דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כללי חשבונאות מקובלים - מהם ? 

מאת    [ 24/01/2013 ]

מילים במאמר: 441   [ נצפה 3284 פעמים ]

פקודת מס הכנסה קובעת הוראות בדבר אוכלוסיית החייבים בהגשת דוח על הכנסותיהם לפקיד השומה וכן את הפירוט והדרך בה על האוכלוסיות השונות להגיש את אותו דו"ח.

בין היתר נקבע כי -


    • חברה שהינה "תאגיד מדווח" - תערוך דוחות כספיים עפ"י הנדרש בחוק ניירות ערך. בהתאם לכללי הרשות לני"ע, הדוחות הכספיים ייערכו עפ"י תקני ה-IFRS, ובמקרים מסוימים לפי אחד מאלו: כללי חשבונאות מקובלים בארה"ב, תקני דיווח כספי בין-לאומיים כפי שאומצו ע"י האיחוד האירופי, הוראות המפקח על הבנקים והנחיותיו, תקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (פרטי דין וחשבון), התשנ"ח-1998.
    • חברה פרטית שאינה תאגיד מדווח - תערוך את דוחותיה הכספיים בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים. 

המונח כללי חשבונאות מקובלים לא הוגדר בחקיקה.

במהלך השנים הכיר בית המשפט בסמכותו של המוסד הישראלי לתקינה בחשבונאות להתקין תקנים שהינם בגדר כללי חשבונאות מקובלים בישראל. בפרט ראו בעניין זה את פסיקתו של בימ"ש בעניין  חברת חשמל לישראל בע"מ נ' המוסד הישראלי לתקינה בחשבונאות.

בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים בכללי חשבונאות רבים, הן במסגרת שינויים בתקינה הישראלית בעקבות פרסום תקנים חדשים  ע"י המוסד הישראלי לתקינה בחשבונאות (חלק גדול מהשינויים מבוססים על תקני הדיווח הכספי הבינלאומיים), והן במסגרת החלה גורפת של כללי ה –IFRS, אשר אומצו בישראל לגבי חברות הכפופות לחוק ני"ע, במסגרת תקן חשבונאות מס' 29 - אימוץ תקני דיווח בינלאומיים (IFRS). יואר כי בהתאם להוראות התקן האמור, הוקנתה האפשרות גם לתאגידים שאינם כפופים לחוק ניירות ערך לאמץ את תקני ה- IFRS.

מה הם אפוא לאמיתו של דבר כללי החשבונאות המקובלים לעניין הוראות מס הכנסה? 

ובכן, עמדת רשות המיסים היא שכללי החשבונאות המקובלים (לעניין הדוחות הכספיים המוגשים לפקיד השומה), הם תקני חשבונאות ישראליים או תקני ה-IFRS או  תקן דיווח כספי בינלאומי לישות קטנות ובינוניות (IFRS FOR SME's), לפי בחירת הנישום, ובלבד שבחירה זו תיושם באופן עקבי.

עם זאת, לאור הפרקטיקה שנצברה בנושא כללי חשבונאות מקובלים, במקרים חריגים תקבל רשות המיסים כדוח חשבונאי שנתי, גם דוחות חשבונאיים הערוכים לפי כללי חשבונאות מקובלים בארה"ב או תקני דיווח בין-לאומיים כפי שאומצו ע"י האיחוד האירופי או כללי חשבונאות הנדרשים באותה מדינה (מחברות הנסחרות בבורסה באותה מדינה) או כלל חשבונאות שנקבעו בהתאם לדרישת חוק/רגולטור מקומי בישראל.

נאיר: עריכת הדוחות בהתאם לכל אחד מן האופנים האמורים לעיל, אינה מתייחסת לדוח ההתאמה לצרכי מס. דוח ההתאמה לצרכי מס יערך בהתאם להוראות דיני המס, ויתאים את הרווח החשבונאי להכנסה החייבת או להפסד לצורכי מס.

כמובן, שבמקרה בו שינה תאגיד בשנת מס מסוימת, את אופן עריכת דוחותיו הכספיים, ממערכת כללי חשבונאות אחת, למערכת כללי חשבונאות אחרת ( למשל, חברה שמניותיה נרשמו למסחר בבורסה בישראל, ועוברת מדיווח עפ"י תקני חשבונאות ישראליים לדיווח עפ"י תקני דיווח כספי בין לאומיים (IFRS), על התאגיד לציין זאת במסגרת דוח ההתאמה לצרכי מס לשנת האימות לראשונה, ואת הסיבה לשינוי השיטה.

עו"ד יובל ברכה רח' היצירה 29, בית גאון (מתחם הבורסה) רמת גן טל': 03-9016008, פקס': 03-9016009; yuvalb@yuvalb.org; עו"ד יובל ברכה נמנה על צמרת עורכי הדין בתחום העסקי מסחרי-אזרחי, ותחום הנדלן בכללם. עו"ד ברכה הינו בעל תואר ראשון במשפטים, עם התמחות עסקית ענפה וכן הינו בעל תואר שני במנהל עסקים (MBA). עו"ד ברכה משמש כבורר, קובל בלשכת עורכי הדין וכן הינו גם בעל תעודת מגשר מוסמך. עו"ד ברכה כיהן כמנהל מחלקת נדלן במשרד גדול ומוביל בתל אביב, ומאז הינו מלווה עם צוות משרדו בעלי עסקים, יזמים, תאגידים, יחידים וגופים אחרים בשלל עסקאות, חלקם מן המוכרים יותר במשק הישראלי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב