דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להשתמש במטאפורה בטיפול הזוגי? 

מאת    [ 25/01/2013 ]

מילים במאמר: 481   [ נצפה 1606 פעמים ]

   המטאפורה מקשרת בין שני דברים שאינם קשורים זה לזה, ועושה טרנספורמציה במשמעות. היא מייצגת באופן סימבולי חלקים מעולמו הפנימי של המטופל, מבחינת התחושות, הפנטזיות והחלומות שלו. היא נובעת ממחסן הדימויים הלא מודע של המטופל, ומתחברת לדימוייו של בן הזוג. כוחה בראשוניות והאוטנטיות שלה, בהשואה לחומר המעובד יותר קוגניטיבית.

    אני משתמשת הרבה מאוד במטאפורות בכל סוגי הטיפולים וההדרכות: בטיפול הפרטני, הזוגי, המשפחתי והקבוצתי, וכן בהדרכות הפרטניות והקבוצתיות לאנשי מקצוע.

איך נעשה השימוש בטיפול הזוגי? אני מבקשת מהמטופל להעלות באופן חופשי דימויים חזותיים שונים על עצמו ועל הזוגיות שלו. בת הזוג מקשיבה ומתארת את עצמה ואת הזוגיות בדימויים משלה.  את הדימויים האלה  הם מתארים במילים, בצבע, בתנועה או בטכניקה הבעתית אחרת.

    עופר ויעל הגיעו מיואשים לטיפול הזוגי. עופר אמר שאין טעם להמשיך בזוגיות הזו "הסקס על הפנים, הכל מיובש, ואני לא מבין לאן נעלמו החמימות והקירבה שהיו לנו", הוא אמר. יעל היתה אופטימית יותר, והאמינה שאפשר לתקן את הזוגיות. היא הגיעה ממשפחה בה המסרים היו: " לא מוותרים ונלחמים" וגם " השלמות של המשפחה היא מעבר לכל ". במשפחתו של עופר, לעומת זאת, גירושין היו אופציה : הוריו התגרשו כשהיה בן חמש עשרה וכן אחיו הבכור התגרש.

     ביקשתי מעופר שיתאר את הזוגיות בדימויים, והוא אמר: " כלי שבור " ו"נחל יבש". את עצמו תאר כ " חיה פצועה". עופר העביר מסרים משמעותיים מאוד אודות השבר, האובדן והפצע בחייו הזוגיים. הוא צייר במילים תמונה בעת נוכחות ועוצמה. לאחר מכן ביקשתי מיעל לתאר את הדימויים החזותיים שלה בנוגע לזוגיות. יעל תארה " כד סדוק ", ואמרה: "הוא לא מרוסק, אלא סדוק, ואפשר לתקן אותו". היא הביעה תקוה שבעזרת הטיפול יוכלו ליצור חוויות מתקנות, ולצאת מחוזקים יותר. יעל התיחסה לדימוי הקשה של עופר "אני חיה פצועה", ותארה את הפצע שלה כ "מדמם ונפתח שוב ושוב במשך שנות הנישואין, כאשר הזוגיות איבדה מהחיות שבה.

    בתהליך הטיפולי אני מרחיבה ומעמיקה את המטאפורות של כל אחד מהם. אני עובדת "בתוך המטאפורה", כלומר בלי לפרש ולעבור לשדה הקוגניטיבי. בהרחבת הדימויים אני מבקשת, למשל, מעופר להעלות באופן חופשי אסוציאציות בנוגע ל"כלי השבור". ההצעה שלי היא לתאר את הכלי שנשבר בהרחבה: הצבע, הגודל, ווהחומר ממנו עשוי הכלי. אחר כך, להתמקד בשבר שבכלי: מתי הוא התחיל, מה עופר הרגיש באותו זמן, ומה המשמעות של הסדק עבורו. במקביל לזה גם יעל מתארת את הכלי והסדק שלו.

  מה השגתי כמטפלת זוגית באמצעות השימוש במטאפורות? התאפשר לי לשבור את הדפוסים הסטראוטיפיים הקיימים, וליצור שפה חיה וחדשה בחדר. השפה הזו מבוססת על מסרים אוטנטיים וספונטניים, ונוצרת עבודה על הרגש תוך עקיפת ההתנגדויות: " החומה של השכל מונעת לפעמים "- אני מסבירה להם- " לעבוד על הרגשות".  התפקיד שלי הוא לגשר בין המטאפורות, המייצגות את העולמות הפנימיים שלהם. הם יכולים להבין את המשמעות הסובייקטיבית של החוויה כל אחד עבור עצמו ועבור בן הזוג.

    בעזרת המטאפורות הם מוזמנים לדמיין איך " ימלאו את הנחל שיבש" ו" איך יתקנו את הסדק בכד". בהמשך התהליך אנחנו עובדים ביחד על ההבנה העמוקה יותר בנוגע לפצע, איך אפשר לרפא אותו, ואיך אפשר ליצור מציאות חיים מוצלחת יותר.

 

הרצלה צח מטפלת  פרטנית, זוגית ומשפחתית מוסמכת ומדריכה מוסמכת בטיפול זוגי ומשפחתי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב