דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרסום סמוי באינטרנט 

מאת    [ 17/02/2008 ]

מילים במאמר: 474   [ נצפה 7132 פעמים ]

מאז עליית טרנד תוכניות הריאליטי בטלוויזיה, שומעים הרבה על "תוכן שיווקי" המועבר לצופים במסגרת תוכניות, אינו נספר כזמן פרסום ואינו מוצג לצופים כפרסומת בהכרח. אחד מהמקרים האחרונים הבולטים של תוכן שיווקי אשר הוצג בטלוויזיה הוא המקרה של תוכנית "השרדות" ופחית הספרייט. לאחר שידור הפרק בו אחד מהמתמודדים שותה פחית ספרייט ומציין כי זהו המשקה היחידי שהוא אוהב, רתחה התקשורת, ומקרים כאלה לא חזרו יותר בתוכנית.

בניגוד לתוכניות טלוויזיה - לאתרי אינטרנט אין מועצה ואין מגבלות הנוגעות לאופן וכמות הצגת פרסומות, וכל אתר יכול לעשות כטוב בעיניו ולקוות שהגולשים לא יתרגזו ויעברו למתחרה.
אתרים רבים נוטים לעבור את הגבול הדק וכתוצאה מכך מאבדים את הגולש אשר סבלונותו לפרסומות פולשניות באינטרנט הולכת וקטנה.

באינטרנט אמנם אין רשות או מועצה, אבל יש באינטרנט קונבנציה של פרסום, ואתרי התוכן מבינים יותר ויותר כי פרסומות בפורמטים מסויימים רק מרחיקות קוראים. כתוצאה מכך, אנו רואים פחות ופחות פרסומות פופ אפ ופופ אנדר, ויותר פרסומות טקסט ובאנרים אשר אינם מפריעים לחוויית הגלישה.

למרות הקונבנציה הידועה, מדי פעם צץ לו ז'אנר חדש של פרסומות אשר מנסות לחדור ולהפריע לחוויית הגלישה שלנו. דוגמא מצויינת לכך הוא באנר הפלאש המרחף מעל התוכן אותו החל להציג אחד מאתרי החדשות המובילים במדינה לפני מספר חודשים. בטווח הרחוק - דינה של מדיה מסוג זה הוא להיעלם, וזאת מכיוון שהיא אינה משרתת - ואפילו פוגעת - במטרתו של הקורא המעוניין לקרוא טקסטים.

עוד קונבנציה מקובלת מאוד באינטרנט היא של סימון הפרסומות בצורה כזו בה הקורא יכול להבחין באופן בולט וברור בין תוכן אמיתי לתוכן שיווקי או פרסומת. באתרי תוכן מובילים בכל העולם מקובל כי לא תופיע פרסומת או קישור ממומן, ללא ציון העובדה כי זוהי פרסומת או קישור ממומן. כך לגבי המדיה של גוגל ושל רשתות הפרסום האחרות, וכך גם לגבי המדיה אותם מוכרים אתרי התוכן בעצמם.

הבוקר גלשתי שוב באותו אתר חדשות נידון, וגיליתי כי החוקים הבלתי כתובים של הפרסום באינטרנט לא בהכרח כתובים באבן, וכי מסמך אשר נראה כעוד אחת מהכתבות במסך הבית בשם: ?בעל רכב - תן לחברות הביטוח לרדוף אחריך", מוביל למסך נחיתה שעניינו השוואת מחירי ביטוח.

פעם פנינהה רוזנבלום אמרה שזה לא משנה מה אומרים - העיקר שמדברים עליה. זה כנראה היה נכון לעולם יחסי הציבור, אבל בפרסום באינטרנט לא כך הוא הדבר. מה שאני חושבת על המדיה הסמויה הזאת, הוא כי דווקא בעולם בו אין רשות מפקחת, אין גם הצדקה למדיה מסוג זה, ואני אסביר: פעמים רבות כתבתי בעבר על חשיבותו של האמון הנוצר בין הקורא לאתר, וכי אחד מהמאפיינים החשובים ביותר של תוכן איכותי הוא כי הוא מעורר אמון בקורא.
ובכן, במקרה כזה של תוכן פרסומי נסתר, אתר התוכן מערער באופן מהותי את האמון שנותן בו הקורא, וזאת כאשר הוא מכניס תוכן בתשלום במסווה של תוכן רגיל. מעשה זה הוא לטעמי "זריקת המים עם התינוק", וראוי כי אתרי תוכן גדולים המוכרים מדיה באינטרנט בישראל (בעולם זה לא קורה), יאמצו לעצמם קוד אתי להצגת פרסומות באינטרנט. זה ישרת את כולם - הקוראים והמוציאים לאור כאחד.

זוהי כמובן, דעה אישית.

מיכל מורנו

מיכל מורנו הנה מנהלת פרוייקטים בחברת מורנו'ס שיווק באינטרנט

ועורכת ראשית באתר מאמרים - הספרייה הגדולה בישראל להפצת מאמרים לשימוש חופשי ברשת האינטרנט



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב