דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בדיקת PSA לאבחון סרטן הערמונית 

מאת    [ 24/04/2013 ]

מילים במאמר: 449   [ נצפה 2975 פעמים ]

מחקרים אחרונים אודות סרטן הערמונית מראים כי בדיקת רמת PSA בדם הנפוצה לגילוי סרטן הערמונית, לא באמת מצילה חיים, אולם השאלה האם היא תועיל לאנשים צעירים או כאלו הנמצאים בקבוצת סיכון למחלה, עדיין נשארה פתוחה.

בשנת 2011, כוח המשימה האמריקאי המיוחד -  USPSTF  -  הגיעו למסקנה שגברים לא צריכים להיבדק יותר ע"י בדיקת רמת PSA  בדם. החלטה זו התבססה על ראיות מחמישה מחקרים קליניים מבוקרים שהראשי מביניהם  הוא מחקר אמריקאי שחקר את תוצאות בדיקות PSA  בקרב 77,000 גברים בטווח הגילאים 55-74.

בשנת 2009, מחקר זה דיווח כי למרות שבדיקת PSA השנתית הביאה לאבחון יותר מקרי סרטן, זה לא הציל יותר חיים בהשוואה לקבוצת גברים שלהם ניתן טיפול רפואי שגרתי ואשר עברו בדיקה לסרטן הערמונית רק כאשר עלה חשד סביר למחלה. אבל, באותה העת, החוקרים הספיקו לאסוף תוצאות רק בסדר גודל של 7-10 שנים. בגלל שלסרטן הערמונית לוקח כמה שנים בכדי להתפתח, החוקרים המשיכו לאסוף תוצאות אחרי הדיווח על ממצאיהם הראשוניים.

בשנת 2012, דיווחו החוקרים כי תוספת זמן המעקב לא שינתה את המסקנה הכללית: בדיקת PSA הרגילה לא מצילה חיים ויכולה לגרור טיפול בסרטן הערמונית שישאיר את הגבר אימפוטנט או חסר שליטה על הסוגרים ואפילו שניהם ביחד.

בדיקת PSA  ניתנת לרוב לגברים בני 50 ומעלה, והיא מזהה את החלבון שנקרא אנטיגן סגולי של הערמונית, שהוא בעצם מדד לגילוי תאים סרטניים בערמונית. בקבוצת האבחון התגלו כ-12 אחוזים יותר מקרי סרטן ולמרות זאת הסיכוי למות בעקבות סרטן הערמונית לאורך המחקר היה זהה לכל קבוצה, בין אם הסרטן התגלה במהלך האבחון או בגלל שהגבר פיתח סימפטומים מתאימים. מהממצאים ניתן להסיק כי סרטן הערמונית שזוהה על ידי בדיקת PSA , גדל כל כך לאט כך שבכלל לא סביר שהוא יזיק עוד לפני שהחולה ימות מסיבות אחרות לגמרי.

לאחר סיום המחקר, ניתוח נוסף הועלה על הפרק ואיתו שאלות אודות התועלת של בדיקת PSA לגברים צעירים ובריאים. למרות שרק 300 גברים מתוך 77,000 במחקר מתו מסרטן הערמונית, הבדיקה הצילה ככל הנראה כמה חיים בקרב גברים צעירים שלא היו להם בעיות בריאותיות אחרות כמו לחץ דם גבוה או סכרת. בעוד שנתון זה לא משנה את המסקנה הכללית מהמחקר הלא היא שהסיכונים בבדיקת PSA עולים על יתרונותיה, מוביל המחקר טען כי הכרחי לפתוח במחקר נוסף שיבדוק אם גברים צעירים צריכים לעבור בדיקת PSA באופן שגרתי או שרק כאלו הנמצאים בקבוצת סיכון לסרטן הערמונית, יפיקו תועלת מהכנסת בדיקה זו לסל הבדיקות השגרתיות.   

אם כן, הרבה שאלות נותרו פתוחות ויעילות בדיקת PSA בקרב גברים עדיין שנויה במחלוקת. ההמלצה לגברים צעירים בריאים היא לא לעבור את הבדיקה אלא אם כן הם נמצאים בקבוצת סיכון לסרטן הערמונית ובקרב גברים מעל גיל 50 מומלץ לבצע בדיקה ידנית רקטלית בנוסף לבדיקת PSA.

זכרו, אבחון מוקדם מציל חיים!  

 

צוות המרכז הישראלי לטיפול בפרוסטטה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב