דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המפתח להצלחה בשאלות פתוחות בתיכון ובאקדמיה 

מאת    [ 02/07/2013 ]

מילים במאמר: 802   [ נצפה 4577 פעמים ]

 המטלה של כתיבת תשובה עניינית, מלאה ומפורטת מספיק מכסה את מצחיהם של תלמידים וסטודנטים רבים בזעה קרה. כשאני פוגשת אותם, אני מתרשמת שהם לא מאומנים מספיק במשימות כתיבה. רבים מהם, בעיקר באקדמיה, חוששים מאוד מהשאלות הפתוחות, וכאן מצטרפים גם גורמי קושי נוספים: קשיי למידה כאלה או אחרים, חומרי למידה מורכבים, דימוי עצמי נמוך ככותבים, היעדר אסטרטגיות למידה וכו'. בכל זאת, משימה היא משימה, ורוצים לעמוד בה, לכן אני מביאה כמה עצות ודוגמה מפורטת שתעזור, כך אני מקווה, לפצח בשיטתיות את מטלת השאלות הפתוחות. המטרה: שיפור הציונים ורכישת כלי, להצליח במטלות דומות גם בעתיד.

הנה דוגמה לשאלה ששאל מרצה בחוג למדע המדינה באחת המכללות:

כששמע יצחק בן אהרון, ח"כ ותיק מטעם מפלגת העבודה, שסקרי הבחירות ב-77 מנבאים מהפך שלטוני, הוא התקשה להאמין. כשאמרו לו: "זה רצון העם", הוא הגיב: "אז צריך להחליף את העם".

מה מבטאת אמירה זו? עמוד על מקורות השסע העדתי בישראל. מה היו האירועים הבולטים שהובילו לשינוי? מדוע אפשר להניח שגם בעתיד לא יהיה שינוי מוחלט בתפיסות הקשורות ליחסי עדות בישראל.

שאלה כזאת, שבה נדרש הלומד (סטודנט, במקרה זה) להסתמך על חומר רב שלמד, בד"כ כולל מאמרים, שאולי רק נסקרו בזריזות בכיתה, דורשת קודם כל זכירת פרטים.

 


    • אם כן המלצה ראשונה: להציף ולכתוב בטיוטה (אם לא כתבתם קודם, מיד בתחילת המבחן) בנקודות ובראשי תיבות בלי להתייחס לשאלה את כל מה שזוכרים על השסע העדתי. אחר כך (כשכבר נטרלתם את הפחד שתשכחו פרטים חשובים) תוכלו להתמודד בקלות רבה הרבה יותר עם מטלת כתיבת התשובה.
    • עכשיו להבנת השאלה: קראו אותה בתשומת לב, סמנו בה את מילות השאלה, מילות ההוראה והמספרים כדי שחלקי השאלה יהיו בולטים לעין.  בררו שאתם מבינים היטב את המשימה. אם לא, אפשר גם לשאול את המורה, המרצה או המשגיח.
    • עכשיו לתשובה: המילים שסימנתם בשאלה הן בשבילכם כמו סירות הצלה. הן מבטיחות מיקוד במה שבאמת נשאל ומונעות "גלישה" לפרטים מיותרים. ככל שיש יותר מילות שאלה, הוראה ומספרים, יש לכם עזרה רבה יותר בתכנון התשובה.
    • אל תיבהלו מאורך התשובה הנדרש.  בעזרת המילים שסימנתם המשימה שקודם נראתה כמו הר גבוה, מחולקת עכשיו לחלקים. ההנחיות בשאלה הן מורות הדרך שלכם. מתרכזים בכל חלק בנפרד, ובינתיים הדף מתמלא.
    • כתיבת התשובה: הסוד של כתיבה טובה הוא לכתוב לכל פסקה משפט מפתח, ואחר כך "למתוח" את אותו משפט, כלומר: להסביר, לפרט, להרחיב, להדגים לפי הנדרש. שימו לב: אמרתי "למתוח" אבל לא התכוונתי ל"למרוח". אין טעם לחזור על אותו רעיון במילים אחרות. אם נדמה לכם שאתם לא יודעים מספיק, בדקו שהמעט שעניתם עונה על המטלה המבוקשת. עדיף לכתוב תשובה חלקית אבל לעניין, מכל מיני סיפורים שלא נוגעים לשאלה וממילא לא יזכו אתכם בנקודות. עוד עיקרון חשוב: בכל פסקה דנים רק בנושא שעליו מדבר משפט המפתח.
    • הדגמה: השאלה הרשומה למעלה בהדגשה מורכבת מארבעה חלקים. זה אומר שהתשובה תהיה מורכבת לפחות מארבע פסקאות. תשובה לכל חלק מהשאלה יכולה להיות יותר ארוכה מפסקה, אבל חייבים תמיד להיצמד לשאלה ולענות רק על מה שביקשו.
    • דוגמה למשפט המפתח לחלק הראשון:  אמרתו של בן אהרון מבטאת חוסר אמון / זלזול / קיבעון / סירוב להכיר במציאות המשתנה. במשפטים הבאים ראוי להסביר מה בקביעה הזאת מבטא את התחושה שציינו.
    • דוגמה למשפט המפתח לחלק השני:  השסע העדתי בישראל נוצר על רקע... כאן תצטרכו להיעזר בטיוטה שרשמתם, ולסמן את הפרטים שישרתו אתכם, למשל: העליות הציוניות הראשונות היו מאירופה, פערים תרבותיים בין יוצאי אירופה לעולים מארצות האיסלאם, רוב העולים היו דתיים או שומרי מסורת, העולים לא באו ממסורת דמוקרטית, מפלגת השלטון ניצלה את חוסר האונים של העולים.

השאלה מחייבת אתכם לפרט את כל הסיבות רלבנטיות שאתם זוכרים. אחרי ציון כל סיבה תצטרכו להסביר במה היא תרמה להעמקת השסע העדתי. במקרה כזה כדאי לרשום בטיוטה את כל הסיבות שתרצו לפרט ולמספר לפי סדר חשיבות. את הסיבות החשובות ביותר תכתבו, כמובן, ראשונות.


    • דוגמה למשפט המפתח לחלק השלישי:  האירועים הבולטים שהביאו לשינוי היו... נם כאן צריך לרשום את האירועים לפי סדר חשיבות ולהסביר איך כל אחד מהם תרם לשינוי.

דוגמה למשפט המפתח לחלק הרביעי:  אפשר להניח שגם בעתיד לא יהיה שינוי מוחלט בתפיסות הקשורות ליחסי עדות בישראל מפני ש... כאן תצטרכו להפעיל חשיבה, מפני שחלק זה אינו מבוסס בהכרח על לימוד החומר, אלא על הבנתו.  חשוב שתנמקו כל קביעה שלכם. לא מספיק לכתוב, למשל: "דרוש זמן רב כדי שציבור יפנים שינויים וישנה עמדות ותפיסות עולם". עליכם להסביר כמה זמן עבר, כמה זמן נדרש, מה צריך לקרות כדי שהציבור אכן יפנים שינויים כאלה.  

אם דעתכם שונה, ואתם חושבים הפוך לגמרי מהמרצה, תצטרכו להחליט אם לשקף עמדה שאתם לא תומכים בה, ולהישאר נאמנים לנוסח השאלה, או לבטא את עמדתכם ולנמק אותה, למרות שלא התבקשתם לעשות זאת. אולי היכרות עם המרצה ואופיו תכריע בשאלה זו.  

אם התכוונתם לכך וגם אם לא, סביר להניח שתשובה מלאה לשאלה הזאת מכסה לפחות דף פוליו. בינתיים התאמנתם ("על יבש" אמנם) בפיצוח שאלה ובתכנון תשובה פתוחה מורכבת. על הדרך קיבלתם כלי לשיפור התשובות והעלאת הציונים. עכשיו נשאר רק לבצע. מאחלת לכם הצלחה רבה.

 

 

 

טלילה שחר, מוסמכת בהוראת אסטרטגיות למידה, מחבברת הספר "מהורה למורה" - למד את ילדך איך ללמוד בקלות ולהשיג תוצאות מעולות. הירשמו באתר שלי וקבלו טיפים להשכנת שלום בין הורים, ילדים ומורים. כן תקבלו בחינם פרק מהספר שלי: שיטה מעולה לזכירת מושגים ומילים בשפה זרה.   050-4510254




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב