דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


Stress - נזקים ופתרונות 

מאת    [ 20/02/2008 ]

מילים במאמר: 719   [ נצפה 3372 פעמים ]

תגיות: pCon, לחץ, התקף לב, מנהלים, בריאות

המסר העיקרי הוא - לחץ ושחיקה בתחום המחשוב נובעים משילוב מגוון רחב של תחומים בהם יש לעסוק בו-זמנית, לצד שינויים תכופים בתכניות. מאחר והמחשוב משמש כ"מערכת העצבים" של ארגונים רבים, פגיעה במחשוב משתקת את כל הארגון ומכאן האחריות הרבה המוטלת על כתפי המנמ"ר. במצב זה של חשש מתמיד משיתוק, כמו גם סיטואציה שבה כשלון פרוייקטים חדשים מביא להפסדים עצומים, לא פלא שמנהלי מחשוב רבים חשים לחץ (Stress) קבוע, שפירושו עומס מנטאלי מטריד ומזיק.

התמודדות נכונה עם לחץ

עומס זה מביא בסופו של דבר דווקא לירידה בתפקוד כתוצאה משחיקה ועייפות מתמדת, לקבלת החלטות בלתי שקולה, להחלשת המערכת החיסונית של הגוף ולמחלות. מטרד זה, רלבנטי גם לעובדי גף המחשוב השונים ובמבט רחב יותר, לכל מי שעובד בארגון מול מחשב, באופן אינטנסיבי.

למרבה המזל, מסתבר שישנם פתרונות פשוטים וזולים ליישום ולניטרול הלחץ. חלקם מהירים ופשוטים ואינם דורשים תקצוב, זמן רב, ידע או ציוד מיוחד. לצידם, מוצעות סדנאות והדרכות מקצועיות, בתחומי עזר שונים.
לכאורה נראה שמדובר בנושא איזוטרי שלא קשור לעבודה. בפועל מדובר בפעילות יזומה של המנמ"ר, שעשויה להביא תועלות רבות מבחינת שימור עובדים, צמצום שגיאות וטעויות וקבלת החלטות טובה יותר.

מחקר שנערך באוניברסיטאות גלזגו ופייזלי בבריטניה, גילה שהנסיון המתמיד לטפל ביעילות באימיילים נכנסים, יוצר Stress. מחקר בריטי מתמשך (משנת 1967) בנושא השפעות ה-Stress, שנערך בקרב עובדי ציבור בממלכה, מגלה שעובדים המגדירים את עבודתם כעתירת לחצים, הם בעלי סיכוי הגדול ב-70% יותר לחלות במחלת לב, ביחס למי שאינו רואה את עבודתו כמלאת לחצים! מחקר קנדי עדכני בין אנשים שכבר עברו התקף לב ראשון, מצא שאלה הממשיכים לעבוד בתפקיד ברמות לחץ גבוהות, הם בעלי סיכוי גדול פי 2.2 לחוות התקף נוסף.

מלחיצים ומשחררים

אלה גורמי הלחץ העיקריים למנהל המחשוב: האחריות על המשכיות עסקית, המתח שבהימור על כיוונים חדשים, אתגר ההשתלבות בהנהלה, שחיקה, שעות עבודה ארוכות, פגיעה בזמני המנוחה ו-Technostress.

אלו כמה טכניקות מיידיות, פשוטות ויעילות, לשחרור מתחים במהלך יום העבודה: התמקדות מנטלית בתמונה פסטוראלית, למספר דקות, בעיניים סגורות למחצה, שינוי קונטקסט העבודה במובן של התמקדות במשמעות האישית-אסטרטגית שלה, התמקדות מנטלית במושג חיובי, לנשום עמוק, רוטינה של ריענון פיזי פשוט שאתה בונה ואפילו שיפשוף הפנים כמו שעושים כשמתעוררים מהשינה.

יסייעו לך

אלו כמה נותני שרותים בתחום זה: אורית ארזי יועצים מציעים ייעוץ למנהלים, כולל בנושא התמודדות עם Stress בסביבת העבודה. המכון לפסיכולוגיה תעסוקתית עוסק גם בייעוץ בנושא Stress בארגון. המרכז הישראלי לטאי צ'י, קרוב לוודאי הארגון הגדול והמבוסס בארץ בתחום זה. מכון סילבה ישראל מציע הדרכה בשיטת סילבה לשליטה מנטלית. סטימצקי מציעה כמה ספרים בנושא, כולל "לחץ כמנוף להצלחה" מאת ג'יימס. אי. לואר (50.1 ש"ח), "מלחץ להצלחה" מאת לוסינדה באסט (71.40 ש"ח), "התמודדות עם לחצים" מאתני/ מקארתי (67.10 ש"ח). צומת ספרים מציעה את "מצבי דחק" - ספרו של הפסיכותרפיסט ד"ר גבי ויסמן. 54.56 ש"ח. באתר ארגון המורים הישראלי לטכניקת אלכסנדר תמצא מידע מעניין על השיטה ועל מייסדה, לצד מידע על מורים בארץ. באתר אגודת המוסמכים בשיטת פלדנקרייז תמצא מידע נוסף על השיטה ומנגנון איתור מורים לפי עיר.

כשיותר זה פחות

אתה מדבר בסלולאר תוך כדי נהיגה, חותם על מסמך שמוגש לך תוך כדי השלמת מייל תשובה דחוף ולפעמים עושה גם שלושה ואפילו ארבעה דברים בו זמנית.MultiTasking נשמעת כגישה טובה לקידום פרודוקטיביות. כיצד ייתכן אם כן, שכמה מחקרים שונים מצאו לאחרונה, שהיא דווקא עושה בדיוק את ההיפך?!! מסתבר, כי המאמץ לבצע כמה שיותר דברים במקביל, בזמן נתון, אינו טבעי לנו. כשאנו עובדים בצורה כזו, נפגמת היכולת להקדיש תשומת לב מספקת לכל אחת מהמטלות השונות ונפגעת איכות הביצוע. מעבר לכך, הגידול במספר הטעויות שאנו עושים במצב זה, מתבטא בצורך לחזור על ביצוע ולתקן שגיאות. כלומר, הוא מתבטא בסופו של דבר בפגיעה ישירה בפרודוקטיביות!

בהקשר זה, מעניין וחשוב להביא את הטיפ הבא מבעל נסיון מוכר וידוע: "לעשות פחות אבל היטב" הוא עקרון שאריה סקופ, מייסד מיקרוסופט ישראל, מתאר בספרו "המנהל הממוקד". עוד שתי נקודות מראיון שהוא נתן ל-TheMarker: "להתמקד ולזכור שיש זמן - לא חייבים לכבוש את העולם בשנה". "תפקידו של המנהל הוא בראש ובראשונה למנוע את שחיקת עובדיו".

לסיכום

מתח בעבודה הוא נושא משמעותי מאוד לטווח הארוך, שמשפיע על פרודוקטיביות ועל בריאות העובדים. ניתן ומומלץ להשקיע בו בצורה רצינית, דרך תכנית מסודרת לטיפול בכך, בכל רמות הארגון.

אנשים מהתחום, מוזמנים להגיב לתרום ולהוסיף...

התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם Stress - נזקים ופתרונות.

גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח:http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp

הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא.http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=855

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב