דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הר כרכום - הסנה הבוער 

מאת    [ 08/01/2013 ]

מילים במאמר: 447   [ נצפה 3016 פעמים ]

האם נמצא מקומו של הר סיני?
פרופסור עמנואל ענתי פיתח תיאוריה שהר כרכום שבדרום מערב הנגב, על גבול מצרים, הוא הר סיני המקראי.
בחודש דצמבר, בימים הקצרים בשנה, מתקיים אירוע בו נראה אור כמו אש שיוצא מהסלע – "הסנה הבוער".

המעמד האלוהי המכונן, בו ניתנה תורה למשה ולעם ישראל, נערך בהר סיני. מיקומו של הר סיני אינו מצוין במפורש. במשך שנים אנו יודעים שיתכן והר סיני נמצא בסיני – ג'בל מוסא, ג'בל הילאל או אחרים.
פרופ' ענתי, ארכאולוג ישראלי איטלקי, חופר בהר כרכום כבר 30 שנים, וטוען שזהו הר סיני. סביב להר 1,300 אתרים ארכאולוגיים וכ-44,000 ציורי סלע בני אלפי שנים, בעיקר על ההר. בהם מקדש שבנוי מ-12 אבני גוויל, כמספר שבטי ישראל, שפונה לכיוון מזרח. ציור סלע שמזכיר את לוחות הברית, ציור שמזכיר מנורת שבעת קנים, ציור נחש ומטה, המצאות ההר על הדרך מקדש ברנע במרחק 11 ימי הליכה, ועוד.
אין ספק שלהר קדושה מיוחדת. זהו אתר עלייה לרגל, שבמשך אלפי שנים פקדו אותו בני תרבויות רבות.

את התופעה שהתגלתה לפני מספר שנים, קשה לתאר במילים, צריך לראות זאת. בשעות הצהרים בימי חודש דצמבר, יוצאת הילה זוהרת של אור, שנראית כמו אש, משוליו של פתח בסלע, ומאיר את השוליים בצבעי צהוב כתום. שיא הזוהר הזה מתקיים ב-21 בדצמבר, היום הקצר בשנה, ב-12 בצהרים.

ומשה היה רעה את צאן יתרו חתנו כהן מדין וינהג את הצאן אחר המדבר ויבא אל הר האלהים חרבה. וירא מלאך יהוה אליו בלבת אש מתוך הסנה וירא והנה הסנה בער באש והסנה איננו אכל. (שמות ג').

טיול באזור הר כרכום אינו פשוט. רוב האתרים בהר הינם אתרים ארכאולוגיים מדבריים פשוטים או ציורי סלע. ללא ידע בתחום, וללא מדריך המכיר את ההר, יש להניח שרבים מאתרים אלו לא יהיו גלויים וברורים על פני השטח. אתרים ארכיאולוגיים במדבר מהתקופות הפליאוליתית, ניאוליתית, כלקוליתית וברונזה, אינם מרשימים. יש להבין שלא ניתן להשוות בין מקדשים פתוחים מדברים, כמו בהר כרכום, עם מקדשים קלאסיים של תרבויות יוון ורומי. 
בהר כרכום ובסביבתו הקרובה נמצאו כאלף ושלוש מאות אתרים ארכיאולוגיים מהתקופה הפליאוליתית ועד לתקופה הערבית המאוחרת. רוב הממצא מיוחס לתקופת הברונזה התיכונה. כמו כן נמצאו כ-44,000 ציורי סלע. ריכוז נדיר בכמותו לשטח כה קטן. אתר ארכאולוגי במדבר הינו לעיתים שתי אבנים העומדות על צדן, או חומת אבן נמוכה. אין במדבר אתרי ענק מרשימים. הארכיאולוגיה המדברית היא מינורית, יש להסתגל אליה על מנת להבין את הממצאים. רוב האתרים הארכאולוגיים נסקרו סביב ההר, בעוד רוב ציורי הסלע נמצאים על ההר עצמו, בד"כ סביב המקומות בהן היה מרעה עבור הצאן.

איך מגיעים - 
יש לקחת בחשבון שההר נמצא בשטח אש, ולכן ניתן להגיע אליו בסופי שבוע וחגים בלבד. יש להגיע ממזרח, דרך נחלי ציחור ופראן. ניתן להגיע ברכב רב מינוע בלבד, חונים בחניון הלילה. עקב הנסיעה הממושכת בשטח, יש לשקול לינה למרגלות ההר. 

אברהם טובל - מורה דרך      http://www.AvrahamTours.co.il      054-2465632       נעניק לכם חוויה שהיא הרבה מעבר לטיול. אנו עורכים טיולים לאורחים עסקיים של חברות / הדרכת ימי גיבוש וכיף לחברות / טיולי שטח / טיולים לכבוד ימי הולדת, בר ובת מצווה, ואירועים שונים. אנו מבצעים טיולים לתיירים ולישראלים, לקבוצות וליחידים, בעברית ובאנגלית. אנו מבצעים סיורים פרטיים וסיורי VIP, המתאפיינים ביחס אישי, שירות מיוחד ותשומת לב מיוחדת.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב