דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ריצה ושימוש בתוספי תזונה 

מאת    [ 10/08/2013 ]

מילים במאמר: 716   [ נצפה 4318 פעמים ]

כרץ חובב אשר ביצעתי מרוצים מגוונים בשטח ובכביש וביניהם חצי מרתון ומרתון שלם, אני נתקל באירועים שונים בהם הבנתי כי עולות שאלות ואנו פוגשים דעות שונות בנושא השילוב של תוספי תזונה במהלך ריצה, בהכנות ובהתאוששות מריצות.

כעקרון בחיי היום יום שלנו אנו אוכלים ושותים מהמזון אשר זמין לנו ונגיש.

כשבוחרים בריצות כתחום ספורטיבי, בוחרים לעשות את הפעולות הנדרשות, ראשית בשביל ההנאה האישית ושנית כי אנו "מצטווים" ע"י רופאינו מסיבה רפואית כזאת או אחרת, אנשים רבים גם בוחרים לרוץ כי זהו שלב מתאים להם יותר בחיים או כי זוהי דרך להתמודד עם טראומה.

מחקרים מראים כי העיסוק בריצה והריצה עצמה משפרת משמעותית את מצב הרוח ולצד זה גם משפרת את התפקוד היום יומי של מי שמתמיד בריצה.

יש מאמנים שממליצים ואף מפנים את הרצים לתכניות תוספי תזונה שונות ויש מאמנים ששוללים את תוספי התזונה מכל וכל.

מאמר זה אינו בא לצדד בצד כלשהו אך אני מציע בו פתיחות והגיון בשימוש בתוספי התזונה בעת בחירה בתהליך ריצה מתמשך.

לצד ההחלטה להתחיל לרוץ יש חשיבות דרמטית להחלטה לאכול נכון ולדאוג לתזונה בריאה ומוקפדת אשר מהווים את עיקר ההשלמה לתהליך הריצה עצמו.

בנוסף מניסיוני הרב הריצות מכתיבות לנו לעיתים סדר יום דחוס ואנו נאלצים לשלבן במסגרת חיינו העמוסים, מכאן חשוב לצד תזונה מוקפדת גם לתכנן היטב היטב את שעות השינה שלנו כי זהו מנגנון חיוני בבניית השרירים והיכולת המתמשכת שלנו בריצה עצמה.

ככל שנפח הריצה השבועי שלנו עולה, מבקש גופנו לאזן עצמו במרכיבים החיוניים שמתקבלים מהתזונה שלנו ,ויטמינים ומינרלים אשר אחראיים על כל הפעילות שלנו.

לעיתים אנו נישאר עם אותו היקף תזונה על אף שהניצולת שלנו בגין הריצה עולה ועולה, יש מי שמרוצים מהמצב וחווים ירידה במשקל, אך אל לנו לטעות, שריפת השומנים וחיזוק מסת השרירים היא חיובית ואף מתגמלת במראה היום יומי, אך צבירת מחסור בוויטמינים ומינרלים בגופנו גורמת לתוצאות שליליות רבות.

כשאנו נמצאים בתקופה של תרגול מתמשך, או לקראת תחרות כלשהי או לקראת השגת יעד מוגדר בריצה, נוסף אלמנט משמעותי של מתח הנגרם מחוסר שינה, לחץ ,חוסר ודאות ומרכיבים נוספים, בשלב זה גופנו מוחלש ונוטה לפתח תופעות דלקתיות במקומות אשר עובדים קשה, דבר אשר כמובן פוגע משמעותית בריצה ובמצבנו הכללי.

לצד המתח מועמס גופנו בפעילות הריצה ברדיקלים חופשיים אשר תוקפים את מערכות התאים הבריאים שלנו ומייצרים פגיעה תפקודית והחלשת המערכות השונות שלנו.

ריצה הינה פעילות אשר מפעילה באופן קיצוני את מערכת השלד והמפרקים של גופנו, התזונה שלנו הינה חיונית לתמיכה במערכות אלו בעיקר בעת מאמץ מתמשך, תופעות של חוסר תמיכה מהתזונה שלנו גורמות לכאבים במפרקים, פציעות במפרקים ומוגבלות בריצה, כל התופעות הללו מתסכלות את הרץ ומשבשות את תהליך הריצה וההכנות אליה, גם תהליך ההתאוששות שלנו מריצות ממושכות נפגם משמעותית ומתמשך זמן רב יותר בעת פגיעה במפרקים.

רצים רבים מוצאים עצמם נתקפים במחלות בעת אימוני הריצה כמו דלקת קרום המוח, שפעת, מחלת הנשיקה ועוד תופעות, זהו מצב צפוי כאשר אנו מעמיסים על גופינו אימוני ריצה, מפנה הגוף את משאביו לשרירים ולמאמץ ומכאן מוחלשת מערכת החיסון אשר מקבלת פחות מרכיבים שיתמכו בה ויטמינים ומינרלים.

תוספי התזונה הינם המרכיב החיוני שעלינו לספק לגופינו כדי לאפשר לו להתמודד עם כל התופעות המתעוררות בעת ריצה, הרבה אנשים טועים להאשים את הריצה שבה החלו כסיבה לתופעות הפוקדות אותם. אך באם יקפידו על תזונה נכונה ועל שינה נכונה יספקו לגופם את המרכיבים המכסימליים האפשריים, לצד מרכיבים אלו חייב מי שרץ לספק לעצמו תוספי תזונה על בסיס קבוע וזאת משום שכפי שהוסבר עצימות הפעילות מחייבת תגבור המרכיבים לגופנו מעבר למזון היום יומי, המתח מחייב אותנו לדאוג לתגבור מאגרי נוגדי החמצון שבגופנו אשר יילחמו ברדיקלים החופשיים, העמסת הפעילות על מערכת השלד מחייבת אותנו לספק לגוף תוספי תזונה אשר מיועדים לשמר ולתמוך במערכת השלד המועמסת, מערכת החיסון שלנו בעת ריצה מקבלת פחות תשומת לב של הגוף ותפקיד תוספי התזונה הינו להגיע ולגשר על החוסר הבעייתי הנגרם.

לצד כל אלו יש לזכור כי לא תמיד נוכל לאפשר לעצמנו את המזון הנכון ולא תמיד נוכל לספק את השינה הרצויה ובמידה וכן הצלחנו יש לזכור כי גופנו מתעייף לאורך השנים ואצל רוב בני האדם גם כאלו שאינם רצים יש ירידה משמעותית בספיגת מרכיבי המזון הנדרשים לגופנו ברמה יומית, וככל שהזמן עובר המשבר גדל בגופנו ומתחילות תופעות שהן בעצם ההיפך הגמור מהתוצאה שייחלנו אליה בעת שהתחלנו לרוץ.

כשהקושי בריצה מופיע אנו נוטים למשברים ותופעות של ייאוש בעת מרוץ ואם נדע לספק לגופנו מעבר למרכיבים הבסיסיים גם את תוספי התזונה אשר ירגיעו ימקדו וישפרו את הצד המנטלי שלנו, תתאפשר לנו פעולת ריצה מהנה מעוררת מחדשת ואיכותית.

צפריר רבינוביץ מאמן לחיים טובים ובריאים, 7 שנים מאמן להגשמה עסקית ולתזונה נכונה האתר המלא והמפורט ביותר על פעילותי : www.agelforlife.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב