דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך פותרים קונפליקטים בין שותפים בשותפות עסקית 

מאת    [ 23/07/2013 ]

מילים במאמר: 745   [ נצפה 10068 פעמים ]

משלב החיזור לשגרה שוחקת

בחירת השותף לעסק (כמו בזוגיות אישית) אינה מקרית. גם בתחילת חיי שותפות (כמו בזוגיות), האווירה היא אווירת חיזור, אנחנו רואים רק את מה שאנחנו רוצים לראות והכול נראה לנו מושלם ובדיוק מתאים לציפיות.

אלא שככל שעובר הזמן והעבודה הופכת לשגרה (מזכיר משהו?) מתפכחים קצת מהאשליה. מתחילים לראות תמונה קצת אחרת, רואים גם את הדברים שמרגיזים, מטרידים וגורמים לנו להתחיל לפקפק. פעמים רבות שותף אחד מרגיש שהוא תורם הרבה יותר לעסקי השותפות בעוד ששותפו נהנה מבלי לתרום מספיק.

כדי לנסות להחזיר את המצב לאידיליה שאותה חוו בתחילת השותפות, בהדרגה כל אחד מנסה לאלץ את השני להתנהג אחרת באמצעות ביקורת, תלונות והאשמה שמובילות למאבקי כוחות. במצב כזה מפסיקים להקשיב, לא באמת שומעים מה יש לצד השני לומר, אלא בעיקר משמיעים. פתאום הכול לא בסדר.

היות ובתרבות שעל פיה אנחנו חיים היום, כאשר משהו ביחסים לא עובד, ממהרים להסיק "אנחנו לא מתאימים". (ראה אחוז הגירושין הגבוה והקלות הבלתי נסבלת שבה מגיעים אליהם). אז כשהמצב מחמיר, אנחנו או ממהרים לעזוב או שנשארים בתוך מאבקי כוח בלתי פוסקים. בשתי הדרכים האלה אנחנו משלמים מחירים מאוד כבדים, אישיים וכלכליים.

קונפליקט בשותפות עסקית (כמו גם בכל מערכת יחסים) הוא אירוע טבעי ואפילו חשוב. שני אנשים שונים בטבעם מתחילים לעבוד יחד מתוך אינטרס משותף, אחרי "שלב ההתאהבות" באופן טבעי רואים דברים אחרת. זה כשלעצמו אינו מהווה בעיה, נהפוך הוא, מחלוקת היא מקור לרעיונות חדשים וחשובים.

"אני צודק!"

הבעיה מתחילה, אם כל אחד רואה באמת שלו את האמת האבסולוטית, ומתוך כך רוצה להוכיח לשני שהוא טועה. ואז כשאנחנו עסוקים בלהוכיח שאנחנו צודקים, אנחנו מפסיקים להקשיב אחד לשני. כל אחד מהצדדים נע בין מצב של "מגיב" למצב של "ממתין להגיב" ולא באמת שומע את מה שיש לשני להגיד.

כאשר אנחנו מפסיקים להקשיב כל אחד מתחפר בעמדותיו, הכול נראה הרבה יותר גרוע ממה שהוא באמת, השותפות מתחילה להרגיש כמו זירת אגרוף, כאשר כל שיחה הופכת למערכה נוספת בקרב ובין המערכות כל צד הולך לפינה שלו ונערך למערכה הבאה (בין אם הוא מודע לזה ובין אם לא). למותר לציין שבאותו זמן שכל אחד כל כך עסוק בקרב על להוכיח שהוא צודק, העסק מוזנח ומעט מאוד עבודה נעשית ומפסידים את המלחמה כולה. ההשלכות הכלכליות יהיו בלתי נמנעות.

"לא שמתי לב"

פעמים רבות שותפים לא יבחינו שקונפליקט ביניהם מתעצם והופך למצב של משבר עד שיהיו כבר עמוק בתוכו ואז כמובן שהדרך לפיתרון קשה יותר. זיהוי מוקדם של בעיה יקל על הפיתרון ויקצר את משך הזמן להגיע אליו.

