דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתי לפנות לטיפול התנהגותי קוגניטיבי? 

מאת    [ 19/12/2012 ]

מילים במאמר: 480   [ נצפה 1861 פעמים ]

טיפול התנהגותי קוגניטיבי, על פי הפסיכיאטר לאון גרינהאוס מתאים כמעט לכל אחד ואחת מכם.

מה הופך את שיטת הטיפול ההתנהגותית- קוגניטיבית, אשר נקראת גם שיטת CBT, לכל כך רווחת בשנים האחרונות בקרב המטפלים בסוגים שונים ורבים של בעיות נפשיות? ד"ר גרינהאוס, פסיכיאטר בעל שם באבחון וטיפול בחרדה, הפרעות קשב וריכוז, דיכאון ומאניה- דיפרסיה פורט את התשובות.

השיטה שחברה לה יחדיו

השיטה המדוברת משלבת בתוכה שתי גישות טיפוליות שונות, אחת מהן היא הגישה ההתנהגותית והשנייה הינה הגישה הקוגניטיבית. השילוב יותר שיטת טיפול הדרגתית, כאשר לכל שלב מטרות משל עצמו. ראשית הטיפול בשלבים הקוגניטיביים.

במסגרת השלב הראשון של הטיפול לומדים מהם הקשרים הקיימים בעיני המטופל בין אירועים מסוימים המעוררים בו שוב ושוב את אותם דפוסי החשיבה לבין התגובות שמחשבות אלו מעוררות בו, הן הרגשיות הן ההתנהגותיות והן הגופניות. ללא הכרה בקשרים אלו לא ניתן יהיה לזהות מהן הטעויות בפירושים השונים שאנו מייחסים לאירועים.

בתום השלב הראשון מתחיל השלב השני בו המטופל לומד כיצד ביכולתו להעניק פירושים שונים לאותם האירועים. פירושים חדשים אלו יהיו אובייקטיבים יותר ומכאן שגם בעלי קשר חזק יותר למציאות.

המשך הטיפול מתבסס כבר על הגישה ההתנהגותית הטוענת כי ניתן לשנות דפוסי התנהגות על ידי למידה של דפוסים חדשים שיחליפו אותם. לכן, השיטה מסייעת למטופל לרכוש דפוסי התנהגות רצויים יותר שיהפכו גם הם עם הזמן לאוטומטיים וטבעיים עבורו.

בעיות יש בשפע

שיטת הטיפול ב CBT הפכה פופולארית במיוחד לאור העובדה כי היא רלוונטית עבור שלל בעיות שונות, החל מטיפול בחרדה (לפירוט נוסף על הגורמים השונים לחרדה), דרך טיפול בדיכאון ועד לטיפול בהתמכרויות. עם זאת מובן כי יש לרדת לשורשה של כל בעיה על מנת לבחור את הטיפול היעיל ביותר עבור כל מטופל.

לצורך כך יש לפי דבריו של ד"ר לאון גרינהאוס לשלב לא פעם בין טיפולים. כך את הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי נהוג לשלב עם טיפול תרופתי, עם טיפול בביופידבק, טיפול בגרייה מגנטית ואחרים.

כך לדוגמא כאשר מדובר על מטופלים הסובלים מחרדה חברתית (לחץ למידע נוסף) די יהיה בטיפול התנהגותי- קוגניטיבי על מנת ללמד את המטופל כיצד להגיב באופן שונה למצבים מעוררי החרדה.

דוגמא הפוכה ניתן למצוא בקרב מטופלים הסובלים מהפרעות טורדניות כפייתיות (מחפשים לדעת עוד?) עבורם דווקא תוספת של טיפול תרופתי תוביל להישגים הטובים ביותר מן הטיפול.

כולם יוצאים מורווחים

מחקרים רבים בארץ ובעולם הכתירו את הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי כשיטת הטיפול היעילה ביותר, אף יותר מהטיפול הפסיכולוגי הכה שגור . בנוסף לכך, השיטה נחשבת למשתלמת ביותר עבור המטופל.

לדבריו של ד"ר גרינהאוס לא בכדי, הפכה השיטה לאחת השיטות הפופולאריות ביותר לטיפול בשנים האחרונות. בנוסף כמובן ליכולותיה הטיפוליות, אותן כבר מנינו, מציעה השיטה את היחס האידיאלי ביותר בין עלותו הכספית של הטיפול לבין התועלת המופקת ממנו ולכן נחשבת כמועדפת על מטופלים רבים.

לעשות את הצעד

לסיום אומר ד"ר גרינהאוס כי השלב הקשה ביותר בטיפול ההתנהגותי הקוגניטיבי הוא הפניה לטיפול, ולא הטיפול עצמו. במסגרת הטיפולית הוא מסביר, העבודה נעשית יחד עם המטפל אשר מקנה למטופל תחושת של בטחון ותמיכה ההופכים את הטיפול לקל יותר עבורו.

ד"ר אירנה נתנאל
מיינדקליניק




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב