דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תעודות פיקדון - כל מה שרציתם לדעת 

מאת    [ 20/12/2012 ]

מילים במאמר: 403   [ נצפה 1432 פעמים ]

תעודות פיקדון הן תעודות סל העוקבות אחרי מטבע מסוים, לרבות השקל. התעודות האלו מניבות קרוב לריבית בנק ישראל וזה יתרונם הגדול מול הקרנות הכספיות והמק"מים.

בפועל, התשואה בתעודות הפיקדון האלו שנסחרות על פני כל היום היא כ-0.03% פחות מריבית בנק ישראל. זה ברוב המקרים מעבר לריבית שניתן לקבל בפיקדונות בבנקים; זה מעבר לתשואה הצפויה בקרנות הכספיות.

בקרנות הכספיות, שבהן הכסף מושקע לזמן קצר (לרוב ל-3 חודשים) ובמקמים, פיקדונות ואגרות חוב בטוחות, יש דמי ניהול ובמקרים מסוימים גם שיעור הוספה שמפחיתים בפועל את התשואה בקרנות. ומכאן, שהסיכוי שלהם לגבור על התשואה בתעודות הפיקדון, נמוכה יחסית.

יתרון נוסף של תעודות הפיקדון נובע מהשינויים האפשריים בריבית (סיכון הריבית). בתעודות הסל מסוג תעודות פיקדון הריבית משתנה בהתאם לריבית של בנק ישראל. כלומר, אם תהיה ירידה בריבית, אז רק מרגע הפחתת הריבית, תעודכן הריבית בפיקדון. המחיר של התעדה לא מבטא ציפיות.

מנגד,  במק"מים  מתבטאת  הציפייה להפחתת ריבית  במחיר. כלומר, אם לדגמה תהיה הפחתת ריבית (של בנק ישראל), לא ברור בכמה זה ישפיע על מחיר המק"מ, כי באופן חלקי המחיר עד להפחתה ביטא את ההערכות שתהיה הפחתת ריבית.

המחזיקים במק"מ מעין משלמים על הציפיות וזה לא קורה בתעודת הסל. לכן, במצב של הפחתות ריבית האחזקה בתעודת הסל עשויה להיות משתלמת יותר.  מעבר לכך, בתעודת פיקדון אין אפשרות של הפסד הון (מאחר והיא לא מושפעת מצפיות אלא מריבית בפועל). במקמים ובקרנות כספיות יש תרחישים כאלו.

יתרונות נוספים של תעודות סל ? הריבית השוטפת נצברת בתעודה ומושקעת מחדש, וכן בתעודת סל יש נזילות מובטחת.

החיסרון הבולט של תעודת הפיקדון נובע ממעמדה המיסויי.  תעודת הפיקדון והקרן הכספית נהנות מדחיית מס שמשולם רק בעת המימוש (במק"מ ופיקדון המס הוא על הצטברות הרווח). בתעודות הפיקדון, כמו גם המק"מ והפיקדון בבנק , הרווח חייב  במס של 15%; הקרן הכספית חייבת במס של 25% על הרווח הריאלי ? ברמת אינפלציה נוכחית 2%  מדובר ביתרון לקרן הכספית.

כך או אחרת, חל מ-2013 יבוטלו דמי ניהול ניירות ערך בגין מק"מ ובגין קרנות כספיות, וכן יוטלו מגבלות על עמלות הבנקים בגין פעולות  בניירות ערך, ויבוטלו עמלות נוספות למשקי בית ולעסקים קטנים. ההוראות האלו של הפקח על הבנקים יוזילו את העלויות השוטפות על המכשירים האלו ויהפכו אותם אטרקטיבים יותר, אם כי לא ניתן כמובן להכריע איזה אפיק סולידי מבין המוזכרים הוא המועדף.

הצעדים האמורים, כך מסרו בבנק ישראל, מיועדים להגביר את התחרות על החיסכון לטווח קצר של משקי הבית; לשפר את יכולת ההשוואה של משקי הבית בפעילות בניירות ערך; להגביר את ההוגנות, ולהעניק ללקוחות הבנקים מידע רחב ונגיש יותר בנוגע לעמלות הנגבות מהם.

מהון להון, אתר המידע והמדריכים בצרכנות פיננסית     www/hon/co/il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב