אמנות ישראלית כיצד נוכל לשמר אותה?
בישראל של היום, נוצרה מדיניות מחירים מטורפת בשוק האמנות הישראלית הצעירה. המחירים הגבוהים אינם מאפשרים לאמנים למכור את יצירותיהם, ומאפשרת לבעלי הגלריות לרדת מרצונם למכור. חייבים להוריד את המחירים ולהחזיר את הקונים לשוק - לפני שהאמנים ייפלטו ממנו.
הגיע המצב שאמן שמוכר את עבודותיו בזול, מרגיש כלא מוערך ומתאים את מחיריו לרף העליון. הנפגעת העיקרית היא האמנות הישראלית. נפגעים נוספים הם האמנים עצמם שמתייאשים ממכירת אמנותם ובנוסף אוכלוסיה שלמה שהייתה יכולה לרכוש את האמנות במחירים "שפויים".
הקהל לא אידיוט, כשמציעים לו עבודות טובות במחירים סבירים הוא מזהה, קונה ומשקיע ובכך מעשיר את האמנות הישראלית ומאפשר לה ולאמנים להתקיים..
מחירי האמנות הישאלית העכשווית, הן של אמנים טריים והן של אמנים ותיקים יותר האמירו בצורה כזאת, שרוב האמנים לא מצליחים למכור במחירים שהם דורשים עבור עבודותיהם. מי שמצליח למכור אמנות ישראלית במחירים גבוהים הם מספר קטן של אמנים ישראליים שהביקוש לעבודתם גדל – הם הצליחו למתג את עצמם ולבקש ולקבל מחירים גבוהים. מספר מועט זה אמנים ישראליים, שאכן מצליחים למכור את יצירותיהם, אינו אופייני למה שקורה בשוק האמנות הישראלית בפועל.
בישראל כיום, יש קהל גדול, איכותי, רציני, שאוהב אמנות ישראלית טובה ומוכן להוציא עליה כסף, אבל בשל המצב הכלכלי אינו מסוגל לשלם עליה את המחירים הנדרשים.
האם הוזלת מחירי האמנות הישראלית תפגע באמנים? אין סיבה שייפגעו משום שהעבודות שייוצעו למכירה לא נמכרו במחירים גבוהים ממילא, הרי עלויות הייצור ירדו ממילא.
האמנים הצעירים ורצונם למכור את אמנותם כאמנות ישראלית הפכו לפרה חולבת לבעלי הגלריות. מה גרם למחירי האמנות הישראלית הצעירה להמריא בצורה כזאת? אחת הסיבות לכך היא שאמנות הפכה להיות ענף כמו?צרכני, שמתנהל כמו שוק ההון: ההשקעה היא אמנות ישראלית צעירה ובאמנים צעירים שיהיו שווים הרבה יותר בעתיד. לגבי אמנות ישראלית ותיקה יותר, שיש לאמנים מחירים קבועים, זה העבר ולא העתיד.
שירי מאיר
מנהלת השיווק בחברת זימלארט במה של אמנים
שירי מארגנת תערוכות וירידי אמנות למען התרבות בישראל בכלל ולקידום אמנים ישראלים בפרט.