דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד לבנות שותפות עסקית מצליחה? 

מאת    [ 26/05/2013 ]

מילים במאמר: 1839   [ נצפה 4665 פעמים ]

חוקרים  מהמרכז לחקר היזמות באוניברסיטת מרקט ( Marquette University) בדקו כ- 2,000 חברות המוגדרות כחברות צומחות בקצב מוגבר.

94% שהוגדרו כצומחות בקצב מוגבר נוסדו על ידי שותפים. רק 6% מהחברות שהוגדרו כצומחות בקצב מוגבר נוסדו על ידי יזם אחד.

לעומת זאת, 50% מהחברות אשר הוגדרו כצומחות בקצב איטי במיוחד נוסדו על ידי יזם אחד.

על פי נתונים אלו, הצלחה עסקית היא לא רק תלויית מוצר או כשרון, אלא גם, ואולי בעיקר, תלויה ומושפעת מהרכב האנשים שייסד את החברה – השותפים.

אמנם מרבית האנשים מעדיפים לפתוח עסק ללא שותפים מכיוון שבסופו של עניין "מגיעים לעימות בלתי נמנע" עם השותף או השותפים. מעטים המקרים בהם ניתן להימנע מקונפליקטים קשים, כואבים, ואישיים עם שותפים. רוב האנשים שחוו שותפות עסקית יגידו כי "בשותפות מגיעים לעימות בלתי נמנע, לאכזבה מאי עמידה בציפיות ועוצמת רגשות חזקה במיוחד" שלעיתים מגיעה למלחמה. שותפים יכולים לגרום אחד לשני הרבה כאב שהופך לסבל, שיתוק, מרמור, כעס ותסכול מתמשכים. לעיתים, העיסוק בשותף או בשותפים הופך להיות אובססיבי עד כדי קושי בתפקוד העסק.

 אז מדוע בכל זאת אנשים הופכים להיות שותפים?  וכיצד ניתן למנוע את תופעות הלוואי השליליות של השותפות?

נציין כי למעט מאוד אנשים יש את הכשרון והיכולת האישית ליזום, להתניע ולנהל עסק עצמאי, עסק שיצליח להתפתח באופן מהיר יחסית.

כל אדם נולד עם מאפיינים כאלה ואחרים, עם כשרון או מתנה כלשהיא, אך הכשרון יבוא לידי ביטוי בתחום מסויים. לעומת זאת בעסק נדרשים מגוון יכולות, כשרונות ומיומנויות כדי להצליח.

 משה (השם המלא שמור אצל המחבר ע.ע) היה כשרון יוצא דופן ביזמות, ביכולת לבנות חזון, לראות 20 צעדים קדימה, להניע תהליכים ואנשים, ובעל כישורי תקשורת בין-אישית מצויינים עם משקיעים ולקוחות. הכשרון והכישורים של משה היה ברורים לכל מי שהכיר אותו. אך הכשרון והיכולות הספציפיות הללו לא הספיקו כדי להפוך חלום וחזון למציאות. נדרשו עוד מרכיבים כמו ניהול יומיומי הדורש ירידה לפרטים, בירוקרטיה ואדמיניסטרציה, לוגיסטיקה, רכש, טיפול בבנקים ועוד כישורים נוספים. משה היה חייב עוד שותף או שותפים כדי להוציא את החזון מהכח אל הפועל.

אדם אחד אינו יכול לבצע את כל הפעולות הנדרשות ונדרשים עוד שותף או שותפים אשר יכולים להשלים את הנדרש בתחומים בהם אין לו את הכשרון או המאפיינים הנדרשים.

כל שותף מביא  משאב כלשהו לתוך השותפות. משאב זה יכול להיות כסף, קשרים, לקוחות, ידע, ניהול ועוד. לרוב, כאשר אדם אחד פועל באופן עצמאי ומפעיל את הכשרון והמשאבים שלו, אין זה די כדי לבנות, לפתח ולנהל את העסק. לעומת זאת, בשותפות השלם יכול להיות שווה הרבה יותר מסך חלקיו.

סיבה נוספת לצורך בשותפות קשורה לאחריות ובדידות. כאשר אני בעל הבית היחיד בעסק, כל האחריות נופלת עלי. אני אחראי להכל ואין לי עם מי לחלוק אחריות. כאשר מגיעה הצלחה, אני אחראי להצלחה. אך אני גם אחראי לדרך הסיזיפית, שלא לדבר על הכשלון האפשרי. אם אני ערב בבנק, אני הערב היחיד, אף אחד לא חולק איתי את האחריות, גם לא את הסיכון. לאנשים מסויימים מצב זה של לקיחת אחריות מאוד קל. אלה הם אנשים שרגילים, אולי מצעירותם, בשל נסיבות חיים כאלה ואחרות להיות אחראים בלעדיים,  לקבל החלטות לבד, לחשוב לבד,  ולפעול  לבד. אך מרבית האנשים זקוקים לחלוק אחריות וסיכונים, גם כאשר הם מנהיגים מבטן ולידה.

שותפים יכולים להשלים אחד את השני בכמה מישורים, ובכך לתת מענה למכלול צרכים של העסק.

ישנם מצבים בהם קיימת תשתית יזמית ויכולת ביצוע אך חסר כסף לביצועה. למשל, לשני שותפים הרוצים להקים מכללה בתחום מסויים, יש את כל הכישורים הנדרשים להקמת המכללה: מומחיות, יכולת ניהול וארגון, שם טוב וכושר שיווקי. אך כדי להביא את כל אלה לידי ביטוי קיים צורך ברור במימון הפעילות הדורשת משאבים לצורך הקמה, מנגנון ושיווק. במקרים מסויימים, כדי להשיג מימון, עדיף להכניס שותף אשר הערך המוסף הייחודי שלו היא היכולת לגייס כסף לשותפות מבנקים או משקיעים פוטנציאלים.

במקרים אחרים הצורך בשותף מתעורר בשל נחיצותו של אדם בעל מומחיות בתחום נדרש והכרחי להקמת העסק, כזה שיעניק לו יתרון תחרותי. לעיתים הצורך יכול להיות אדם בעל תואר אקדמאי מתקדם (Phd  או פרופסור(המעניק לעסק דימוי מסויים הנתפס כחיוני כדי לקדם את העסק. לעיתים, השותף הנדרש מביא איתו קשרים מיוחדים או כוח שיווקי ייחודי. לשותף אחר יכולה להיות חשיפה לתקשורת או לאנשים בעלי השפעה, ו"שם" ידוע הפותח דלתות.

שותף יכול להיות בעל נכס מוחשי שהינו חיוני לעסק, אותו הוא משעבד לטובת העסק. למשל מבנה או מכונה או מכונות הנדרשות לפיתוח וקידום העסק.

לעיתים קורה שמכניסים שותף לעסק שמביא עימו נכס חיוני כמו כסף, קשרים או נכס מוחשי ותמורת זה מקבל אחוזי שותפות. אך לאחר שאותו שותף מביא את הנכס הייחודי שלו אל תוך השותפות, נתפס הנכס כמובן מעליו ונוצרת אצל השותפים האחרים הפועלים בעסק ביומיום תחושה כי השותף בעל הנכס אינו ראוי להיות שותף. אותו שותף נתפס כ- "אוכל חינם" כפי ששמעתי לא פעם משותפים פעילים המשקיעים את מלוא מרצם וכוחם בעסק, אך שכחו כי לא יכלו להרים או לקדם את העסק ללא נכס האמור של אותו שותף.

כאן נשאלת השאלה מדוע בוחרים לקחת שותף במקום "לקנות" את הכסף, המומחיות או הנכס בצורה של הלוואה מהבנק, לקחת בעל תפקיד שכיר או לשכור נכס כזה או אחר. מה שנראה בדיעבד קל לעשייה, בזמן אמת היה קשה לעשייה ובעצם "קונים" שותף והתמורה היא שותפות בעסק שיצליח בעתיד. מבחינת השותפים, מי שנכנס לעסק רואה בו פוטנציאל לרווח עתידי ומוכן לסכן את כספו, שמו הטוב או כל נכס אחר שיש לו למען אותו פוטיציאל הגלום במיזם.

חשוב גם לזכור כי לא לכל אדם מתאים להיות בעל עסק עצמאי, ויש כאלה היכולים לתפקד רק כעצמאים ואינם מוכנים כלל להיות שכירים. בשותפות בעסק קיים פוטנציאל אשר מימושו מביא רווח גדול, סיפוק עצום, ובעלות על נכס. זה פותח אפשרויות כלכליות, לצד סיכונים. להיות שכיר זה לקנות בטחון (לעיתים מדומה), ובמקרה הטוב לקבל גם אופציות. אך הדבר המרכזי היא התחושה המשמעותית והחשובה ביותר לשכירים, הינה תחושת הבטחון הכלכלי והתעסוקתי הטמונה בהיותך שכיר.

 

יתרונות נוספים בשותפות

מאסטר מיינד (Master Mind) – את המושג הזה טבע נפוליאון היל (Napoleon Hill)3 אשר חקר הצלחה של אנשים ממגוון תחומים.  היל הגיע למסקנה ברורה כי אנשים שמצליחים בעסקים ובתחומים אחרים, חוברים לקבוצת אנשים מצליחים אחרים, אשר מהווים גוף חשיבה לפתרון בעיות או ליצירת דבר מה חדש. אדם החושב לבד, גם אם הוא חכם, פתוח ומבריק לעולם לא יכול לחשוב על כל האפשרויות או הפתרונות. שילוב מוחות תמיד נותן מענה רחב ביחס למוח אחד, לא משנה כמה הוא מבריק. שילוב מוחות של שותפים יניב יותר פתרונות ויקח בחשבון יותר גורמים מאשר בעל עסק יחיד, גם אם הוא גאון רב תחומי.

סינרגיה – אם המאסטר מינד הוא סינרגיה של המוחות, כאן אנו מדברים על סינרגיה של המיומנויות, הכלים והגישות בהשגת המטרות העסקיות של העסק. כל שותף מביא יכולת או מיומנות אחרת אשר ביחד יוצרים שלם השווה יותר מסכום חלקיו.

מחוייבות – ישנם מצבים בהם גם שותף בעל עסק אינו מחוייב לעסק באופן מלא מסיבות אישיות או אישיותיות. יחד עם זאת, רמת המחוייבות של שותפים לעסק גדולה באופן משמעותי מזאת של שכירים. אין זה אומר כי לשכירים אין רמת מוטיבציה גבוהה להצלחה, הנפוצה כאשר התגמול קשור לרכיב הצלחת העסק.

 

7 מפתחות לשותפות מוצלחת

  1. מודעות לעצמי – כל שותף מביא איתו יכולות ומשאבים לצד דברים שאינו חזק ובעל יכולת בהם. חשוב לכל שותף להבין מה הוא מביא לשותפות ומה אינו מביא לשותפות. חשוב להבין מה המניעים האמיתיים שלי להיות שותף בעסק זה, מה אני מצפה שהעסק יניב עבורי ותוך כמה זמן. חשוב לבחון איזה צורך מספק העסק עבורי. ככל שאני מודע לעצמי יותר וברור ביחס לצרכים, ליכולות ולחסרונות שלי, ולאן אני רוצה להגיע  יסייע לבנות מערכת יחסים מוצלחת עם השותפים שלי. אם אתה חושב שאתה לא בנוי לשותפות, או שאתה לא שחקן צוות, עדיף לא להכנס לשותפות מראש.
  2. מי השותפים שהכי מתאימים לי? – ככל שאני ברור ביחס למי השותפים שאני זקוק להם ומתאימים לי, כך גדל הסיכוי שאעשה את הבחירה הנכונה ולהצליח בשותפות. הנטייה הטבעית של אנשים היא להתחבר לאנשים הדומים לנו ולכן גם נוח לנו להיות ולעבוד איתם. לא פעם נתקלים בצמד או יותר של שותפים אשר דומים בתכונותיהם וכישוריהם, אשר להם שפה משותפת ונוח להם להיות אחד עם השני. ברוב המקרים זה יוצר מצב של שניים דומים ואף לא אחד שונה. כדי להצליח, רצוי מאפיינים, כישורים, יכולות, ומיומנויות משלימים היוצרים שלם אחד. למשל, אם שותף א' הוא בעל ראייה אסטרטגית וארוכת טווח, יצירתי, ובעל יכולת לחבר בין דברים, סביר להניח כי ימצא שפה משותפת עם מי שדומה לו ושניהם יכולים לטוס אל על, אך ביחד הם לא ייגעו בקרקע. במקרה זה, רצוי לצרף גם שותף בעל יכולות ביצועיות, קונקרטי, מעשי וממוקד. השונות הזאת יכולה לייצר מתח אך היא חיונית להצלחת העסק. כאשר שלושה מהנדסים יצירתיים ומוכשרים רוצים לפתוח עסק, כדאי מאוד שיביאו מישהו שמבין מצויין בשיווק ומכירות או מישהו המבין בכספים. עוד מאותו הדבר עלול לא לספק את הסחורה בטווח הרחוק.
  3. רגישות והקשבה לאחר – כפי שאתה לומד להכיר את עצמך, נקודות הכח והתורפה, המניעים ודפוסי התקשורת, כך רצוי להקדיש את הזמן ללמוד מי השותפים שלך וללמוד את "המפה" הפנימית שלהם. בלי ביקורת, בלי שיפוטיות, ובלי הטעינות המאפיינת פעמים רבות מערכות יחסים בין שותפים. פשוט להקשיב וללמוד את השותף הנוכחי או הפוטנציאלי. מהם הצרכים, הרצונות, מניעים, אינטרסים. הקשבה אמיתית יכולה למנוע הרבה מאוד חיכוכים וטעינות בהווה ובעתיד. אם כבר בשלב בניית השותפות אתה מזהה פערים גדולים מדי ואי התאמות בערכים ובתפיסות, רצוי לא לכונן את השותפות. אם מזהים פערים ואי התאמות כשהשותפות כבר קיימת, זה הזמן לקיים את הדיאלוג ולבנות את אמנת השותפים וליישר קו.
  4. יחסים – אם אתה מזהה קושי, מתח, וריבוי קונפליקטים בתוך השותפות, רצוי לטפל בהם כמה שיותר מהר וללא דיחוי. למרכיב היחסים יש משקל ביכולת לממש את הפוטנציאל של העסק וביכולת לשמור על אנשים טובים בתוך הארגון. שותפים לעסק הם האבא והאמא של העסק. כאשר היחסים טובים והנושאים הקשורים למרכיבי העסק מדוברים, מטופלים ומסוכמים - העסק פורח. כאשר השותפים נמצאים במצב של תקשורת לקויה, קונפליקטים ואי התאמות – העסק יכול להתרסק או לשרוד, אך הוא רחוק מלממש את הפוטנציאל שלו, ומעיב על איכות החיים של כל מי שקשור בשותפות.                                                     
  5. ציפיות הדדיות – לכל שותף יש ציפיות מהשותפים האחרים, ברמה של מחוייבות, תפקידים, עמידה ביעדים, דרכי תקשורת וקבלת החלטות. ברוב המקרים קיימת הערכה לא מדוייקת ביחס לציפיות של השותפים. אך כאשר מדובר בבנייה ופיתוח השותפות, הערכה לא מדוייקת באשר לציפיות השותפים, אינה מספקת. הציפיות ההדדיות חייבות להיות על השולחן בצורה ברורה, גלויה ומדוברת.
  1. חוזים משפטיים – לא מונעים סכסוכים וקונפליקטים. גם כאשר קיים חוזה משפטי הוא אינו מונע מלהגיע לבתי משפט ולהוצאות רבות ומיותרות בה כולם יוצאים מפסידים.
  1. אמנת שותפים – תהליך של בניית אמנת שותפים לוקח בחשבון את המרכיב הכה-חשוב של יחסים ובניית המנגנונים לשמירה ופיתוח היחסים. מעבר לכך, אמנת השותפים נוגעת בשלל הנושאים המרכיבים שותפות וכתובה בשפה ברורה ומובנת על ידי השותפים (בשונה מחוזה משפטי שלרוב מובן רק לעורכי הדין).

לסיכום

לעסק שנוסד על ידי שותפים יש סיכוי גדול יותר להצליח ולצמוח במהירות.

בצד היתרונות של שותפות עסקית קיימת חלוקת האחריות הכוללת לצד חלוקה בתפקידים ותחומי  האחריות. בצד החסרונות יש צורך להתמודד עם קונפליקטים בלתי נמנעים והשקעת משאבי זמן וכסף בתחזוקת השותפות. ישנן הרבה שותפויות שהצליחו, והן הצליחו בזכות 7 המפתחות לשותפות מוצלחת:

מודעות לעצמי ולצרכים של השותפים שלי, זיהוי השותפים שהכי מתאימים כדי להקים ולנהל עסק, רגישות והקשבה לאחר, השקעה ביחסים, מיקוד ציפיות הדדיות, חוזים משפטיים לא חוסכים קונפליטים והגעה לבית משפט, וקיום תהליך בניית אמנת שותפים .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב