דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הגנים הבהאים המופלאים בחיפה ודאי שמעתם, אך מי הם הבהאיים? 

מאת    [ 25/05/2013 ]

מילים במאמר: 743   [ נצפה 4801 פעמים ]

 

בחיפה יש ריכוז של אוכלוסיה רב תרבותית ורב דתית של 260,000 נפש, בהם 91% של יהודים, אוכלוסיה ערבית מעורבת של 4.5% נוצרים 3.5% מוסלמים ו 1% של דרוזים. שילוט הדרכים הכתוב בשפה הקירילית ולצידה עברית, ערבית ואנגלית, מעיד על האוכלוסיה הגדולה של קהילת העולים מרוסיה כ 25%. חיפה ידועה כעיר של שלום ודו-קיום והיא העיר השלישית בגודלה בישראל. התמזל מזלי לגור במרכז הקהילה בחיפה. הקהילה ממוקמת בשכונה משולבת מהמעמד הגבוה ומעמד הביניים, מספר מלונות מהודרים, גן החיות העירוני וכמובן הגנים המפורסמים של הבהאיים.

 

ישנו ביטוי פופולרי בישראל: "בירושלים אנשים מתפללים, בחיפה הם עובדים ובתל אביב עושים חיים". חיפה נותנת את הרושם שהיא נמצאת במרחק שנות אור מהדתיות של ירושלים ומגורדי השחקים של תל אביב. כאן הכל שונה: העיר ממוקמת מעל המפרץ הנהדר, ולמרות שבתי האבן הלבנים הטיפוסיים המאפיינים את כל הארץ הם דומיננטיים גם כאן, הבניינים וגורדי השחקים כאן בנויים בסגנונות שונים והנמל הומה מעסקי המסחר הימיים. רוב התעשיות באזור מרוכזים בעיקר באזור הקריות, המוקף בכפרים. העיר מקושטת בגנים. הבולטים שבהם הם במרכז העולמי של דת הבהאיים, עם קברו של הבאב (מיזרע מוחמד עלי) ועבאס אפאנדי, הבן וממשיכו של מייסד האמונה באהולה. הבהאים נרדפו במשך תקופה כה ארוכה במדינות שונות במזרח התיכון ונוכחותם כאן היא עדות לרקמה החברתית הסובלנית של העיר הזו.

 

חיפה היא המרכז הבינלאומי של דת הבהאים, שהוקם בזמן הרדיפות בפרס באמצע המאה ה 19. הבהאים מאמינים באחדות לכל הדתות ובכך שהשליחים של האל כמו משה, ישו ומוחמד נשלחו בזמנים שונים בהסטוריה עם דוקטרינות שונות כדי להתאים לצרכים חברתיים משתנים, אבל הם מביאים באופן משמעותי את אותו המסר.

 

האחרון מבין אותם מורים רוחניים היה הבאהולה (1817-92) שהגעתו היתה בשורתו של הבאב. באהולה הוגלה על ידי התורכים לעכו המקום בו הוא כתב את הדוקטרינות שלו ונפטר בשלווה בבית הבהאים.

 

שרידיו של הבאב הוסתרו למשך שנים לאחר שמת מות קדושים בעינויים על ידי כיתת יורים בשנת 1850. בסופו של דבר, הועברו שרידיו באופן סודי לארץ הקודש. במהלך אחד מביקוריו בחיפה בשנת 1890, באהולה בנוכחות בנו הצביע על המקום בהר הכרמל היכן שיש להביא את שרידיו של הבאב למנוחת עולמים בקבר הולם.

 

בתחילה הקבר של הבאב היה ממוקם במבנה אבן פשוט של שישה חדרים, שנבנה בין 1899-1909. ב 1921 מנהיג הבהאיים עבדול-בהאה (בנן הכןר של באהולה) נקבר אף הוא במקדש.

 

בשנים שבין 1948-53 שוגי אפנדי פיקח על ההרחבה הגדולה של המקדש שעוצב בסגנון הארכיטקטיוני הניאו-קלאסי בידי הארכיטקט ויליאם שאטרלנד מקסוול. המושב של בית הדין האוניברסלי, מקום בו הגוף הממשלתי של אמונת הבהאי נפגש התווסף בין השנים 1975-83 גם הוא בסגנון ניאו-קלאסי ועוצב על ידי הארכיטקט חוסאיו אמאנאת.

 

הגנים הבהאים המפורסמים (הגנים המדורגים) עוצבו על ידי הארכיטקט פאריבורז סכבה ונבנו בין השנים 1990-2001. בשנת 2008 ארגון אונסקו הכתיר את ההיכל הבהאי כאתר מורשת עולמי יחד עם המקדש וקברו של הבאהולה בעכו.

 

אני נהנה להסתובב בקהילה שלי, לבקר בגן החיות, להצטרף לסיור היומי של הגנים באנגלית, לבקר בתיאטרון הסינמטק ובמוזיאונים שונים הנמצאים במרכז וכמובן לאכול. ניתן למצוא במרכז כמה מסעדות באיכות גבוהה וכצפוי גם מקדונלד והרבה דוכנים של פיצה ופלאפל.

 

חנות המתנות החביבה עליי באזור היא 'אהובה: אמנות ויצירה' שבעליה היא אהובה כהנא. אהובה היא יוצרת, מעצבת ומוכרת תכשיטים ומתנות מאז 1976, עת החלה בהפצה ושיווק של תכשיטים ופריטי העיצוב המקורי שלה ועיצוב של אמנים ישראלים אחרים. את הרעיון לפתוח חנות מתנות בחיפה היא הגתה מתוך מחשבה על הצורך של המאמינים של דתות הבהאים, היהדות והנצרות. חנות המתנות ממוקמת ממש במרכז ובאזור נגיש, רק מרחק הליכה קצר ממקדש הבהאים, הגנים הבהאים ומרכז הכרמל. חשוב מאד לאהובה לספק תשומת לב מיוחדת לדרישות ולרצונות של בני כל הדתות. ניתן למצוא בחנות שלה פריטים הנוגעים לדת הבהאית כולל מתנות ותכשיטים מקוריים. ניתן גם למצוא פריטים הקשורים לחגים המסורתיים של היהדות כמו גם תכשיטים וסמלים הקשורים לקבלה. היא מוכרת גם תכשיטים רבים ומתנות המתאימות לבני הדת הנוצרית. אהובה, כמו רבים מתושבי חיפה, פעילה בקידום אחדות בחיפה ובדת שלנו. יש לה קשרים מיוחדים עם חסידי הבהאיים מרחבי כל העולם.

 

לאחרונה פועלים מספר ארגונים לקירוב דתות בחיפה שבמסגרתם ובשיתוף פעולה עם אנשי דת הבהאים, הסכמנו לקדם פעילות בין דתית בכניסה לגנים הבהאים בעתיד הקרוב. אנחנו מתכננים להזמין אנשים מהקהילה שלנו - יהודים, בהאים, מוסלמים ונוצרים לשיר יחד, לאכול הרבה אוכל טוב, לשוחח על החיים בעיר שלנו ולספר לעולם מה אנו עושים בעיר הדו-קיום והשלום. מנהיגים רבים מקרב הדתות המוסלמית והנוצרית בחיפה כבר הביעו את שמחתם על הרעיון ואת רצונם להשתתף בתוכנית ובפעילות המשותפת.

 

 





ארל שוגרמן עלה לארץ לפני 6 שנים מארה"ב. הוא מתגורר בחיפה וכותב על חוויותיו כעולה חדש וכמי שמעורב בפעילות בין-דתית לקירוב לבבות. ניתן לקרוא מסיפוריו בבלוג שלו:


 http://earlsdiary.blogspot.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב