דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ישראל-מועדון ייחודי,ומחיר הח?ב?רות בו- בהתאם 

מאת    [ 04/02/2008 ]

מילים במאמר: 1270   [ נצפה 2745 פעמים ]


מצב הרוח הציבורי בפתיחת שנת ה-60 למדינה אינו משובב נפש. כבר אמרנו. המטוטלת נעה בין סערות נפש לבין דכדוך ותסכול. כאשר באמצע, על ראש התורן, הורד דגל וועדת וינוגרד ברבע גובה. מצדדי ראש הממשלה יכולים לטעון, שזה ניצחון שהוא לא הורד לחצי התורן, ומתנגדיו קובעים שהוא הורד- זאת עובדה. אין לי צל צלו של ספק כי לתקשורת הקאקופונית, חלק נכבד במבוכה הזאת ובבלבול. אבל, במציאות, אין כול הצדקה לנרגנות, לקוטריות, לקדרות. מסקנות וועדת וינוגראד, הן לא רק חשבון נפש של העבר אלא אזימות ואתגר לעתיד . מדינת ישראל על כל חסרונותיה, על כול מדוויה, ועל כול מכשוליה, היא עדיין ישות מדינית וקהילתית שצריך להתגאות בה. בעיקר בהגיעה לגיל המכובד מאוד של שנת ה- 60 , שהוא "גיל הזקנה". ואנו רשאים להביט אחורה בסיפוק, וקדימה ?בתקווה.


בארץ, כידוע לכולנו, האירועים הגדולים והקטנים בנויים על מבצעים. זה חל גם על אירוע כמו יום העצמאות, שהוא חג. ושבעתיים ביום הולדת ה- 60 . ערב החג כולם עוצרים את הנשימה, עד הישמע תרועות החצוצרות מהר הרצל ואז מתחילים רשמית בחגיגות- מן הממסד ועד לטפחות. משל כאילו מדובר היה בפתיחת ה-sales לחג המולד ליד המכלול הגדול של חנות "הארודס" בלונדון, כאשר אנשים רבים מחכים שעות בחוץ עד לפתיחת השערים, ואז מתחילה הפריצה הגדולה. נכנסנו לשנת ה- 60 למדינה, אך רוב האירועים הממשיים לא יתקיימו לפני שעת ה-ש'- d day

אני, אינדיבידואליסט אני , וחשקה נפשי לתקוע בשופר הקטן שלי בראשית פברואר 2008 .מתחרה בי רשת ג' של "קול ישראל" אשר הכריזה לפני כמה ימים על בחירת השיר הישראלי לשנת ה-60 . תחרות לבחירת שירים אי אפשר לעשות ביום אחד. אבל אני מדבר בפרוזה- בזכות אותם ימים, כאשר על המשלט ישבנו. מעט אנשים, וודאי שלא הצעירים שבינינו, מודעים לכך שמלחמת העצמאות לא התחילה בהכרזת דוד בן גוריון על הקמת המדינה במוזיאון תל אביב ב-14 במאי 1948 . המאבק על ריבונותנו התחיל הרבה לפני כן, אבל אני אסתפק בפברואר 1948, כלומר לפני 60 שנה בחודש הזה והכול ב- 14 לחודש .יום אחד.

* מכוניות שנסעו בין ראש פינה לאיילת- השחר בצפון הותקפו ביריות.
* ההגנה פוצצה עשרות מבנים וגשר בצפון הארץ כגמול על התקפות הערבים.
* חיילי הלגיון הירדני פתחו באש על התחבורה בחיפה.
* .אש כבדה נורתה על קריית שמואל (אזור רח' הפלמ"ח בימינו) ועל שכונת רחביה- בירושלים
* התקפה מאבו כביר על גבעת הרצל והשכונות הדרומיות בתל אביב- נהדפה
.( מתוך "ידיעות"- מהדורה מיוחדת- כותרת ראשית- מעריב -40 שנה )

כלומר לא היה מרכז יהודי גדול שלא הותקף ביום אחד.

מדי פעם שאלתי את עצמי השאלה: אילו הייתה הטלוויזיה משדרת באותם ימים טרופים- האם המדינה הייתה קמה ב- 48 , אך הגעתי למסקנה שהתשובה היא כן! זאת גם אם היא הייתה מפחידה כפי שהיא עושה זאת כיום. הצופים היו אחרים, ה"מילואימניקים"- חברי המחתרות: ההגנה, אצל, ולחי- היו אחרים. לא שלא פחדנו. פחדנו ועוד איך. אבל חיינו עם הפחד, שרכב על כתפינו ( בהשאלה מטקסט אחר) כי ידענו שאנו נלחמים על קיום, על הבית הלאומי היחיד לעם היהודי, בטוחים בצדקנו, ומקווים, אך לא משוכנעים, שאולי נצליח לצאת מן המנהרה בקרוב. במחשבה שנייה: אילו הייתה טלוויזיה היא הייתה ללא ספק מתיישרת עם התקשורת הכתובה כולה, שבאותה עת היא הייתה מגויסת.

אבל לא על התקשורת באותם ימי חרדה התכוונתי לכתוב. אלא על ארצנו הקטנטונת בעלת התיאבון האדיר להפך למדינה עם מיליוני תושבים, כלכלה משגשגת, חזקה ביטחונית, מעוז של האדם היהודי ונחישות ש - never again " לא עוד תתרחש שואה נגד עמנו". מדינה ששמה יוצאת לפניה במדע, בטכנולוגיה עילית, בחקלאות, בייעור ובתחומים רבים, ומיליוני תלמידים, בכול הגילים והשכבות, חובשים את הספסלים. מקור לגאווה, ולא רק בשנת ה-60 למדינה. אבל המועד ראוי מאוד כדי לחייך בפה מלא ולא רק לקטר.

האיום הקיומי עדיין לא הוסר,ולא בשל שכננו הקרובים אלא בשל אויב רחוק יותר שהעם היהודי נתנסה בו במהלך ההיסטוריה- מדינת פרס של האייטולות . אבל כאן אני מתכוון ל" איום" אחר.בכול הזדמנות מנופפים לנו, לא רק התקשורת אלא הקהילה האקדמית, באיום אנושי, כי "קיימת בריחת מוחות",( בצד "בריחות" אחרות) והסכנה היא שזאת תגבר, אם לא נשקיע במשאבים אנושיים של המוסדות להשכלה גבוהה- אז אבוד אבדנו. אויב חדש בשעיר.חג לזקני "פופוליטיקה". אני מאוד בעד השקעה מן הסוג הזה, שהיא בכול מקום, ובייחוד אצלנו, השקעה טובה ומועילה. אך מי שהמקום צר לו, ומי שמחפש הכנסה גבוהה יותר, גם אם הוא יקבל שכר של 100.000 שקל בחודש,(יהיו מי שיחייכו לנוכח סכום "צנוע" זה) יוכל, אם הוא או מקצועו, מבוקשים מאוד בחוץ, להגר ולהרוויח הרבה יותר. עדיין יישארו כאן מוחות מבריקים בכול מוסדות האקדמיה אשר אמנם לא מזלזלים בשכר, אך רווחים חומריים בחוץ, לא עומדים בראש מאווייהם.

אני לא רואה בזאת "בריחה" אלא הגירה קוניונקטוראלית. לא מקנא. אני משנה את סדר האותיות: בחירה....להיות כאן. ההגירה לארץ נקראת "עליה" - אז שיהיה. לעומת זאת עוצמת "הירידה" נחלשה במידה ניכרת ו"היורדים" לא מכונים יותר "נמושות", אלא ישראלים שחיים שם. לשם שלחנו, ועודנו שולחים, שליחים כדי להביא יהודים לכאן. יש שבאים. יש אומרים שכדאי יותר להשקיע במניעת "ירידה".

אידיאליזם- מונח מנוכר.

כאשר הייתי שליח צעיר לתנועת נוער בארה"ב בשנות ה- 50 הייתי גאה שהצגתי את עצמי כישראלי. (ישראל של "צנע"- בימים אלה) כמעט כול צעיר יהודי ראה לנכון להבטיח שהוא יבוא לארץ, או לבקר או להשתקע. כיום מתהלכת האמירה שכאשר אדם מציג עצמו כמי שבא מישראל אומרים לו : Oh! Israel is a wonderful country to come from - ישראל היא מדינה נפלאה לבוא ממנה. כדי לבוא לארץ הזאת, מרצון ולא מאונס, צריך להיות אידיאליסט. בדיוק כפי שציינתי במאמר קודם, שמי שרוצה להיות מורה טוב צריך לחוש שליחות. זה אמור גם למי שחי בארץ וחושב שהיא ראויה לו והוא ראוי לה- הוא אידיאליסט.

אלה שנולדו כאן, בשבילם מדינה היא דבר מובן מאליו.בשבילי, קיומה של המדינה אינו עדיין דבר מובן מאליו. באתי לכאן מרצוני העז, בדיוק כמו מאות אלפים מניצולי השואה, כאשר יכולנו להגר לכול מקום בעולם, לכול ארץ ללא יוצאת מן הכלל. חלק מהניצולים חזר והגר, אבל הרוב נשאר כאן, לחם, והיו שנפלו במערכה. הרוב שיקם עצמו, וההכרה בכורח של מדינה יהודית טבועה בנפשו כול הזמן, כמו המספר על זרועו, כמו גם החרדה לקיומה. לא רק כדי להגיע לכאן צריך להיות נגוע בחיידק האידיאולוגי, אלא גם להיות משוכנע שזה מקומך, כאשר דברים רבים, ערכים רבים, אינם כפי שחלמת, ציפית, וייחלת.

"ממרום שנותיי" , כפי שהגדיר זאת אורי ברוכין, עם כול הביקורת הנוקבת שיש לי כלפי החברה בישראל וכלפי מנהיגיה, ביקורת שאני נותן לה ביטוי, באתר זה ואחרים ובכתובים מסוג אחר, אני גאה להיות ישראלי. אני שבע רצון מהיותי חבר מן המניין במועדון נבחר זה, בישות בלתי רגילה שנוצרה כאן בחלקת אלוהים הקטנה הזאת, כפנומן בכול הזמנים. אין עוד בעולם עם כזה שחיבר את הקצוות של אלפיים שנה כאילו בהצמדה מגנטית.

באותה שנה, שנת 1948 כאשר נשלחתי לחזית הצפונית, תחילה נגד לוחמיו של קאוקג'י ואחר כך נגד הסורים, לא ידעתי אם המדינה הזאת תתקיים בעוד יום או יומיים. והנה, ששים שנה עברו מאז ולא רק שאנו קיימים אלא גדלנו ולעתים שמננו מדי ובועטים, אבל אנו חיים די טוב, לא רק יחסית לעמים אחרים, אלא באופן מוחלט, עם כל הבעיות הקשות, המדיניות,הביטחוניות, החברתיות והכלכליות.

בדרך כלל הסיסמה היא להסתכל קדימה. אבל לעתים רצוי דווקא להתבונן לאחור. אני זוכר כאשר רעייתי, יהודית, ואני, טיפסנו על הר סיני, "ג'בל מוסא" , ובשלב מסוים נהיינו תשושים ויהודית הסתכלה קדימה לראות כמה שנותר עוד. אני יעצתי לה להסתכל לאחור ולראות כמה הספקנו לעלות. זה מומלץ גם לכולנו, כאשר אנו חוגגים את שנת ה-60 להקמת המדינה.

ב"כפר הגלובאלי" שבו שולט הממון, ואילי ההון רוכשים את האחוזות שלהם במקומות שונים, מעטות המדינות שהפטריוטיות מנחה אותם מצד אחד ומאידך נבעות בהן סדקים של פיצול מורשתי .בימים אלה פורסם כי לאנגליה, מי שהייתה בריטניה הגדולה, יש קושי להגדיר את עצמה. המעניין הוא כי דווקא המעצמה הקפיטליסטית הגדולה, שהיא ליבת המהפך הגלובאלי שבו הייחודיות של תרבויות הולכת ונעלמת, היא המדינה הדמוקרטית הפטריוטית ביותר. ועוד תשמעו מפי שועים ופשוטי עם לאחר אירועים גדולים או קטנים את הברכה המסורתית שלהם God bless America

אז לחיי המדינה הזאת בראשית שנת ה- 60 להיווסדה.

=============================================================
פסוקו של שבוע: מי זה מפיץ את "האיום" , השכם והערב, על התחממות כדור הארץ ?

צבי גיל הוא עיתונאי וסופר. מילא תפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה במסגרת רשות השידור. הוא עוסק בפרוייקטים שנוגעים לתקומה של ניצולי השואה והתפקיד שהם מילאו בהקמת המדינה ובביסוסה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב