דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסילת צוואה והחשיבות של ייעוץ משפטי 

מאת    [ 27/03/2013 ]

מילים במאמר: 428   [ נצפה 3466 פעמים ]

החיים מלמדים אותנו שצוואה היא מסמך חשוב, שכדאי לכל אחד ואחת מאיתנו לכתוב בעודנו בחיים, כדי שלאחר מותנו יאפשר לנו לשלוט על האופן שבו יחולק הרכוש שלנו. המציאות כפי שהיא משתקפת בסרטי קולנוע ובסדרות טלוויזיה גם מלמדת אותנו כיצד צריכה צוואה להיראות ולהיכתב - זמן מה לפני מותנו עלינו לחשב את סך כל הנכסים העומדים לרשותנו, לפרט הכל במסמך מסודר, לחתום עליו ולהפקיד אותו במעטפה חתומה כדי שתיפתח רק אחרי מותנו. כמו במקרים רבים אחרים, גם במקרה זה ישנו פער גדול בין המציאות הקולנועית הזו לבין המציאות המשפטית בעולם האמיתי, ולמרבה הצער מי שמסתמך רק על מה שראה בסרטים מסתכן בפסילת הצוואה שיותיר אחריו.

 

פסילת צוואה שאינה בכתב

החוק בישראל אינו מאפשר עריכת צוואה בשום צורה מלבד בכתב. בניגוד למיליונרים האמריקנים בסרטים, לא נוכל להפקיד בידי עורך הדין שלנו קלטת וידאו שבה נצלם את עצמנו מוסרים בעל פה את הצוואה. צוואה בעל פה, הידועה בישראל גם בשם "צוואת שכיב מרע" אפשרית רק כאשר המצווה נמצא על ערש דווי ועומד למות, וגם אז היא חייבת להיעשות בפני עדים שירשמו זכרון דברים שלה ויפקידו אותו בידי הרשם לענייני ירושה. כל ניסיון אחר למסירת צוואה בעל פה יביא מייד לפסילת צוואה. ניתן להשאיר צילום וידאו לצד הצוואה הכתובה, שישמש כגיבוי בלבד, או כהוכחה למצבנו הבריאותי והנפשי בעת כתיבת הצוואה. גיבוי כזה יכול לשמש את היורשים שלנו דווקא כדי למנוע את פסילת הצוואה במקרה שיהיה מי שינסה לטעון כי לא היינו מודעים למעשינו בעת כתיבת הצוואה.

 

פסילת צוואה שכתובה בכתב יד

בדיוק כמו שמה, צוואה בכתב יד חייבת להיערך כולה בכתב יד. לא מספיק להקליד את הצוואה, להדפיס אותה ואז לחתום עליה. מי שאינו מעוניין לכתוב את כל הצוואה בכתב יד יכול להדפיס אותה, אבל אז היא צריכה להיחתם בפני שני עדים, או בפני רשות - בית המשפט, הרשם לענייני ירושה או כל רשות משפטית אחרת. צוואה מודפסת שערכתם בעצמכם ללא נוכחות עדים היא עילה מספקת לפסילת צוואה.

 

פסילת צוואה שאינה חד משמעית

רק אנשים מעטים שאינם משפטנים בעצמם יכולים להיות בקיאים מספיק בלשון החוק ובדיני הרכוש והירושה, כדי לוודא שהצוואה שהם כותבים עומדת בכל תנאי החוק, ואינה מותירה מקום לפרשנות. אם אנו כותבים צוואה בעצמנו וללא ייעוץ מקצועי, קיימת סכנה שלא נדע לפרט בצוואה שנכתוב בדיוק כיצד לחלק את הרכוש באופן שלא ישתמע לשתי פנים. אם הצוואה אינה חד משמעית, ולא ניתן להסיק ממנה מה היה הרצון שלנו בעת שערכנו אותה, ניתן להגיש עליה התנגדויות ולהביא לפסילת הצוואה. לכן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין צוואה, המתמחה בדיני ירושה וצוואה, כדי להיות בטוחים שהניסוחים שלנו לא יביאו לפסילת צוואה.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב