דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההיגיון שמאחורי המספרים 

מאת    [ 27/03/2013 ]

מילים במאמר: 536   [ נצפה 1518 פעמים ]

ההיגיון שמאחורי המספרים

 

"אמריקה במספרים" – שם של תוכנית שרצה בימים אלו בערוץ המדע. בתוכנית מופיע זוג תאומים וכפי שהם מציגים את עצמם במספרים ביצית אחת שני ילדים...! הם מנתחים את אמריקה במונחים סטטיסטיים של מספרים. לדוגמה: כמה ק"ג בשר אוכלים באיזו מדינה? מה ממוצע המשכורות במדינה מסוימת בהשוואה לאחרת? כמות המשקעים במדינה זו לעומת מדינה אחרת ועוד.

 

אנו נתקלים במספרים בחיי היומיום כל הזמן ובכל מקום. עולמנו הוא עולם מתמטי ובו שולטות עשר ספרות: מאפס ועד תשע. ההוויה שלנו בכל תחום קשורה למספרים: על איזה מספר אוטובוס לעלות, באיזו שעה אני צריך להגיע, כתובת, מספר טלפון, מה המחיר? כמה הנחה? ועד כהנה וכהנה ללא סוף.

ילדים מתחילים לגלות את המספרים כבר בגיל צעיר גיל עשרה חודשים...! ההתנסויות המתמטיות הראשוניות קשורות בתפיסה מרחבית של כמות:  הרבה / מעט ושל יחסיות יותר מ.../ פחות מ.../ שווה ל.... נמצא כי ילדים מגיל צעיר מאוד מסוגלים להתייחס לעולם מספרית וכמותית הם מסוגלים למנות קבוצות של 5 פריטים ואף מסוגלים לערוך השוואה בין קבוצות.

 

תפיסה כמותית – הינה אחת התפיסות הראשוניות של ילדים צעירים בהתייחסותם לסביבתם הפיסית. את התפיסה הזו רצוי, ניתן וכדאי לפתח. אם נחשוף את הילדים לכלי מדידה שונים הם ילמדו "להרגיש את המספרים". לדוגמה: שימוש בכלי מידה במשחקי מים או חול. ("סט כלי מידה" כלים שקופים ומכוילים בהם ניתן למדוד חול, או נוזל.) כדאי למדוד עם הילדים ולציין את הכמות אליה הגענו. דוגמה נוספת שימוש ב - "מד גובה", "מד מטר מתקפל", "גלגלת למדידת מרחק" וכד' בכדי למדוד גובה, מרחק. נשאל את הילד מה המרחק לדעתך? נניח לו לתאר מה הוא רואה מה הגובה של X - אחרי שהילד יביע "הערכה" נציע לו לבצע מדידה, וכך נראה לילד שניתן לכמת את המציאות ולא רק להעריך אותה. כדאי לחזק "באותה הזדמנות" הן את המנייה והן את ההתאמה החד חד ערכית בעזרת קבוצות שונות של אביזרים: קוביות, לבני דיג'י, פאונים, דיסקיות מנייה, מכוניות וכד' ולתת לילדים למנות בקול רם, בהעברה מצד לצד או בעזרת ייצוג האביזרים עם לבני דיג'י. לדוגמה: מנייה של מכוניות נניח על כל אחת מהמכוניות לבנה אחת של דיג'י תוך כדי מנייה לאחר מכן נמנה את הלבנים בנפרד את המכוניות בנפרד וכך מנינו שלוש פעמים ( בהנאה ותוך כדי משחק). מומלץ להתחיל ממנייה של עד 5, (בעזרת לבני דיגי' ניתן ואפשרי למנות עד 10 למלא מיכלים וכבר מגיל צעיר להבין ולייצג את המבנה העשורי). תפיסת הכמות יכולה לבוא לידי ביטוי בדרך נוספת במדידה של נוזלים או חול נשתמש ב"כלי ליטר" או "כלי מידה" בעזרתם נוכל למדוד עם הילדים כמויות מדויקות.

 

תפיסת יחסיות – השוואה – אף היא תפיסה ראשונית ואינטואיטיבית של ילדים צעירים. תפיסה זו ניתן להרחיב ולחזק לדוגמא: לאחר שמדדנו גובה בעזרת " מד גובה" נוכל לערוך השוואה מי יותר גבוה? נוכל לערוך את ההשוואה גם בלי "מד גובה" אבל, כדאי לחזק את ההנחה בעזרת מספרים. אותו הדבר תקף גם לגבי מדידת מרחק נשאל את הילדים מה יותר רחוק הכסא? או השולחן? ולאחר מכן נמדוד את המרחקים בעזרת "גלגלת למדידת מרחק". לפיתוח תפיסת ההשוואה עזר הלמידה הטוב ביותר הינם "מאזני כפות" (מאזני צדק) , ניתן להניח חפצים על כל אחת מהכפות ולהשוות. במקביל ניתן גם לשקול את החפצים באמצעות תוספת של  "סט משקולות" ובכך להגיע גם להשוואה ברמת החפץ וגם ברמה המספרים.

 

 

                                                                                                 

אנחנו בתילתן נשמח לתת מענה לכל שאלה בטלפון: 03-9721555או דרך צור קשר באתר הבית שלנו: http://www.tiltan.comw http://www.idig-block.com עזר הלמידה לבני הדיג'י מאושר ע"י משרד החינוך נמצא בארץ בחלק ניכר מגני הילדים ובתי הספר. עזר זה אינו כפוף לתוכנית לימודים מסוימת או חוברות מסוימות הוא מתאים לכל תוכניות הלימוד באשר הן. עזר זה מתאים ללמידה בכיתה שלמה, קבוצה או באופן אישי יחידני. בשנים האחרונות ישנה עלייה הדרגתית אך משמעותית ברכישת הערכה לשימוש אישי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב