דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מערך החירום ברשויות המקומיות 

מאת    [ 10/03/2013 ]

מילים במאמר: 706   [ נצפה 1810 פעמים ]

יום ה-ע', שעת ה-ש'

הפעמונים מצלצלים כבר 7 שנים

לפני כשנה, עת נבחרתי לעמוד בראש איגוד הקב"טים ומנהלי הביטחון ברשויות המקומיות, הבטחתי לעבוד ולקדם במרץ את נושא מעמד הקב"ט ולהעמידו בראש סדר העדיפויות, על שולחן מקבלי ההחלטות במשרד הפנים ובמשרד להגנת העורף.

 

מאז עברנו כברת דרך ארוכה והתקדמנו משמעותית בכל הקשור בהכרה בעובדה  שמעמדם של הקב"טים צריך להשתדרג .  הובלנו מהלכים משמעותיים מול משרדי הממשלה ורתמנו אף את השר להגנת העורף.

דו"ח מבקר המדינה מצביע במפורש על המחדלים הקשים באירוע אסון הכרמל, ובראשם חוסר מוכנותן של הרשויות המקומיות לשעת חירום. מבחינתי, דו"ח אסון הכרמל הוא תזכורת כואבת לדו"ח מלחמת לבנון השניה, שהזהיר כבר אז, לפני 7 שנים, על מערך החירום הלקוי ברשויות המקומיות, ועל ההשלכות שלו על תפקוד הרשויות ועל הטיפול באזרחים.

  "משרד הפנים הוא האחראי באופן ישיר על הרשויות המקומיות", קובע המבקר לינדנשטראוס . לכן עליו להיערך לפעולה במצבי החירום השונים גם אם לא הוכרז מצב חירום". המבקר קובע בתוקף , כי ראוי שמשרד הפנים יסדיר בנהלים ברורים את תפקידיו ואת תפקידי הרשות המקומית במצבי משבר, ויגבש דפוסי פעולה בשיתוף עם המחוז ועם הרשויות המקומיות בכל הקשור לארגון, לשליטה, לכוח אדם ולאמצעים.

לאחר מלחמת לבנון השניה, הוקצו משאבים רבים, בעיקר לצפון הארץ בניסיון לצמצם פערי מוכנות.  אולם המשאבים היו מצומצמים וחד פעמיים וכוונו לאזור ספציפי אחד. היום, 6 שנים אחרי מלחמת לבנון השניה ויותר משנה אחרי אסון הכרמל, ניתן לומר בפירוש שהרשויות המקומיות, ברובן, אינן מוכנות לשעת חירום. ראשי הרשויות לא מייחסים חשיבות להיערכות לחירום, מאחר שתחום זה לא מביא בוחרים לקלפי.  משרד הפנים לא מממש את סמכויותיו כלפי רשויות שלא מנצלות את תקציב הג"א, והקב"ט, הציר המרכזי ברשות המקומית, שמניע את המערכת, שמתכלל את המאמצים למוכנות לחירום ומייצג את הרשות מול פיקוד העורף, משרד הפנים ורח"ל , ומהווה את הברומטר למידת מוכנות הרשות לחירום, הקב"ט הזה נותר בודד במערכה. רח"ל נטשו אותו, המשרד להגנת העורף זנח אותו, פיקוד העורף מתנער ממנו ומשרד הפנים מסרב להכיר באחריותו כלפי נושא החירום ברשויות.

סמכויותיהם ותפקידיהם של בעלי תפקידים בשלטון המקומי, הן בדרג הנבחר והן בדרג המקצועי, מוגדרים בחקיקה ובהוראות משרדי הממשלה הרלוונטיים: לראש הרשות יש סמכות עליונה בכל ענייני הרשות, והוא ממונה על תפקודה התקין של הרשות ועל יישום החלטות המועצה.

תפקיד ממונה ביטחון ברשות המקומית חייב להיות בתקן ובתפקיד סטטוטורי המוגדר בפקודת העיריות. יקבעו לו תנאי סף, הליכי קבלה למשרה על-פי תקנות משרד הפנים, הוא יקבל סמכויות נרחבות הנוגעות לנושאי ביטחון ושעת חירום וגם אמצעים וכח אדם על מנת ליישמם. ממונה הביטחון יהיה כפוף ישירות  לראש הרשות, שלו האחריות העליונה לביטחון ושעת חירום, כיושב ראש ועדת מל"ח העירונית.

אני פונה מכאן למקבלי ההחלטות ולגורמים המקצועיים המשפיעים על קבלת ההחלטות ובראשם לראש הממשלה: אדוני ורבותיי, עכשיו זוהי שעת הש', זהו יום הע'. אל תחכו אחרי המחדל הבא. קומו ועשו עכשיו את המעשה הנכון והמתבקש, שדרגו את מעמדם של הקב"טים ואת מחלקות הביטחון ברשויות המקומיות, שדרגו את הקב"טים למעמד סטטוטורי והבטיחו את קידום נושא החירום ברשויות המקומיות. כל יום שעובר מבטל את ההתקדמות שעשו הרשויות מאז מלחמת לבנון השניה ונותן לגיטימציה לראשי רשויות לא אחראיים להמר על חיי תושביהם- אזרחי מדינת ישראל.

אדוני ראש הממשלה, עליך לקבוע בחוק קביעה ברורה וחד משמעית , שתבהיר מי הגוף האחראי שיחזיק בידיו את כלל הסמכויות ותחומי האחריות בנושא וירכז את כל הטיפול בעורף בעתות שגרה ובעתות חירום כאחד. הקמת "רשות חרום לאומית"- לא שינתה את מצב מעמדם החוקי של מחלקות הביטחון והקב"טים ברשויות המקומיות והסמכות לגבי ההתכוננות וההפעלה של החזית האזרחית בישראל. (העתק ממכתבי שנשלח לראש הממשלה מופיע בהמשך הגיליון)

אנחנו לא נמשיך לעמוד מנגד ולראות איך התחום עליו אנחנו אחראיים לא מקבל את התשומות המגיעות לו ואת מקומו בסדר העדיפות ברשות המקומית.  זה מזמן כבר לא משחק וכובד האחריות הרובץ עלינו ודאגתנו לתושבינו/ משפחותינו לא מותירים לנו ברירה אלא להיאבק על צדקת דרכנו ועל אמונתנו בחשיבות הבלתי מעורערת של תחום החירום והביטחון.

בישיבת הנהלת האיגוד,קיבלנו החלטה,שבמידה ולא נקבל תשובות מספקות לדרישתנו,נצא למאבק ציבורי ותקשורתי,בכל האמצעים העומדים לרשותנו,ידידי יואב בלס הסכים להיענות לבקשתי, לרכז את המאבק שלנו, להקים מטה פעולה, לגייס אנשי תקשורת וחברי כנסת ,לסיוע בכל דרך אפשרית במאבק שלנו.

אנחנו כאן, ונישאר לשאת בנטל מתוך הבנת אחריותנו, מתוך כבוד למקצוע ומתוך חדוות העשייה. אל תחסמו שור בדישו, אל תבזבזו את הזמן, הפעמונים מצלצלים כבר שנים... הגיע הזמן שנקשיב להם.

חיים נוגלבלט

יו"ר איגוד מנהלי הביטחון

 ברשויות המקומיות

 

שמי חיים נוגלבלט, יו"ר איגוד מנהלי הביטחון (הקב"טים) ברשויות המקומיות אני משמש גם כמנהל אגף החירום והביטחון של עיריית בני ברק ועוסק בתפקידים נוספים בתחום החירום, בין היתר כמפקד זק"א בדרגת רפ"ק מ. במשטרת ישראל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב