דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשבון פייסבוק שלכם נפרץ? כך תשתלטו עליו בחזרה 

מאת    [ 26/05/2013 ]

מילים במאמר: 661   [ נצפה 1504 פעמים ]

כשזה מגיע לפשיעה מקוונת, לא קשה להבין למה פייסבוק היא הרשת החברתית המועדת ביותר לפורענות. עם מעל למיליארד משתמשים פייסבוק היא מוקד משיכה לסוגים שונים של הונאות, ובפייסבוק ניתן למצוא עשרות מהן מדי יום. פריצה לחשבונות פייסבוק זה לא דבר נדיר בכלל, לכל אחד מאיתנו יש לפחות חבר אחד ברשת החברתית שבוקר אחד כתב סטטוס בסגנון "בדם ואש נפדה את פלסטין" או ששלח לנו הודעה בסגנון "מצאתי תמונה ממש מביכה שלך בלינק המצורף".

 

אבל העובדה שחשבון הפייסבוק נפרץ היא לא תמיד ברורה, זה תלוי מאוד במה שהפורץ החליט לעשות עם החשבון הפרוץ. אם הוא רק שולח באמצעותו קצת ספאם לחברים שלכם או סתם מחטט בתמונות או במידע שלכם שלא חשפתם לכולם, יכול להיות שלא תזהו מיד שהחשבון שלכם נפרץ. אך אם הפורץ החליף את תמונת הפרופיל בדגל סוריה ופרסם בשמכם סטטוסים לוחמניים או אפילו החליף את הסיסמא ו"נעל" אתכם מחוץ לחשבון, זה יהיה די ברור. ברוב המקרים מדובר דווקא באופציה הראשונה שההאקר מנסה למשוך כמה שפחות את תשומת ליבו של בעל הפרופיל, כדי להמשיך ולהוציא אל הפועל מגוון של הונאות מבלי להתגלות, אך מה תעשו אם נעלו אתכם בחוץ?

 

החשבון שלי נפרץ, מה עושים?

 

במידה והפורץ לא שינה את כתובת האימייל של פרופיל הפייסבוק שלכם, תוכלו לנסות להשתלט מחדש על הפרופיל על ידי דיווח לפייסבוק בדף הייעודי שהם הכינו לשם כך. על ידי נתונים כמו שם מלא, אימייל או מספר טלפון פייסבוק תנסה לעזור לכם לקחת שליטה מחדש על החשבון, אך זה תלוי בכך שהתוקף לא שינה יותר מדיי נתונים בשמכם. תוכלו גם לנסות את האופציה "שכחתי סיסמא" כדי לנסות להשתלט בחזרה על החשבון. כחלק מהתהליך תתבקשו על ידי פייסבוק לבחור סיסמא חדשה, אז ודאו באותה הזדמנות שאתם בוחרים סיסמא חזקה שמורכבת משילוב של ספרות ואותיות גדולות וקטנות (באנגלית), והשתדלו לא לבחור בתאריך יום ההולדת שלכם או משהו שאחרים יוכלו לנחש בקלות.

 

עוד הערה חשובה בנוגע לסיסמאות – אם אתם מאלה שנוהגים להשתמש באותה סיסמא למספר אתרים, כדאי מאוד שתחליפו את הסיסמה גם באתרים האחרים, ובמיוחד עם מדובר על הסיסמא לחשבון הג'ימייל שלכם. אם אתם בעלי סמארטפון בעל מערכת ההפעלה אנדרואיד והאקר כלשהו יצליח להשיג את הסיסמא לחשבון הג'מייל שלכם, תהיה לו גישה גם לטלפון שלכם ומשם הדרך להתקין אפליקציות זדוניות על המכשיר שלכם מבלי שתבחינו בכך מתקצרת מאוד.

 

עם קצת עזרה מחברים

 

הפיצ'ר החדש אותו השיקה פייסבוק השבוע יאפשר לכם להשתלט על חשבון הפייסבוק שלכם, על ידי הגדרה מראש של "אנשי קשר בטוחים" (Trusted Contact), גם אם התוקף שינה את כתובת האימייל ואין באפשרותכם לאפס את הסיסמא, כפי שמתואר למעלה.

 

אם החשבון שלכם נפרץ תוכלו ליצור קשר עם לפחות שלושה מהחברים שלכם, שאותם הגדרתם בתור Trusted Contact, ולהגיד להם שאתם זקוקים לעזרתם כדי להיכנס בחזרה לחשבון. כל אחד מאנשי הקשר שבחרתם יוכל להשיג עבורכם קוד גישה, אותו תתבקשו להזין כשתשחזרו את הגישה לחשבון שלכם. חשוב שתבחרו חברים קרובים שאתם יכולים פשוט להרים אליהם טלפון במקרה הצורך או כפי שפייסבוק הגדירה זאת "מישהו שהייתם משאירים אצלו את המפתח לבית שלכם".

 

הגדרת אנשי הקשר הבטוחים היא מאוד פשוטה. בפרופיל הפייסבוק שלכם, כנסו ל"הגדרות אבטחה" בדף שייפתח לחצו על 'ערוך' בשורה של Trusted Contacts. לאחר מכן לחצו על Choose Trusted Contacts ובחלון שייפתח פשוט רשמו את שמות החברים אותם אתם רוצים להגדיר כחברים בטוחים, מנגנון ההשלמה האוטומטי יעזור לכם לוודא שלא טעיתם בחבר שאותו רציתם להגדיר.

 

חכו, זה לא נגמר

 

אחרי שהשגתם שליטה מחדש על הפרופיל שלכם עליכם לבצע סריקה מלאה למחשב כדי לוודא שלא קיימים וירוסים או תוכנות זדוניות אחרות במחשב שייתכן שהוחדרו לשם על ידי התוקף. אם אין לכם תוכנת אבטחה, ניתן להשתמש בסורק וירוסים מקוון. כמו כן, יידעו את החברים שלכם שהחשבון שלכם נפרץ ואם הם קיבלו מכם כל מיני הודעות משונות שיימחקו או יתעלמו מהן.

 

ניתן מלכתחילה למנוע את הפריצה לחשבון הפייסבוק שלכם ולחסוך מעצמכם את כאב הראש, וכדי לעשות זאת מומלץ לא לאשר חברות לאנשים שאתם לא מכירים, להשתמש בסיסמא ייחודית וחזקה ולא ללחוץ על קישורים מפוקפקים והבטחות לתוכן פרובוקטיבי או סנסציוני.

רונן מואס הוא מנכ"ל ובעלים משותף של חברת ESET-ישראל אותה הקים בשנת 2004. לפני כן עבד כמנהל IT במספר חברות. למד ארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב