתאם לממצאים , ישפרו את התוצאות העסקיות לאורך זמן. גם אם לא ניתן לכסות בבקרה שוטפת ורצופה  את כל הפעילות העסקית. שיטת הבקרה הזו, היא להערכתי זולה ,אפקטיבית ויעילה לא פחות, משיטות המצריכות אסוף וניתוח  מידע רב, ונדרשות לעלויות רבות וזמן רב לאיסוף ומיון המידע

הפרמטרים נדרשים ( KPI-Key  Performance Indicator) חייבים להיות ערכים כמותיים הניתנים למדידה .הנתונים המוצגים הם כאלה, המייצגים תוצאות שונות הנגזרות מהפעילות העסקית, ויש בהם כדי לבטא את האופן שבו מתנהל העסק. כגון: מכירות, תפוקות ביח' שונות (כסף, שעות, משקל נפח), עלויות למיניהן. כמו כן נתונים המשפיעים ומשתתפים בתהליך העסקי כגון: שימוש וניצול משאבי שעות(נוכחות, עבודה, מכונות), ערכי וכמויות מלאי, פעילויות רכש ועוד, תקלות ומספר רב של פרמטרים נוספים. על הנתונים להיות זמינים וקלים לאיסוף ולהצגה. הנתונים יכולים להיות ברמת גורם בודד  (אדם, תהליך, מכונה, מוצר, וברמה עסקית כוללת)

המחוונים צריכים להיות מותאמים למידע המוצג, מובנים  וקליטים לעין ולהבנת משמעויות המוצג.

תדירות העדכון תהיה בהתאם לתהליך העסקי ולזמן הנדרש להתהוותו, בהתאם ליכולת אסוף מידע זמין ואמין, ובמידת האפקטיביות המייצגת את התהליך העסקי של המידע שנאסף. (במכירות ניתן על בסיס זמן קצר ביותר (שעות וימים) , בתהליכים מורכבים יותר (שבועות חודשים). בעקרון התדירות עשויה להיות: יומית, שבועית, חודשית, בערכים נקודתיים ובערכים שוטפים מצטברים לשנה

בסיס השוואת הבצועים: בכדי לתת משמעות יחסית  לנתונים יש להשוות את הבצוע השוטףלתקציב/תחזית/מטרה, או/ו לתקופות מקבילות, לנתונים ענפיים ועוד.

סוגי מחוונים להצגת הנתונים: תרשימי: עמודה, עקומות, פזור, רדאר, עוגה, מחוג ועוד. כל מחוון שנבחר צריך להתאים לסוג המידע אותו הוא מציג.

תהליך ניהול: ידועה האמרה "ניתן לנהל רק את מה שניתן למדוד", כלומר מה שלא מדיד לא ניתן לנהל. תהליכי הניהול בכל תחום ובכל ארגון ובכל מקום צריכים לכלול את הצעדים הבאים: 1. הצבת יעדים ממוקדים ומוגדרים (אם יש אסטרטגיה כאלה הנגזרות מהאסטרטגיה). 2. תכנון הנדרש לבצוע להשגת היעדים. 3. הקצאת משאבים (ניהול, זמן, ציוד , עובדים,מקום , כסף). 4.תכנית עבודה מפורטת על ציר זמן.5. הדרכת המבצעים בכל הנדרש לבצוע. 6. בצוע. 7. פקוח ובקרה על הבצוע. 8.ניתוח בצועים. 9. פעילות מתקנת, ועדכון הנדרש של כל הגורמים הרלבנטיים מבחינת יעדים, משאבים, תכניות, עדכונים, מידע וחוזר חלילה. תהליך הניהול הוא מעגל אין סופי, הנדרש לכל משך חיי הארגון.

סכום: הבקרה  איננה מציינת מה צריך לעשות, איך צריך לעשות, מתי צריך לעשות, ועם מי צריך לעשות. השיטה איננה באה במקום תכנון וניהול תהליכים, ומשמעת עסקית וארגונית הנדרשים מכל המשתתפים בתהליך העסקי. היא באה להשלים לסייע להבליט להדגיש ולהתריע, על פערים בין הבצוע בפועל לבין נתונים השוואתיים. כל עסק מגדיר לעצמו את מטרותיו ואת דרישותיו מעובדיו בתחום הבצוע ובתחום ההתנהלות השוטפת.

לשימוש בdashboard  ניהולי נדרש: רכב (עסק מנוהל) ונדרש נהג (מנהל).

תגיות: ניהול, פיקוח, דיווח, שליטה, KPI,בקרה ניהולית, מחוונים, נתונים, מנהל, לוח בקרה,

 

 

 

 

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג UP  יזמות וניהול בע"מ

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי מנכ"ל UP יזמות וניהול בע"מ, חבר בלשכת היועצים העסקיים, מנכ"ל לשעבר בחברות עסקיות.
 נייד :0526969240 דוא"ל:   peleguzi@012.net.il אתר :  WWW.UZIP.CO.IL   שרותי ניהול כמנכ"ל לעסקים נדרשים על בסיס משרה חלקית.שרותי ניהול לעסקים קטנים ובינוניים על בסיס שעות חודשיות חונך עסקי מוסמך 8091 של משרד התמ"ס  ספק מוכר של משרד הבטחון 11005244  זהירוני המדריך להקניית ערכים לילדים :  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב