דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אופציות לעובדים - מה זה? 

מאת    [ 26/02/2013 ]

מילים במאמר: 387   [ נצפה 2015 פעמים ]

הענקת אופציות לעובדים על ידי החברה המעסיקה אותם הפכה לשכיחה מאוד בעשורים האחרונים, בעיקר בחברות ההייטק הרווחיות. אופציות, הן האפשרות לעובד החברה לרכוש מניות שלה בתנאים נוחים במיוחד, תוך כוונה להרוויח מהן משמעותית ולאורך זמן עם עליית המניה. לאופציות יתרונות רבים מזוית העובד, בין היתר בכל הנוגע למיסוי ולפוטנציאל הרווח, אך הן כוללות גם את הסיכון לאי- רווח ואפילו להפסדים.

יתרונות של תוכנית אופציות לעובדים

תקנות המס בישראל מעודדות את החברות למסד תוכנית אופציות לעובדים, מבחינת מיסוי ותזמון תשלום המס. המס הנגבה בגין מכירת אופציות עובד הוא בשיעור של 25 אחוז- הרבה פחות מתקרת המס להכנסה שכירה, שאצל עובד הייטק שמרוויח היטב מגיעה ל – 48 אחוזים. בנוסף, המס נגבה רק בעת מכירת האופציות, מה שמאפשר כניסה לתוכנית ללא תשלומי מס גדולים. ישנם מספר מסלולי ניהול לאופציות עובד, כשהכדאית ביותר מבחינת העובד היא באמצעות נאמן במסלול הוני. נאמן היא חברת השקעות המורשית לעיסוק באופציות, המנהלת את כספי המניות הניתנות לעובד עד למכירתן.

יתרונות למעביד

שיטת האופציות נכנסה לשימוש מתוך צורך של מעסיקים לתגמל את עובדיהם המצטיינים באופן שיגדיל את הנאמנות שלהם לחברה וישמר אותם כעובדיה לאורך זמן. כיוון שהאופציה ניתנת למימוש רק בתום 'תקופת הבשלה', לעובד יש אינטרס להשאר בחברה לאורך זמן, כדי שתהיה לו האפשרות לממש רווחים. גם ברמה המנטלית, הפיכת עובד למחזיק במניות, מגדילה את המעורבות והרצון שלו בהצלחת החברה. על סמך שלושה עשורים שבהם השיטה מקובלת בארה"ב, אפשר לומר ללא ספק שבמקרים רבים התועלת של המעסיק ממתן אופציות לעובדים מובחרים, בהחלט באה לידי ביטוי. יחד עם זאת, יש גם ביקורת ומגבלות לתוכנית אופציות לעובדים, בעיקר כשמניית החברה לא עולה או צונחת בבורסה, מה שבדרך כלל מלווה במשבר כללי בחברה. במקרים הללו, לעובד אין תועלת באחזקת תוכנית האופציות שלו ולכן גם כח שימורו בחברה נחלש.

סיכונים בהחזקת אופציות עובד

הסיכון הגדול עבור עובדים המחזיקים באופציות של החברה שבה הם מועסקים, הוא כאמור, במקרים שבהם המניה לא ממריאה ואחזקת תוכנית האופציות הופכת ללא כדאית. האופציות מוגנות מפני ירידת ערך של המניה, כיוון שהכסף שמוחזק בהן הוא לא של העובד עד שלא מימש אותו. יחד עם זאת, מימוש אופציות של מניה שצנחה, בניקוי עמלות נאמן יכולה אפילו להביא להפסד קטן. התפוצצות בועת ההייטק בראשית שנות האלפיים גרמה לרבים לחוות על בשרם את הסיכון : עובדים רבים שחשבו שהם מחזיקים סכומים משמעותיים מאוד באופציות, מצאו את מניית החברה שלהם ברגע האמת, בערך נמוך מאוד ונאלצו לצאת מתוכנית האופציות בידיים ריקות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב