דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיצויים ללשון הרע ללא הוכחת נזק? 

מאת    [ 28/01/2013 ]

מילים במאמר: 532   [ נצפה 2157 פעמים ]

תיקון מספר 6 לחוק לשון הרע מאפשר לתובע לקבל פיצויים בגין עוולת לשון הרע ללא הוכחת נזק. במאמר הבא נסביר את משמעות הנושא עבור האזרחים.

חוק איסור לשון הרע מכיל את תיקון מספר 6, בו מצוין כי ניתן לתבוע אדם בגין עבירות אלו גם ללא הוכחת נזק ואף לזכות בפיצוי כספי לא מבוטל: עד 50,000 שקלים. המשמעות העקרונית של החוק היא החלתו על מספר גדול מאוד של סיטואציות. במילים אחרות, מטרת החוק כעת היא להגן על תובעים מפני הוצאת דיבה ולשון הרע גם אם אינם מעוניינים להביא ראיות בדבר הנזק שנגרם להם. הצורה בה התיקון מסמיך את בתי המשפט לפסוק לטובת תובעים בלשון הרע פיצוי של עד 50,000 שקלים גם ללא הוכחת נזק משנה את האופן בו מתייחסים כל הצדדים אל החוק המקורי. טענה נוספת היא שהתיקון אף הגביל את סמכותו של בית המשפט. כפי שנראה בהמשך, הסיבה לכך היא שבעקבות התיקון יתקשה בית המשפט לפסוק פיצוי העולה על 50,000 שקלים לטובת תובע הסובל מנזק לא ממוני.

כיצד הוגדר החוק לפני הכנסת התיקון?

חשוב להבין את המשמעות המקורית של חוק האיסור על לשון הרע על מנת לנתח את הנושא של פיצויים ללא הוכחת נזק. באופן עקרוני ומשפטי, העוולה האזרחית לה נוגע החוק אינה מותנית בנזק אשר נגרם או לא נגרם לתובע. על פי לשון החוק, גם אם הפרסום האמור עלול היה לבזות, להשפיל או לפגוע בתובע הרי שישנה עילה לתביעה. המקום היחיד בו יש הבדל בין נזק ממשי לבין ביזוי, השפלה או פגיעה שאינה תלויה בהוכחת נזק הוא הפיצויים. לפני התיקון קבע החוק כי סעד הפיצויים מותנה בכך שלתובע נגרם נזק. אותו נזק הוא לא תמיד נזק ממוני אלא מוגדר בסעיף 2 לפקודת הנזיקין בצורה הבאה:

א. אובדן חיים

ב. אובדן נכס

ג. נוחות

ד. רווחה גופנית או שם טוב

כפי שניתן להבין מהוראות אלו, תביעות ללשון הרע נוגעות בשלושה סוגי נזקים בלבד: נזק ממוני שהוא נזק כספי מוחשי, נזק לשם הטוב או עוגמת נפש.

מדוע נוצר צורך בתיקון 6 לחוק לשון הרע?

ההסדר הפסיקתי הבא לידי ביטוי בתיקון 6 התגבש כתוצאה מהבעייתיות המלווה את השאלה כיצד מוכיחים נזק. בעוד את הנזק הממוני ניתן להוכיח בצורה יחסית פשוטה, הנזק לשם הטוב והנזק לעוגמת נפש או גרימת צער קשים מאוד להוכחה. נוצר מצב בו בית המשפט נאלץ לבחון עדויות של אנשים אליהם הגיע הפרסום, או לחילופין לבצע אומדן ולחשב את שווי הפגיעה כפי שהציגה התובע. פעולות אלו אינן פשוטות ולרוב מסבכות מאוד את ההליך המשפטי. פסיקת הפיצויים ללא הוכחת נזק לא הייתה אוטומטית משום שבית המשפט נאלץ לבחון את תוכן הפרסום, את תפוצתו ואת האופן בו התובע נפגע כתוצאה ממנו.

דרכי הפעולה האפשרויות בעת תביעות ללשון הרע

תובע העומד מול עוולות ללשון הרע כאלו ואחרות יכול לבחור מבין שתי אלטרנטיבות. הראשונה היא להביא ראיות לכך שנגרמו לו נזקים, ולתבוע פיצויים על סך גבוה יותר מתקרת 50,000 שקלים. האופציה השנייה היא להימנע מהצגת ראיות ולהמתין לפסיקת בית המשפט בגין הפגיעה שנגרמה לו להערכתו. יש לבחון כל מקרה לגופו על מנת לבחור את דרך הפעולה המשפטית הרצויה. ניתן להתייעץ עם עורכי דין, לבחון פסקי דין תקדימיים או לקרוא מידע משפטי רלוונטי. בכל מקרה, אזרחים צריכים לזכור כי קיימת אפשרות לנהל תביעה ללשון הרע גם ללא הוכחת נזק. עליהם לקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות של כל שיטת פעולה ולפעול על פי הנסיבות הקיימות.

אלעד שניר, משפטן, כותב בכיר בצוות אתר הפורומים המשפטיים. לייעוץ משפטי ניתן לפנות במייל info@lawforums.co.il ; כותב גם בצוות אתר http://www.lowforums.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב