דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סקירה אודות גמרא שטיינזלץ ותלמוד שטיינזלץ 

מאת    [ 19/04/2013 ]

מילים במאמר: 362   [ נצפה 2822 פעמים ]

סדרת התלמוד המתורגמת והמפורשת המכונה בפי העם 'שטיינזלץ' על שם שם משפחתו של מחברה, הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ מגדולי תלמידי חכמים המיוחדים שבדורנו, היא החלוצה שבסדרת הביאורים לתלמוד שיצאו בעשורים האחרונים ומביאה את הוויות התלמוד הסבוכות ואגדותיו המתוקות לפתחו של נער וזקן.

הסדרה, שהחלה לצאת לאור לפני עשורים רבים והושלמה במעמד רב-רושם לפני כשלוש שנים, מביאה עימה בשורה של ממש ללומד הישראלי. דף התלמוד שבמהדורת וילנא עמוס המפרשים ורב האותיות, מפנה את מקומו לדף נעים למראה, מסודר ברווח ומנוקד. במחיר של ויתור על העימוד המקורי של דפוסי הש"ס – כמובן שישנן הפניות לעימוד זה – מקבל הלומד תחושה של סדר ורוחב. יש לציין כי במהדורות שיצאו לאחרונה, נשמר העימוד המקורי ואף הודפס הדף שבמתכונת וילנא עמוד מול עמוד הוצאת הש"ס בפורמט זה נקראת "תלמוד שטיינזלץ וילנא".

יתרון נוסף וייחודי במהדורת ש"ס שטיינזלץ, האופייני גם הוא לדרכו של המחבר הוא קיומם של מדורים דוגמת 'העולם' וה'חיים', 'אישים' ו'הלשון'. במדורים אלו מובאים הסברים על אישים, חפצים, צמחים ומטבעות לשון המובאים בגמ' במהלך הדיון. בחלק מן המקומות מובאות תמונות עדכניות או פריטים ארכיאולוגיים מתאימים. כך יוצא הלימוד עם תחושה של הבנה וחיבור למציאות החיים התלמודית.

בשולי העמוד שבמהדורת שטיינזלץ נמצא שני מדורים חשובים. האחד, אורח ההלכה, נותן ללומד את המסקנה היוצאת מהשקלא וטריא התלמודית. מובאים כאן דברי הרמב"ם, השו"ע והרמ"א. המדור השני, החשוב מאד אף הוא, 'עיונים'  שמו, מביא בקצירת האומר ותמציתיות מפליאה בדייקנותה, את עיקרי דברי הראשונים ולבטיהם בסוגיה. בתחילתו של פרק, מופיע מבוא קצר הנותן תחושה לקראת הבאות. בסיומו של כל פרק מופיעים דברי סיכום.

תלמוד שטיינזלץ הופיע במהדורות רבות מאז החל לצאת לאור. בשנותיו הראשונות, היו נפוצים הכרכים הגבוהים והדקים. אלו האחרונים פינו אט אט את מקומם לפורמט קטן יותר במתכונת ספרים רגילים. פורמט נפוץ אחר, מביא, כאמור לעיל, את העמוד המקורי שבדפוס וילנא ומולו את הביאור.

כאן המקום להעיר כי ייחודו של ביאור זה בכך שאין הוא "מגיש ללומד את האוכל בכפית". הביאור מפרש מילים קשות, מסביר את המהלך ומנהיר את השקלא וטריא. עם זאת, הוא פונה לקורא ישראלי "חכם ומבין מדעתו" שבסיוע עזרים אלו יוכל לעמול ולהבין את הסוגיה בכוחות עצמו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב