דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיתוח משאבים לעמותות 

מאת    [ 16/07/2013 ]

מילים במאמר: 531   [ נצפה 2494 פעמים ]

ברוב הארגונים האחריות על פיתוח המשאבים מוטלת על אדם אחד או צוות מצומצם של עובדים מתוך הארגון, או מטעם חברה חיצונית. עם זאת, בכדי שתהליך פיתוח משאבים יהיה יעיל, בין אם מדובר על חברה עסקית או עמותה, יש צורך במעורבות של כל אגפי הארגון. בכדי ליישם מהלך מצליח של פיתוח וגיוס משאבים, יש הכרח לחזק את תשתיות הארגון והיכולות של המנהלים, וכן לרתום את דרג המנהלים, חברי הועד המנהל וכן חברי הצוות השונים לקחת חלק פעיל בתהליך, בכדי שיהיה ניתן לקבוע אסטרטגיות נכונות עבור הארגון ולהצליח לממש אותן.

בכדי שעמותה תוכל להגשים את מטרותיה ולקדם נושאים חברתיים, עליה לדאוג לתשתית חזקה של פיתוח משאבים. ניתן להתייחס לשלושה סוגים של משאבים אותם ניתן לגייס: משאבים אנושיים, כספיים וחומריים. בנוסף, עמותה אשר רוצה להבטיח את הצלחתה והמשך פעילותה לטווח הארוך, צריכה לתכנן ניצול נכון של המשאבים, הן הנוכחיים והן העתידיים החזויים. תהליך פיתוח משאבים של עמותה צריך להיעשות תוך התייחסות לחזון שלה, לאופי ולהיקף הפעילות שלה. לא אחת, במהלך תהליך גיוס משאבים העמותה נאלצת להתמודד עם דילמות ואתגרים לא פשוטים בעת שהיא מאתרת אפיקים פוטנציאליים. התהליך של שימור המשאבים אותם הצליחה העמותה לגייס אינו פשוט גם הוא, בין אם מדובר במשאבים כספיים או כאלו בעלי שווי ערך לכסף. חלק לא מבוטל מן התחום של פיתוח משאבים עוסק בשמירה על קשר רציף עם מקורות התמיכה לאורך זמן.

ישנם מספר אפיקים אפשריים עבור גיוס כספים לעמותות:


    • קרנות פילנתרופיות בארץ ובחו"ל
    • תורמים פרטיים
    • תרומות מחברות עסקיות
    • גופים ממשלתיים
    • הכנסה עצמית מהפעלת פרויקטים שונים

פיתוח משאבים לעמותות הינו תהליך אשר למעשה מלווה את העמותה לאורך כל תקופת פעילותה, ולא רק בתחילת דרכה. למעשה, תשתית פיתוח משאבים חזקה ויציבה היא שתעזור לעמותה במידה ותחווה תקופת משבר, ותאפשר את המשך פעילותה. לכן, יש להבטיח כי בעמותה כוח אדם בעל הכשרה וידע מקצועי בנושא של מקורות ואפיקים לגיוס משאבים והרחבת בסיס התרומות, בין אם מדובר על עובדים בשכר או מתנדבים. על כוח אדם זה לפעול לגיוס כספים אך גם לנהל את תקציב העמותה ולערוך שינויים במידה ויידרשו בהתאם לנסיבות בהן נמצא הארגון.

תהליך פיתוח משאבים לעמותות דורש ידע ומיומנויות רבים. הצלחת התהליך מבוססת במידה רבה על בניית מאגר של צינורות מימון שונים, יצירה ושימור של קשרים מקומיים ובינלאומיים ועוד. כמו כן, האחראים על תהליך זה צריכים להתמודד פעמים רבות עם קשיים בהתנהלות מול גופים שונים, הנובעים מהבדלי תרבות, מחסומים רגשיים וכדומה.

עמותות, בעיקר בראשית דרכן, יכולות להפיק תועלת רבה משירותי ייעוץ וליווי של חברות המתמחות בתחום של פיתוח משאבים לעמותות. בשלבים הראשוניים והקריטיים של התבססות העמותה מומלץ להפקיד את  פיתוח התוכנית האסטרטגית הדרושה לשם גיוס משאבים בידי חברה מקצועית. זאת בכדי להבטיח תהליך מוצלח של ומניעת טעויות אשר עלולות להיות הרות גורל לעתידה של העמותה. מעבר לעזרה בכתיבת בקשות לתרומות ולמענקים, חברה מקצועית תוכל לייעץ למנהלי העמותה בסוגיות אתיות או אידיאולוגיות הנוגעות לתהליך פיתוח המשאבים, סוגיות מיסוי ופיננסים וכדומה. בנוסף, חברה מקצועית תוכל לסייע לעמותה בכל הקשור לשיווק ויחסי ציבור. לדוגמא, היא תוכל לייעץ לגבי הדרכים הנכונות והאפקטיביות ביותר עבור העמותה לשווק עצמה בפני תורמים או שותפים פוטנציאליים. כך, תוכל העמותה למעשה לקבל מענה כולל לכל הדרוש עבור ניהול מוצלח של פיתוח משאבים.

המרכז לגיוס כספים הוקם במטרה לסייע לעמותות וארגונים ללא מטרות רווח בפיתוח מערך פיתוח משאבים באמצעות קרנות פילנתרופיות בחו"ל. המל"כ עוסק בייעוץ, ליווי, כתיבה והגשת בקשות לקבלת מענקים עבור עמותות ומלכ"רים בארץ ובחו"ל. כמו כן, הוא מציע שירותי תדמיתנות, יחסי ציבור וקשרי חוץ עבור עמותות ומלכ"רים, בארץ ובחו"ל.
אתר המרכז לגיוס כספים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב