דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טכניקות לגדלת היבול 

מאת    [ 02/08/2013 ]

מילים במאמר: 2978   [ נצפה 3493 פעמים ]

 

 

אחת ולתמיד אנו מביאים בפניכם את כל מה שאתם צריכים לדעת בנוגע לגיזום וחיתוך הצמח, מה שנקרא בעגה המקצועית טופינג  ופרונינג?   PRUNING  & TOPPING

כל נושא גיזום הצמח בשלבי חייו השונים הוא נושא מגוון והשיח בו עצום. יש כאלה הטוענים כי שיטה כזו טובה על פני שיטה אחרת ויש הטוענים כי אין לגעת בצמח במהלך חייו.

אנו אומרים, לכו לפי מבחן התוצאה. כלומר, אם אתם מרוצים מהתוצאה שקיבלתם (יבול, מראה, קלות גידול, וכו') אז אין צורך לשנות דבר אלא רק לשפר. אם אינכם מרוצים, אז יש מקום לשקול שינויים גדולים בשיטת הגידול.

 

אחת הדרכים, כך לפחות טוענים מגדלים רבים, להגדיל את היבול מן הצמח היא לגזום, לחתוך ולעצב את הצמח באופנים שונים. החיתוכים השונים למעשה מגדילים את חשיפתם של רוב חלקי הצמח לאור וכתוצאה מכך יש לו יכולת לבצע תהליך פוטוסינתזה אינטנסיבי יותר מה שמוביל לצמח חזק יותר, בריא יותר ומניב יותר.

בסופו של דבר יש להיזהר בעת ביצוע החיתוך בצמח, חיתוך במקום לא נכון עלול כמובן לפגוע בצמח ולגרום לו לסטרס וללחץ ואף יותר מכך, להביא למותו של הצמח. לרוב מה שקורה הוא שהצמח לא מגיב כמו שרצינו שיגיב וזאת כתוצאה מחוסר הידיעה ו/או מחוסר המיומנות שלנו לבצע חיתוכים, כיפופים ועוד באופן מקצועי ולא חובבני.

לשם כך ננסה להביא בפניכם את השיטות הפופולאריות בכדי שתוכלו לבחור מה השיטה המתאימה לכם ולהתמקצע בה.

לפני שנתחיל חשוב לנו להזכיר כי שכל השיטות המובאות כאן אין בהם משום הבטחה להגדלת היבול אלא באנו להציג את האפשרויות הקיימות. חשוב לבחור בשיטה המתאימה לכל מגדל ולכל חלל גידול וזאת על מנת להגיע לתוצאות האולטימטיביות.

...פרט קטן  ואחרון ? כל נושא החיתוכים, כיפופים, גזירות, שזירות ודומיהם התחיל בחללי גידול בעלי ייחודיות (צרים מאוד, ארוכים מאוד, וכו') והמגדלים ניסו למצוא דרך להגדיל את יבולם ואת צמחיהם בשטח הנתון להם, לעיתים הוספה של עציץ נוסף בחלל הגידול תביא לאותה כמות יבול מבלי לגעת בצמח, לגזום ו/או לכופף....חשבו על כך.

ועכשיו, בואו נסקור את שיטות החיתוך והכיפוף השונות:

טופינג ? TOPPING

השיטה הפופולארית ביותר, ולמעשה גם הקלה ביותר לשימוש. בטופינג פשוט נוריד את חלקו העליון של הצמח ממש בקצהו העליון, נוריד רק את הגבעול המרכזי בלי שום דבר אחר. חיתוך שכזה יגרום לצמח להוציא מנקודת החיתוך שני גבעולים שמהם ימשיך הצמח להוציא עלים וענפים, כך שקיבלנו למעשה צמח המתחיל כגבעול ראשי אחד ובהמשך לצמח יהיו שני גבעולים ראשיים.

 

 

שיטת הטופינג יכולה להביא לגידול ביבול שכן על ידי כך שלצמח יש שני גבעולים ראשיים, אשר מקבלים את מירב האור ולכן באפשרותם לבצע פוטוסינתזה מאסיבית יותר דבר שיוביל לחלוקת תאים גבוהה יותר ולבסוף ליבול גדול יותר.

טיפים:

-          חשוב לחתוך רק את הגבעול ולא שום חלק אחר בצמח, בדיוק בנקודת החיבור של הגבעול הראשי עם ענפי העלה

-          מומלץ לבצע את החיתוך עם סכין סקלפל או מספרי חיתוך מקצועיים על מנת שלא לפגוע בשום חלק של הצמח בעת ביצוע החיתוך.

-          לרוב חיתוך מסוג זה עוצר את הצמח מלגבוה לגובה רב ולכן הוא טוב בחללים נמוכים  ורחבים יחסית.

-          ניתן להמשיך לבצע טופינג לצמח גם לאחר החיתוך הראשוני אך מומלץ לתת לצמח מספר ימים להתאושש בין חיתוך לחיתוך. זמן ההתאוששות תלוי בצמח ובתנאי הגידול.

-          מומלץ לבצע חיתוכים בשיטת טופינג בשלבי הגדילה המאוחרים או בתחילת שלב הפריחה (עד שבועיים ראשונים של הפריחה)

-          כדאי להימנע מחיתוך ענף שהחל כתוצאה מחיתוך קודם ו/או ענף הנמוך מנקודת החיתוך הראשונה שלנו וזאת על מנת להקטין את הסיכוי לתגובה לא רצוייה מצד הצמח (לחץ, איבוד צבע, עצירה בגדילה ועוד)

-          לא מומלץ לחתוך צמחים שהחלו לפרוח (רואים עליהם ניצנים) וזאת על מנת שלא לפגום בתהליך הפריחה ובאיכות היבול.

יתרונות:

-          קלה לביצוע

-          אינה דורשת מיומנות גבוהה

-          אינה דורשת ציוד מורכב

-          עצירת/הגבלת גובה הצמח מונעת ממנו להתארך יתר על המידה, לקבל גבעול דק ועדין הדומה לספגטי ולבסוף הסיכוי שהצמח יתקרב לתאורה ויכווה/יישרף קטן משמעותית

-          השתדלו לחתוך בזווית קלה על מנת שלחות לא תוכל להצטבר על הגדם שנשאר ולהביא למחלות ולבעיות

 

מצע גידול ושיטת השקייה:

מתאים לכל מצעי הגידול ? אדמה, קוקוס, צמר סלעים, פרלייט, הידרוטון ועוד.

מתאים לכל שיטות ההשקייה ? ידני, אוטופוט, בלומאט, אייר פוט, הצפה, איירופוני, NFT, RTW,

פרונינג PRUNING

שיטה זו מדברת על גיזום הצמח על חלקיו השונים מלבד הטופ, מלבד הקצה. למעשה טופינג היא סוג של פרונינג. רבים מהמגדלים משתמשים בשיטה זו להגדלת היבול אך מתבלבלים וקוראים לה טופינג. הרעיון כן הוא לעצב את הצמח ולעודד גדילה בכיוונים שונים ולכוון את אנרגיית הצמח באופן יעיל יותר. כמו כן, בפרונינג מדובר על עיצוב הצמח על ידי הורדת עלים וענפים מתים, עלים וענפים שיותר מ-50% מהם נהרסו בצורה כלשהי (מזיקים, חומציות, עודף מזון, וכו')

מקומות חיתוך:

ניתן להוריד את ענפי הצמח התחתונים שאינם נחשפים לאור רב. הדבר יעודד את יצירת הורמוני גדילה ויביא לשינוי הורמונלי בצמח כך שהאנרגיה שהושקעה בענפים שחתכנו תושקע כעת בשאר חלקי הצמח, דבר שיביא לעלייה ביבול.

אפשר לקטום את חלקי הצמח הצדדיים ובכך לעודד את הצמח לגבוה. דבר זה מתאים כמובן לחללים גדולים או לגידולי חוץ או במידה ואנו רוצים להכניס כמה שיותר צמחים לחלל הגידול שלנו. במידה ובחרנו באפשרות הזו, נכניס לחלל הגידול כמה שיותר צמחים, בעציצים קטנים יחסית ונדאג לקטום את ענפי הצד כך שיישאר ענף מרכזי אחד.

 

 

את העלים המתים או הפגועים (לפחות ב-50%) ניתן להוריד על מנת שלא יפריעו לתפקוד הצמח, גם כך תפקידם אינו יעיל כתוצאה מכך אינם בבריאות מלאה. אנו לא ממליצים להוריד עלים רבים, בטח לא בבת אחת ובטח לא עלים שנראים טוב. הצמח זקוק לעלים אלו לייצור כלורופיל ולאחסן מזון כך שהורדת עלים עלולה לפגום בייצור הכלורופיל ובאופן אחסון המזון דבר שייפגע בסופו של דבר ביבול המתקבל.

בכל מצב בו תתקלו באפשרות לקטום את הצמח אך אינכם בטוחים כיצד, פשוט עזבו זאת ואל תקטמו. עדיף שלא לקטום מאשר לקטום גרוע.

 

מצע גידול ושיטת השקייה:

מתאים לכל מצעי הגידול ? אדמה, קוקוס, צמר סלעים, פרלייט, הידרוטון ועוד.

מתאים לכל שיטות ההשקייה ? ידני, אוטופוט, בלומאט, אייר פוט, הצפה, איירופוני, NFT, RTW,

 

L.S.T ? כיפופים וקשירות

L.S.T.  פירושו  LOW/LIGHT STRESS TRAINING כלומר משטר לחץ אור או משטר לחץ נמוך בתרגום חופשי שזה למעשה כיפוף וקישרת הצמח באופנים שונים ולכיוונים שונים על מנת להגדיל את שטח פני הצמח הנחשף לאור. בשיטה זו נוכל להגדיל את היבול תוך ניצול מקסימלי של השטח ומבלי, אם בכלל, לגרום לנזק לצמחים

הרעיון בשיטה זו הוא להביא את הצמח במהירות, בקלילות, ללא מאמצים וכמעט ללא פגיעה בצמח לצמח אשר גודל לרוחב (בייחוד ענפים עליהם יש ניצנים שיהפכו בעתיד לפרי/פרח/ירק) ולא לגובה תוך כדי הגדלת שטח הפנים של הצמח אשר נמצא תחת אור השמש/מנורה.

בתחילה נתחיל לכופף את ראש הצמח. לאט לאט ובזהירות נקשור חוט דיג או חוט דומה לו לגבעול הראשי ונכופף אותו כמה שאפשר מבלי שיישבר. נקשור את החוט לעציץ,ענף אחר,בורג,מקלות תמיכה, וכו' על מנת לשמור עת הענף במצב זה. כתוצאה מכך רבים מחלק הצמח יתנהגו ממש כאילו קטמנו את ראש הצמח ויתחילו לייצר הורמוני גדילה והכוון את ענפי הצמח לגדול באופן אינטנסיבי יותר. בשלב זה נמשיך לעוד ועוד ענפים (בהתאם לצורך) עד אשר נקבל חשיפה מירבית של נצמח לאור הנורה/שמש. פשוט, קל ונוח.

 

 

(יש כאלו הקושרים בתחילה את חלקו התחתון של הצמח לעציץ, במה שנקרא "קשר נגדי", אין מדובר בכיפוף אלא רק בקשירה הנותנת תמיכה לבסיס הצמח)

היתרונות לעומת שיטות אחרות מרובות, בייחוד לאלו המתחילים החדשים והמתנסים לראשונה בשיטות אימון ומשטר שונות. היתרון הראשון הוא הפשטות שבעניין, לא צריך ידע רב אלא קצת זהירות שלא לשבור ענפים. סך הכל צריך לכופף ענף ולקשור אותו שיישאר בתנוחה שאנו רוצים. למעשה, בפועל לא מדובר בעבודה מסובכת או מסוכנת למגדל. היתרון השני הוא סטרס וטראומה נמוכים, אם בכלל לצמח. בשיטות אחרות מדובר בטראומה לצמח ממנה הוא אמור להתאושש תוך מספר ימים. בשיטה זו אין פגיעה פיזית בצמח ולכן אין שום סטרס ולכן טוב יותר וקל יותר עבור הצמח. יתרון שלישי הוא שעיתוי הכיפוף והקשירה אינו חשוב, ניתן לכופף ולקפל את הצמח לפי ראות עינינו כל ימי הצמח. כמובן שמומלץ לתכנן מראש את נושא הכיפופים והקשירות ובמרוצת הגידול רק לשמר את המצב. יתרון נוסף הוא חשיפת הניצנים לכמה שיותר אור כך שהניצנים יתפתחו באופן אחיד (לעומת שיטות אחרות בהם החלקים העליונים אינם נחשפים לאותה כמות אור כמו החלקים התחתונים.

בעת הקשירה והכיפוף חשוב לשמור שלא לפגוע בצמח, חשוב להשתמש בחומרים שלא יסבו נזק לצמח כמו גומי, סוגרי שקיות לחם, חוט דיג ועוד. חשוב להימנע מפגיעה בגבעול שכן הדבר עלול להוביל בפגיעה של צינורות ההזנה של הצמח. כמו כן, השימוש בחומרים נוחים לקשירה חשוב שכן הצמח הולך להגביר את קצב גדילתו וחשוב להשאיר את כל הכיפופים והקשירות במצב המייצב את הצמח אך גם כאלו שניתנים להסרה בקלות בעת הצורך.

 

טעות גדולה של מתחילים היא כיפוף וקיפול ללא תכנון מוקדם. לרוב הדבר מביא לכך שפיזור הצמח על פני שטח האור אינו אחיד, יש בו חללים ריקים רבים ולרוב קיים חלל ריק בדיוק מעל מרכז אזור השורשים הראשי. חשיפה של איזור זה לחום גבוה מידי יכולה לחסל את הצמח תוך מספר ימים. לכן חשוב קודם כל לתכנן את נושא הקשירות, לצייר אותו פיזית ומנטלית ורק אז להתחיל לעבוד. הרעיון הוא להתחיל בענפים התחתונים (שישמשו גם הגנה על אזור השורשים הראשי) ורק אז לעבור לשאר חלקי הצמח

 

מצע גידול ושיטת השקייה:

מתאים לכל מצעי הגידול ? אדמה, קוקוס, צמר סלעים, פרלייט, הידרוטון ועוד.

מתאים לכל שיטות ההשקייה ? ידני, אוטופוט, בלומאט, אייר פוט, הצפה, איירופוני, NFT, RTW,

 

 

SEA OF GREEN ? SOG

זו שיטה שנועדה להכניס כמה שיותר מחזורי גידול בשנה קלנדרית אחת על מנת להגדיל את היבול. השיטה אומרת להכניס את הצמחים שלנו לתהליך פריחה כמה שיותר מוקדם, עוד בצעירותם, מבלי ל"בזבז" זמן גדילה. כתוצאה מכך הצמחים אינם גדלים בצורה היסטרית, שומרים על גודל יחסית קטן, אך היות ויש לנו צמחים רבים על תא שטח אחד, היבול ביחס לזמן הינו גדול.

הרעיון בשיטה זו הוא שהצמחים נכנסים לפריחה שהם קטנים, זמן הגדילה מתקצר ומאפשר לנו להכניס מחזורי גידול נוספים (לעומת שיטות גידול אחרות9. רעיון נוסף בשיטה זו הוא ליצור מסלול נע של צמחים כך שבכל פעם שיוצא צמח מחלל הפריחה לשם הקטיף שלו, מיד צמח אחר נכנס במקומו. בשיטה זו תמיד יהיה צמחים בשלבי פריחה שונים ? חלקם רק התחילו וחלקם לקראת סיום.

בשיטה זו חשוב להשתמש בשני חללי גידול, אחד לגדילה ואחד לפריחה, חשוב לתכנן את מחזורי הגידול שיתאימו לקצב יצירת הייחורים ו/או ההנבטות. שיטה זו דורשת מיומנות של הכרת הצמח על שלביו השונים והסיכונים הכרוכים עימם.

 

מה שגרם לפיתוח שיטה זו הוא העובדה שלמגדלים נמאס מלהמתין עד שהצמח יגיע לבגרות (לפחות 20 ס"מ) ולפעמים יותר ואז זמן הגדילה מתארך ובעת הפריחה לא מגיע מספיק אור לחלקי הצמח התחתונים כך שהיבול בסופו של דבר מתקבל רק מחלקי הצמח העליונים והאמצעיים. בשיטה זו היות והצמח אינו גדול כל כולו נחשף לאור, וכך הוא למעשה יכול להפיק את היבול הגדול ביותר לגודלו. היות ולכל תא גידול יש שטח נרחב מלא בצמחים קטנים כאלו, נקבל יבול כמה שיותר גדול.

בשיטת גידול זו מצופפים כמה שיותר צמחים בתא שטח אחד, לרוב בעציצים קטנים של עד 3.6 ליטר, ומפריחים את כל הצמחים שבתא שטח זה.

למתמחים בשיטה זו אנו ממליצים, בזמן הגדילה, לכופף את קצה הצמח הצעיר ב-90 עד 180 מעלות וזאת על מנת לעודד הורמוני פריחה בחלק הצמח התחתון, כך שיתקבל שיח קטנטן ואחיד ואז להפריח את הצמח

בשיטה זו נצופף כמה שיותר צמחים בחלל הגידול שלנו, בערך כ-9 עציצים של 3.6 ליטר לכל מטר רבוע, נשתול את הייחור בעציץ, ניתן לו לגדול קצת בכמה סנטימטרים ואז נפריח. לרוב מה שיקרה הוא שכל הייחורים ביחד יקבלן קצה גדילה גבוה, הגבעול יתעבה, הצמח יגדל קצת לגובה ולא יותר מידי לרוחב ואז יתחיל להוציא ניצנים שיהפכו לירקות/פירות של היבול. מומלץ להתקין את רשת התמיכה עוד לפני הפריחה. כל זאת יצור מצב בו החלק התחתון של הצמח כמעט ולא יקבל אור עקב ריבוי העלים והניצנים שבחלק העליון.

בשיטה זו כדאי להשתמש רק בייחורים החזקים והמובחרים ביותר שכן אלו יהיו הצמחים שיניבו הכי הרבה ללא סיכונים מיותרים של בעיות לחץ. בשיטה זו אין צורך בחיתוך הצמח אך ישנם מגדלים רבים המורידים את כל הענפים התחתונים שאינם נחשפים לאור וזאת על מנת לרכז את אנרגיית ההזנה בחלקיו העליונים של הצמח ולהטיב את זרימת האוויר בחלקי הצמח שבין העציץ ולצמרת

מדובר בשיטה פשוטה יחסית שאינה דורשת ניסיון רב. יחד עם זאת מדובר בכמות גדולה של צמחים לטפל בהם ודרוש לכך ניסיון וסבלנות. לאלו הרוצים לגדל בשיטה זו מומלץ להשתמש במערכת השקייה כלשהי ולא להשקות ידנית שכן הטיפול עלול להיות מייגע ומתסכל. כמו כן למגדלים בשיטה זו מומלץ להשתמש בשני חדרי גידול כאשר אחד משמש לגדילה ואחד לפריחה. כמו כן מומלץ להחזיק בחלל הגדילה צמחי אם שכן שיטה זו בנויה על ייחורים וכדאי שיהיו בחלל הגדילה מספר צמחי אם שיספקו את כמות הייחורים הנדרשת לנו בכל עת. לא מומלץ להתחיל לגדל בשיטה זו, צריך קצת ניסיון, מה גם ששיטה זו לא מתאימה למגדלים המתחילים מזרע. השיטה מתאימה לאלו שיש להם צמחי אם וייחורים.

 

מצע גידול ושיטת השקייה:

מתאים לכל מצעי הגידול ? אדמה, קוקוס, צמר סלעים, פרלייט, הידרוטון ועוד.

מתאים לכל שיטות ההשקייה ? ידני (לא מומלץ), אוטופוט, בלומאט, אייר פוט, הצפה, איירופוני, NFT, RTW,

 

SCREEN OF GREEN ? ScrOG

ראשית, אין קשר בין SOG לבין שיטה זו מלבד הדימיון בשם.

שנית, שיטה זו מומלצת בעיקר לאלו שחלל הגידול שלהם רחב ואינו גבוה

ולבסוף, שיטה זו משלבת בתוכה אלמנטים משאר שיטות הגידול שציינו בפניכם במאמר זה.

בשיטה זו ניתן לצמחים לגדול לרוחב חלל הגידול ולא לגובה, ניצור ממש מסך ירוק של צמחים  ורק אז נפריח את הצמחים. מעבר לכך אחד מפירושי המילה SCREEN הוא רשת ואנו נשתמש ברשת עשויה פלסטיק או מתכת לכוון ולאמן את הצמחים לגדול לרוחבו של חלל הגידול.

בשיטה זו חשוב להשתמש בייחורים חזקים ובריאים שכן ברגע שהצמחים יאומנו לגדול באופן מסויים יהיה מאוד קשה להזיזם פיזית ממקומם (לשם ניקיון, החלפה, מזיקים וכו'). נגדל את הצמחים המתחילים כייחורים בעציצים מתחת לרשת, כאשר הרשת ממוקמת  בהפרש של כ-10 עד 20 ס"מ מעציץ. כאשר לצמח יש כ-10 ס"מ לפחות נקטום את ראשו ועל ידי כך נעודד אותו להתפתח לרוחב. ככל שהצמח יגדל כך נכוון אותו על ידי כיפופו וקשירתו לרוחב הרשת, על ידי הכנסתו והוצאתו מבין חורי הרשת (כמו גל). חשוב להשתמש בעציצים מספיק גדולים שיאפשרו לצמח לגדול היטב, כלומר עציצי 6.5 ליטר ומעלה (תלוי בחלל הגידול). כמות הצמחים כאן תשפיע לא על היבול אלא על משך זמן הגדילה. היות ואנו רוצים למלא את המסך שלנו אז ככל שיהיו לנו יותר צמחים כך ייקח פחות זמן למלא את המסך אבל גם יותר מידי צמחים זה לא טוב כי אז אנו למעשה מגדלים בשיטה אחרת (SOG) ולכן לכל מטר רבוע של חלל גידול מומלץ שיהיו בין 4-8 עציצים (תלוי בנפחם). כאשר ענפי הצמח הגיעו לקצה חלל הגידול שלנו או לקצה הרשת יש לקטום את ראשם על מנת לעודד צמיחה בכיוון הרשת וכלפי מעלה.

 

ברגע שהמסך שלנו התמלא בצמחים, נוכל להפריח אותם וליהנות ממסך ירוק של צמחים פורחים. למעשה הניצנים יצאו לכיוון האור, בתשעים מעלות לענף עליו הם יושבים וכל ניצן נחשף לכמות האור הכי גדולה שהוא יכול לקבל (לעומת שיטות גידול אחרות), דבר המביא עימו קצב גידול טוב ויבול גדול.

מומלץ לאחר כ-2 או 3 שבועות של פריחה להוריד את הענפים אשר מתחת לרשת ובך לאפשר לצמח לרכז את כל מאמציו בהפרחת הניצנים החשופים לאור. מומלץ גם לדאוג לאיוורור טוב בחלל הגידול בכלל אך במיוחד בחלק שבין העציץ לרשת המסך, כדאי שמאוורר/ים יאווררו היטב חלק זה שכן ללא איוורור טוב הצמחים חשופים למחלות ולמזיקים אך בעיקר לעובש, ומזאת יש להימנע.

כדאי מאוד שהרשת שנשתמש בה תהיה חזקה מספיק לתמוך בצמחים שלמעשה גדלים עליה ולכן חשובה מאוד גם יציבותה. כדאי מאוד לפני תחילת הגידול לדאוג לרשת חזקה ולמבנה יציב בבניית הרשת, אין דבר מתסכל יותר מממסך ירוק שאינו מסוגל להחזיק את מששקלו ומתפרק.

לשיטה זו מספר חסרונות בולטים אך לאלו מבינינו המוכנים להתמודד מול הקשיים שהיא מציעה הרי שהיבול המתקבל יהיה גדול אך מעבר לכך, הסיפוק שבאתגר יהיה מתגמל. החסרונות הבולטים הם:

-          זמן גדילה ארוך מהרגיל

-          טיפול ממושך בצמחים הכולל כיפופים, קשירות, גיזומים וקיטומים

-          סיכוי גדול יותר לבעיות לחות בצמח בעיקר בחלק שבין העציץ לבין הרשת

-          דורש דיוק ותכנון מוקדם, רצוי גם שיהיה ניסיון בגידול

-          קיים קושי בלהגיע באופן שווה לכל חלקי הצמח, בצמח זה חלקים שאינם נגישים לנו יזכו לפחות תשומת לב ושם יתכנו הבעיות. מומלץ לתכנן את חלל הגידול כך שיאפשר לנו גישה נוחה לכל חלקי המסך לשם טיפול מסור בצמח.

-          דרושה כאן עדינות וטכניקה, ולכן מתאים יותר לבעלי ניסיון.

חשוב לשמור, בזמן הפריחה, על כך שכל הצמחים הפורחים יהיו באותו גובה, אל תתנו לצמחים הפורחים להשתולל בחלל הגידול, בשביל זה יש SOG. תאמנו את הצמחים כך שכל ענף פורח יהיה פחות או יותר באותו גובה כמו שאר חבריו. ענף גבוה מידי עלול להסתיר ולהפריע להתפתחותם של ענפים שלידו. ישנם 2 דרכים לאחד את הגובה לאלו אשר החליטו להשתולל:


    • יש לאתר את הענף הסורר מתחת לרשת/מסך ובעדינות למשוך אותו כלפי מטה עד אשר יתאחד עם חבריו. ענף זה יש לקבע או לקשור כך שלא ישתחרר וישתולל לגובה שוב
    • שיטה למתקדמים ? יש לאתר את הענף הסורר מתחת לרשת/מסך ובעדינות למשוך אותו כלפי מטה עד אשר יתאחד עם חבריו. יש לצבוט/למעוך ענף זה בנקודה בה הוא מתעגל כלפי הרשת, חשוב שלא לשבור לחצי את הענף. אל דאגה, הענף יחלים במהירות ויוכל להמשיך לפרוח בקלות. חשוב לבצע צעד זה בזהירות ובעדינות שלא לגרום נזק בלתי הפיך לצמח.

 

מצע גידול ושיטת השקייה:

מתאים לכל מצעי הגידול ? אדמה, קוקוס, צמר סלעים, פרלייט, הידרוטון ועוד.

מתאים לכל שיטות ההשקייה ? ידני (לא מומלץ), אוטופוט, בלומאט, אייר פוט, הצפה, איירופוני, NFT, RTW,

 

לסיום

אסור להזניח אלמנטים אחרים בגידול רק בגלל שאנו מגדלים בשיטה כזו או אחרת. עדיין צריך לשמור על טמפרטורה, לחות, חומציות וכו'. לא משנה כמה טובה שיטת הגידול, היא לא תבוא לידי ביטוי אם הטמפרטורה גבוהה מידי, או שלא אוזנה החומציות או בעיות דומות. כל ההשקעה תרד לטימיון.

תמצאו לכם כמגדלים את שיטת הגידול הנוחה והמתאימה לכם, אנו ממליצים כי ככל שרמת הניסיון שלכם גדלה כך תוכלו להתנסות ביותר שיטות גידול. התחילו פשוט ולאט לאט תתרחבו ותשפרו את שיטת הגידול ואת חלל הגדילה והפריחה.

בהצלחה....:)

אבינועם טלמן


אנו מתמחים בתחום הגינון האורגני וההידרופוני. לפרטים נוספים הינכם מוזמנים לבקר באתרנו


www.organigro.co.il


www.hydrogrow.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב