דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התפתחות תינוקות - ערסול 

מאת    [ 31/01/2008 ]

מילים במאמר: 709   [ נצפה 5829 פעמים ]

הערסול הוא תנוחה אהובה על רוב התינוקות, כשהיא מזכירה להם את התחושה העוטפת והמוגנת שחוו ברחם. בערסול התינוק מעגל את גבו ומתכנס פנימה, כולל הידיים, הרגליים וגם הראש, בהמשך לגב המעוגל. תנוחה זו תורמת לרגיעה של התינוק ומצביעה על יכולת של שרירי הגב להשתחרר ולהתארך.

קושי בערסול – תבנית אקסטנסורית

תינוקות שעבורם תנוחת הערסול היא בלתי נסבלת הם התינוקות האקסטנסורים. בתבנית האקסטנסורית קיים חוסר איזון בין מודעות הגוף הקדמית לזו האחורית, כאשר המודעות האחורית חזקה יותר ולכן כל הגוף "נסחף" ומוקשת לאחור. בתבנית זו, שרירי הזוקפים (אקסטנסורים) מצויים במתח רצוף ומתקשים להשתחרר ולהרפות. בצורה כזו התינוק מרבה לקשת את הגב והראש לאחור. בנוסף, כיווץ שרירי השכמות גורם גם לזרועות להמתח רוב הזמן בפשיטה לצדדים. תנועת ההמתחות לאחור מתרחשת בעיקר בזמן תסכול, עייפות או בכי. רבים מהתינוקות מפעילים את התבנית האקסטנסורית כשהם מוחזקים על הידיים. במצב כזה יש להשמר בעת החזקת התינוק, שכן הוא עלול, ברגע של תסכול, לדחוף עצמו לאחור ע"י הקשתת הגב, ולהישמט מהידיים. תינוקות בעלי תבנית אקסטנסורית לרוב יתקשו להרגע ע"י הנחת ראש על ההורה, או הנחת ראש על משטח בשכיבה על הבטן. תנוחת ה"אווירון" (ראש למעלה, ידיים פשוטות לצדדים ומורמות מעלה, רגליים למעלה) גם היא אופיינית לתינוקות אקסטנסורים ורבים מהם יפגינו קושי משמעותי בשכיבה על הבטן או על הגב.

תרגילים לערסול 

1. תנוחת ערסול בשכיבה: נשב בישיבה מזרחית מול התינוק, כשהוא שוכב על גבו. כשברכיו מקופלות ופונות לשמיים נאחוז בירכיים שלו, ונרים את האגן להשענות על הצטלבות השוקיים שלנו. באופן כזה, התינוק שוכב על הרצפה עם אגן מוגבה, שגורם לגב להתעגל ולהרפות. נשחק עם התינוק ונסב את תשומת לבו על מנת לשמר את התנוחה כפי שהיא, לכמה שיותר זמן. אפשר לעשות זאת ע"י גירויים על כף הרגל.

2. הקפצות אגן: באותה תנוחת ערסול בשכיבה, נרים ונוריד את האגן אל הרצפה וממנה, בתנועות קצביות. הדגש הוא על עיגול הגב בכל זמן התרגיל.

3. כינוס ידיים ורגליים: "איסוף" הידיים והרגליים של התינוק ונדנוד נעים ורגוע של התינוק מצד לצד.

4. הרמת הרגליים ואחיזה: (החל מ-6 ח') גישה של התינוק אל הרגליים באמצעות ידיו מחייבת כיווץ של חלק הגוף הקדמי, והרפיה של החלק האחורי – בדיוק מה שדרוש לנו בערסול (על תרגילים לעידוד גישה לרגליים ניתן לקרוא בסוף המאמר 'מודעות גוף').

5. מודעות גוף קדמית: טפיחות, לישה ומרקמים שונים בפלג הגוף הקדמי, להעלאת מודעות גוף קדמית (על סוגי מגעים ומרקמים ניתן לקרוא במאמר 'מודעות גוף').

 6. ערסול על הידיים (1): נחזיק את התינוק על הידיים עם גבו אלינו. יד אחת שלנו לוחצת אותו אלינו ויד שניה מונחת מתחת לברכיים שלו, המכופפות לבטן. נקפיד שעם כיפוף הברכיים שלו, גם הגב יעוגל והגב התחתון ישוחרר. כדאי להוסיף טפיחות קצביות בגב התחתון המעוגל, כדי לעזור לשחרור הגב. אפשר במנח כזה להוסיף מעגלים של האגן.

7. ערסול על הידיים (2): נחזיק את התינוק בתנוחה עוברית, בה ידיו ורגליו מכונסות פנימה, והגב עגול. בתנוחה כזו אנו לוחצים אותו אלינו, כשמצד אחד הוא לחוץ אל בית החזה שלנו ומצד שני ידינו עוטפות אותו.

8. ערסול על הידיים (3): כשאנו יושבים, נשענים לאחור בהטיה על קיר/כרית. התינוק יושב עלינו (לשמור על הטיית הגב לאחור, שלא תהיה זוית של ישיבה), פניו פונות קדימה. בצורה כזו אנו יכולים לשלוט על מידת הערסול של הגב, על ידי קיפול הברכיים שלנו כשכפות הרגליים על הרצפה. במקביל יש לשמור על ידיו של התינוק מכונסות בקדמת הגוף.

9. קו אמצע קדמי: לתרגול קירוב הידיים לאמצע הגוף ומעבר קו אמצע, ראה מאמר 'קו אמצע ומערכת ההצלבה'.

10. ערסול בשמיכה/ערסל/מנשא: טריק שעובד פעמים רבות עם "סרבני הערסול" הקשים ביותר, הוא ערסול בשמיכה: פורשים שמיכת פיקה (בגלל גמישות הבד) על הרצפה ומשכיבים את התינוק על הגב, באמצע השמיכה. שני אנשים אוחזים כל אחד בשתי קצוות של השמיכה ומרימים אותה למעלה, כשהתינוק מעורסל בתוכה. בצורה כזו שולי השמיכה מוגבהים מאוד והתינוק שקוע בתוך השמיכה, במנח מעורסל. מניעים את השמיכה מצד לצד, כמו ערסל... ונשאר רק לבקש שמישהו יחליף אותך כל כמה דקות, כשהידיים מתחילות לכאוב. הורים רבים מתמכרים לרגיעה של התינוק בתוך השמיכה ומושכים את הזמן למרות הכאבים בידיים. מי שמוצא את הרעיון כמוצלח עבור תינוקו, כדאי לו לרכוש ערסל מיוחד לתינוקות, שיעשה את אותה עבודה. לערסול במנשא מומלץ לרכוש את מנשאי הבד. "סרבני ערסול ותיקים" יתקשו להתערסל במנשא, אך שווה לנסות.

11. כדור: נניח כדור גדול יחסית (קוטר של כ-20 ס"מ), על בטנו של התינוק, כאשר הוא שוכב על הגב. בתגובה, התינוק יטה לשלוח ידיים ורגליים לכוון הכדור כדי לאחוז בו. פעולה כזו מכנסת את החלק הקדמי של הגוף ומותחת את החלק האחורי שלו. 

ענבל שמיר, בעלת B.A בפסיכולוגיה, מאבחנת ומטפלת בקושי/עיכוב התפתחותי לתינוקות ופעוטות, מוסמכת לאבחון וטיפול בשיטת ורדי. בעלת קליניקה לטיפולים פרטניים וסדנאות להורים ותינוקות. משמשת אחראית מקצועית (Supervisor) בשיטה, מעבירה השתלמויות והרצאות ומגישה ייעוץ שוטף באינטרנט, בנושא התפתחות תינוקות. בעלת אתר אינטרנט להתפתחות תינוקות ובו מידע רב על התפתחות מוטורית של תינוקות ופעוטות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב