אחת המשימות הראשונות בלימוד השחייה אותו מנסה כל מדריך מקצועי להשיג כבר בשיעורי השחייה הראשונים היא ללמד את הילד לצוף. לאחר שאדגיש במאמר זה את חשיבות ההצלחה במשימה זו אפרט את השלבים אשר ביצוע כרונולוגי שלהם יגדיל את סיכויי הילד לצוף.
משימת הציפה היא לא קלה עבור הילד. בפעם הראשונה בחייו ובסביבה שונה עבורו הוא נדרש להתמודד עם היעדר "קרקע יציבה". הביטחון בקרקע אשר תמיד נמצאת מתחתיו נעלם, ואותו מחליף אי הוודאות שבתנוחת הגוף החדשה. העמידה במשימה זו, ללא שום צלקות וטראומות למיניהן, היא חשובה מאוד לתהליך לימוד השחייה של הילד.
כבר בשיעורי השחייה הראשונים, יש להתמודד עם עניין הציפה- גם אם הילד מראה חששות. השלבים ללימוד הציפה:
1- כבר בשיעורי השחייה הראשונים הילד צריך ללמוד להכניס את הראש לתוך המים, להוציא אוויר מהאף בתוך המים, ולקחת אוויר מהפה מחוץ למים. זהו שלב טרום הציפה שכן יש להתרגל לתחושת ה"פנים הרטובות" ולטכניקת הוצאה והכנסה של אוויר לפני שמלמדים את הילד לצוף.
2- שכיבה על הבטן+ ידיים מונחות על דופן הבריכה: זהו המעבר הראשון מעמידה לשכיבה. בשלב זה, מאוד חשוב עבור תחושת הביטחון היא קיר דופן הבריכה. בשלב זה, דופן הבריכה היא ה"קרקע היציבה" עבור הילד. חשוב לבקש מהילד לשכב על הבטן ושיוציא בהדרגתיות אוויר בתוך המים, בזמן שהרגליים שלו נמצאות באותו קו (לא לתת לרגליים לשקוע!)
3- בשלב הבא, הילד נשכב על הבטן ומבצע ציפה ללא קיר דופן הבריכה. על מנת לשמור על שיווי המשקל, יש לבקש מהילד לפרוש את הידים לצדדים (תנוחת סופרמן) ולהוציא בהדרגתיות אוויר. בשלב זה חשוב שבהתחלה המדריך יגע קלות בידו או ברגלו של הילד על מנת שהוא לא יכנס לפניקה ושידע שהוא תחת השגחה. עם זאת, בשלב התקדם של התרגול, יש לנתק את הנגיעה ולתת לילד לבצע את הציפה בעצמו.
4- בשלב הבא, הילד צריך לבצע את תנועת החץ, שבעיקרה שתי הידיים פרושות קדימה ומונחות אחת על השנייה. תנועת החץ היא התנועה שממנה מתחילים את תנועת החזה, שהוא הסגנון הראשון שנלמד ברוב בתי הספר לשחייה. בשלב זה לימוד הציפה נהפך מסטטי לאקטיבי: יש לתפוס מרחק של כמה מטרים מהמדריך אל דופן הבריכה: בהתחלה המדריך משיט את הילד ממנו ועד הקיר תוך כדי הקפדה שהילד מבצע את תנועת החץ כל הדרך ומוציא אוויר בתוך המים. לאחר מכן, משחרר המדריך את האחיזה (לרוב נהוג להחזיק את הילד בכפות ידיו כדי לוודא שהוא לא פותח את ידיו לצדדים): תחילה למרחק קטן, ואחר כך המדריך מגדיל את המרחק- עד שהילד מסוגל לבצע ציפה/חץ למרחק של כ- 5 מטר.
*מומלץ מאוד שהתהליך הנ"ל יבוצע ברדודים, ורק לאחר מכן, יעברו המדריך והילד לבצע את התהליך בעמוקים.
* חשוב מאוד שלימוד השחייה יבוצע ע"י מדריכי שחייה מוסמכים לכך.
איתמר כהן,
"ביה"ס לשחייה של איתמר"