כאשר נמצאים כבר עמוק בתוך קונפליקט, במקרים רבים יש צורך במישהו חיצוני, בלתי מעורב, שמתמחה בפתרון קונפליקטים בין שותפים עסקיים, כדי "להתיר את הפלונטר". בעיקר כאשר הקונפליקט יצר כבר מערכת של כעסים, האשמות ומשקעים קשים. בדיוק כפי שכאשר יש בעיה בזוגיות, נדרש ללכת לייעוץ.

אם מנהלים את הקונפליקט הוא יהפוך מקור לצמיחה, אבל יהיה מקור להרס אם מזניחים אותו ונותנים לו לגדול פרא. אפשר להחליט לצמוח להיות השותף המתאים. ואז, בתוך המרחב של מערכת היחסים בין השותפים יש מגוון של אפשרויות להחזיר את הביטחון לשותפות. נדרש לבנות את הביטחון הזה, שיאפשר להמשיך בשותפות, להבריא את הדיאלוג ואת דרך הטיפול במחלוקות ולבטא את מלוא הפוטנציאל של כל אחד מהשותפים.

לפירוק שותפות יש מחירים כבדים, כספיים (הפסד הכנסה, אובדן השקעה, להתחיל הכול מחדש)  ואישיים (תחושת אכזבה, כישלון, אנרגיה קשה מבוזבזת).

אפשר גם אחרת

פירוק תמיד יישאר אופציה, אם שום דבר אחר לא יעזור. אבל, לפני כן, כדאי לנסות דרך אחרת.

דרך שבה,

  • אפשר ללמוד שנקודת המבט של האחד היא בעלת ערך בדיוק כמו נקודת מבט של האחר ושגם היא הגיונית. לא חייבים לקבל אותה אבל אפשר להבין אותה  מבלי לוותר על נקודת מבטי האחרת.
  • לקבל שיש כמה דרכי מחשבה וכולן בסדר ויש לכבדן. לא חייבים להסכים אבל כן להקשיב, להכיר את העולם של השותף ואיך הדברים נראים בעיניו, להיות בנעליו.
  • ללמוד איך לתקשר את התסכולים שנוצרים, לדבר על התסכול במקום להתלונן את התסכול.
  • לדבר תקשורת אפקטיבית, מקדמת, במקום תקשורת רעילה שתוקעת.

על ידי תוכנית מובנית של מספר שלבים תוכל להגיע לתשובה הנכונה עבורך – האם להיפרד או להישאר.

 

אם כרגע אתם חווים בעסק שלכם בעיה בתקשורת ביניכם השותפים. אתם עוד לא בטוחים שזה משבר, אולי זה רק קונפליקט קטן, עוד לא ברור לכם כמה זה עמוק,  אולי זה אפילו רק סימפטום קטן כרגע. הכנו שאלון "מצב השותפות העסקית" שנועד בדיוק לזיהוי מצבים כאלה. 

השאלון אינו חושף שום פרטים אישיים ומכיל שאלות כלליות אשר יכולות להאיר נקודות שכדאי לטפל בהן בשותפות העסקית שלכם.

הקישו כאן לקבלת השאלון, ואנחנו, דורית ומיכל, נשמח לנתח אותו ולשלוח לכם את האבחון ללא תשלום, כדי לעזור לכם להבין. למה? כי ההבנה היא השלב הראשון בפתרון הקונפליקט.

 

דורית יוסיפוף-לוין  שותפה עם מיכל שמש-ענו ב- DYLEMAS - ליווי שותפים להצלחה בעסקים.


אנחנו עוזרות לשותפים עסקיים לפתור קונפליקטים בין אישיים ולחזק את השותפות ביניהם.  


אנחנו מאמינות שזיהוי מוקדם של בעיות בין השותפים מקצר את משך הזמן לפיתרון ומפחית את הנזק שעלול להיגרם לעסק.


בחנו את השותפות העסקית שלכם. מלאו את השאלון מצב השותפות העסקית ואנחנו ננתח אותו עבורכם.


WWW.DYLEMAS.COM


   




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב