דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תנועת המושבים והדאגה לעתיד החקלאות 

מאת    [ 25/06/2013 ]

מילים במאמר: 426   [ נצפה 16937 פעמים ]

מעמדה של החקלאות בישראל, אין זה סוד, נשחק במידה משמעותית עם השנים. אם בתחילת ימיה של המדינה החקלאים נחשבו מלח הארץ ועילית שבעילית, והחיים במושב או בקיבוץ היו משאת נפש של רבים וטובים שכן הם נתפשו כשילוב מושלם של ציונות, גאולת האדמה, הגשמה, עבודת כפיים, פיזיות מרשימה וערכיות רעיונית, הרי שבראשית המאה העשרים ואחת רבים רואים בקיבוצניקים ובמושבניקים גוזלי קרקעות יקרות, אחראים להידלדלות מאגרי המים בארץ, ובכלל, בעידן של כפר גלובאלי רבים טועים לחשוב שהתוצרת החקלאית ניתנת לייבוא בקלות ובזול – ולא כך היא.

אחד האתגרים החשובים ביותר של תנועת המושבים הוא לשמר את החקלאות בארץ, כך שגם הדורות הבאים יוכלו ליהנות מתוצרת חקלאית טרייה לחלוטין, איכותית להפליא ובמחיר סביר (כשכמובן המחיר לצרכן תלוי גם בגורמים רבים אחרים ובהם מתח הרווחים של רשתות השיווק, מיסים וכו'). בפרט משקיעה התנועה – שמטפלת בכל הנושאים הקשורים לצורת ההתיישבות הייחודית מול הרשויות השונות בארץ – תשומת לב, אנרגיות ומשאבים נוספים במציאת מענה לצרכים של דור ההמשך במושבים, אותם חקלאים צעירים שלא תמיד מוצאים את מקומם בנחלה המשפחתית ובחיי המושב.

פורום חקלאים צעירים

אחת היוזמות החשובות שנועדו לשמור על הדור הצעיר במסגרת המושב ובכך לייצר המשכיות ולדאוג לעתיד החקלאות היא פורום חקלאים צעירים.

פורום זה נוצר בשנת 2013, על בסיס קבוצה בפייסבוק ולאחר שתנועת המושבים הביעה תמיכה ברעיון וליוותה את הקמת הגוף החדש. המטרות שהציבו לעצמם חברי הפורום הן, בין השאר, הגדלת מספר המושבניקים הצעירים שיבחרו בחקלאות כדרך חיים (שהרי להיות חקלאי זה לא עוד עיסוק אלא דרך חיים של ממש, על כל הכרוך בכך), לשלב את הדור הצעיר בהנהגות המקומיות של המושבים השונים, ליצור שיתופי פעולה בין בני דור ההמשך על מנת שיעצימו זה את זה ויעבירו ביניהם מידע יקר ערך לגבי האפשרות להתפרנס בכבוד ולקדם את התחום, וכן לרתום גופים נוספים (בממשלה וכו') למאמץ לשכנע את הדור הצעיר לא לעזוב את המושבים ואת חיי החקלאות.

אנשי תנועת המושבים ויוזמי הפורום מדגישים הן את החשש כי בעתיד המשקים החקלאיים יחדלו מלהתקיים שכן הדור הנוכחי יזדקן ופשוט לא יהיה מי שייכנס לנעליו, והן את התפקידים הרבים והחשובים של החקלאות בישראל, ובהם הבטחת אספקת מזון בכל מצב (דבר שאינו מובן מאליו כשמדובר במזון מיובא) ויישוב הפריפריה. באופן כללי תפישת העולם של הפורום משלבת חשש כבד עם תקווה עזה – תקווה כי מקבלי ההחלטות בארץ יתבוננו בחקלאות לא רק מהפן הכלכלי.

נושאים נוספים הנמצאים על הפרק מבחינת אנשי פורום החקלאים הצעירים הם הכנסת טכנולוגיות חדישות ושיטות עבודה מתקדמות למשקים החקלאיים השונים בכל הענפים, מציאת פתרון לבעיית המחסור הכרוני בידיים עובדות והתלות בעובדים זרים והפחתת כמות המים הנדרשת לגידולים השונים לנוכח המחסור במשאב יקר ערך זה.

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב