דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכנה לשלב הראיון האישי במרכזי הערכה לבדיקת התאמה לקורס להכשרת מנהלי בתי ספר של משרד החינוך 

מאת    [ 06/04/2013 ]

מילים במאמר: 975   [ נצפה 3515 פעמים ]

הכנה לשלב הראיון האישי במרכזי הערכה לבדיקת התאמה לקורס להכשרת מנהלי בתי ספר של משרד החינוך

מאת:  ד"ר ניצן ברוקס                            אתר: www.dr-nitzan.co.il

הכנת מועמד לראיון קבלה לקורס מנהלים של משרד החינוך, היא מומחיות שצריכה להירקם באופן פרטני, כמו תפירה עילית,  עם כול מועמד בנפרד על פי נתוניו האישיים, בהתאם לצרכי המערכת ולקריטריונים הנדרשים לסף הקבלה. על המאמן לקחת את נתוניו האישיים של המועמד ולתפור חליפה שבעזרתה יוכל לעבור את דרישות סף הקבלה, ולגבור על המועמדים האחרים.

אופן הצגת המועמד את עצמו, את יכולותיו ואת ניסיונו הנו אימננטי לסיכויי הצלחתו להתקבל לקורס להכשרת מנהלים.

במוצהר, המועמד נבחן בראיונות האישיים על פי שלושת הקריטריונים הבאים:

-         כישורי תקשורת בינאישית

-         כישורי מודעות עצמית

-         ידע ותפיסות פדגוגיות

המועמדים נדרשים להפגין את השפעתם על הסובבים אותם, ולציין את עיקרי תרומתם למערכת החינוך, את מכלול התפקידים בהם התנסו במקום עבודתם, להציג את נתוניהם האישיים, יכולותיהם וכישוריהם העשויים להיות משמעותיים להצלחתם כמנהלים (יוזמה, ראיה מערכתית, נחישות, יכולת השפעה והובלת צוות, יצירתיות, כריזמה ועוד). כן נבחנת התמצאותם בתחום החינוך, ונבחן חזונם החינוכי בהתאמה לחזון החינוכי הלאומי.

לאמתו של דבר, על המועמד להציג את הדברים כך, שיהיה בו וביכולותיו איזה שהוא יתרון יחסי (רלוונטי כמובן לניהול) על שאר המועמדים, היות ומספר המקומות בקורס מוגבל, ומספר המועמדים רב.

עולם הניהול בכלל, ובמערכת החינוך בפרט, הוא עולם תחרותי. מנהל נדרש להפגין בבית ספרו ייחודיות, מקוריות בתכנון ובעשייה, ויכולת שינוי והובלת תהליכים. התחרות מתחילה מרגע עמידת המועמד על סף הכניסה לקורס להכשרת מנהלים. לא מספיק שאתה יודע מה אתה תורם למערכת. הנך נדרש להציג את יכולתך להגות רעיונות חינוכיים בעלי ערך, ולשכנע את השומעים ביכולתך להוציאם מן הכוח אל הפועל.

כול דבר מוצלח שתעשה או תגיד- יקדם אותך לסף הכניסה לקורס, אך גם כול שגיאה שתעשה או תגיד- עלולה להרחיקך משם. למי שאין תואר שני במנהל החינוך- הקורס להכשרת מנהלים של משרד החינוך הוא תנאי קבלה למכרז לניהול. מי שלא מתקבל לקורס צריך בתוך שנתיים להגיש את מועמדותו שוב ורק באישורו של מפקח המחוז.

 

הגיעו כמה דקות קודם כדי לא להזיע ולהתנשף בראיון. מרגע כניסתכם למקום, נוצר רושם ראשוני שהשפעתו רבה וקשה לתיקון אחר כך. על כן, שפרו את הופעתכם. אם הנך גבר, הקפד על לבוש ספורטיבי- אלגנטי, מחמיא, נקי ורגיל (לא כובע מוזר, לא אפודת סבא, לא ז'קט מהחתונה). היה מגולח למשעי, מסופר ומסורק, נעליים מצוחצחות, מכפלת במכנסיים, ושהתחתונים או הישבן לא יבצבצו לך בישיבה.... ציפורנים גזורות ונקיות. חולצת בד לבנה וצחורה, או כל צבע עדין ורגוע אחר ומכנס מגוהץ זה מצוין. דאג שיהיה לך ריח טוב. אם הנך אישה: לבשי חולצה עם חצי שרוול או  שרוול ארוך ומכנס מגוהץ ארוך או חצאית עד הברכיים. אפשר ז'קט או סוודר. בשום אופן לא לבוא חשוף, שקוף או צמוד מדי (בחני עצמך בישיבה, שהכפתורים בחולצה לא יפתחו באזור החזה, ושהחצאית לא תטפס במעלה הירכיים). רצוי לבוא עם תכשיט מעניין (אך לא להגזים בכמות התכשיטים), בעיקר אם יש בוחנות בצוות הבחינה (גברים לא רואים תכשיטים), עם איפור עדין, שיער מסודר. לשים בושם טוב.

עליך להיכנס בגו זקוף, במרץ, עם חיוך. ליצור קשר עין עם המראיינים כולם! לברך במילים: "צהריים טובים, נעים מאוד להכיר". על פי הספרים צריך לחכות שיזמינו אתכם לשבת. בישראל- לא עושה רושם טוב לעמוד הרבה זמן ולחכות שמישהו ידאג להושיבך. אם לא מזמינים אותך לשבת, הצבע על הכסא ושאל: "אפשר?" והתיישב. שב זקוף, ידיים על הברכיים, רגליים מקבילות על הרצפה. עבור בוחן בוחן וברך אותו באופן אישי עם החיוך ועם העיניים. בלי מילים. וסיים את הסיבוב במראיין הראשי. חכה לשאלתו הראשונה.

רוב הסיכויים שהשאלה הראשונה תהיה- ספר על עצמך והסבר למה אתה רוצה להיות בקורס מנהלים/ מנהל? למה עכשיו? אתה צריך להיות מסוגל לנאום נאום שיענה על שלושת הקריטריונים שלמעלה במשך 10 דקות דיבור רצופות. הופעתך, טון הדיבור, שטף הדיבור, שפת הגוף, תנועות הידיים והעיניים חשובות לא פחות ממה שתגיד.

ספר על עצמך כאיש חינוך שהתקדם עם השנים במערכת ומילא מספר תפקידים. מנה את התחומים בהם הנך מצטיין. הזכר שמות אנשים מוערכים במערכת שעובדים איתך וידועים לקהל הבוחנים, ושאתה סומך עליהם שימליצו עליך. תאר פרויקטים מיוחדים שביצעת וזכית להערכה. מנה את תעודות ההוקרה שקיבלת. אם יש משהו מעניין בהכשרתך האקדמית- ציין אותו בקצרה. תאר את עצמך כעובד אחראי, יוזם, אכפתי, חרוץ, היודע להסתדר עם כולם ולקדם תהליכים. חשוב שתביא דוגמאות מהצלחתך בעשייה עם המורים. מרבית המועמדים באים מעולם הכיתה, ונוטים להביא דוגמאות מהצלחתם בהובלת התלמידים להישגים לימודיים או חינוכיים. מנהל עובד עם מורים. על כן, עדיף שתבחר להביא דוגמאות מעשייתך עם צוות המורים.

אל תביא דוגמה שהמנהל יעץ כך, ואתה רצית אחרת, ולבסוף שכנעת אותו. יושבים בחדר אנשים שבוחנים עד כמה הנך קוהרנטי לקברניטי המערכת. הממונים עליך ירצו שתוציא לפועל את הוראותיהם ללא ויכוחים מיותרים. אל תספר על מצבים מורכבים בינך לבין המנהל או לבין המפקח. הבא דוגמאות ניטראליות שאינן כרוכות ביחסי מורה- מנהל-מפקח.

נסה להימנע מלהביא דוגמאות על בעיות שצצו לך עם הורים. זכור, שההורים הם הבוחרים של ראשי הערים והמועצות. מנהלי מחלקות חינוך בעיר מחפשים מנהלים שיהיו מקובלים על קהילת ההורים. לכן, הצבע על פרויקטים קהילתיים בהם זכית לשיתופי פעולה עם גורמים מחוץ לבית ספרך.

היזהר לא להילחץ אם בראיון יאמרו לך משהו מלחיץ או מפתיע. רוצים לראות את תגובתך במצבי לחץ. אל תנדב אינפורמציה מכשילה עליך גם כשתישאל על תכונה לא טובה, על מקרה שנכשלת, או על משהו שלא הצלחת. מנהל טוב יודע לא להיכנס למקומות מסוכנים.

כדי להגיע מוכן ליום ההערכה, מומלץ לפנות "למכון למימוש זכויות מורים"  ולהיעזר במאמן  שיכין אתכם לכול השאלות שתישאלו, יעבור איתכם על התשובות המתאימות, ויאיר את עיניכם לשפת הגוף, לטון הדיבור, להבעות הפנים, לאחיזת הראש והגוף, ולכול מה שמשפיע על מי ששומע אתכם ואינו מכיר אתכם.

האימון להכנת המועמד ליום ההערכה הוא דיסקרטי, ולרוב, פגישה אחת מספיקה.

אל תפספסו את ההזדמנות להצליח לעבור את סף הקבלה לקורס מנהלים! אם לא תצליחו הפעם, תהיה לכם עוד הזדמנות אחת בלבד, וגם היא ניתנת למימוש רק בתוך שנתיים, ורק בהמלצת מפקח המחוז! הגעתם לשלב הראיונות האישיים: הכינו את עצמכם הכי טוב מראש, כדי שתוכלו להצליח!

ד"ר ניצן ברוקס- מנכ"ל ובעלים של "המכון למימוש זכויות מורים", בוגרת קורס מנהלי בתי ספר, השתתפה כחברה בוועדות הבחינה של מאות מכרזים לניהול בתי ספר ומערכות חינוך כנציגת איגוד מקצועי, מכירה את מערכת החינוך על בוריה ואת הדרישות והציפיות מהמועמדים. מאמנת אישית, בוגרת תואר שני ותואר שלישי בייעוץ חינוכי עם התמחות בייעוץ לקריירה. מנחת קבוצות בנושא העצמה אישית.


טל: 03-5512530            נייד: 050-9005452          משרד: רבינוביץ 52 חולון                                                                   




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב