דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נשיפון בכל עסק שמוכר אלכוהול - הצעת חוק 

מאת    [ 13/12/2012 ]

מילים במאמר: 522   [ נצפה 3360 פעמים ]

נהיגה בשכרות היא מכת מדינה עמה מחפשים להתמודד רשויות האכיפה, החקיקה והענישה. בשנים האחרונות הוחמרה משמעותית הענישה עבור עבירות נהיגה בשכרות. כיום קובע החוק עונש של שלילת רישיון לשנתיים מינימום בעת עבירות נהיגה בשכרות, כאשר אם בשנה שלפני העבירה הנוכחית בוצעה עבירה דומה על בית המשפט להטיל עונש שלילה של ארבע שנים לפחות. ענישה זו באה ליצור מערך הרתעה מול הנהגים אשר מסכנים את עצמם ואת הסביבה. במקביל, החלה הכנסת לדון בהצעת חוק מקורית אשר דורשת לחייב עסקים המוכרים משקאות משכרים להחזיק גם מכשיר לבדיקת שכרות. מכשיר זה ידוע בשם "נשיפון", אשר צורת פעולתו דומה לזו של הינשוף.

היתרונות של הנשיפון: בדיקה עצמאית, צמצום כוח אדם וחיסכון

להצעת החוק הטוענת כי יש להכניס תיקון לחוק רישוי עסקים בנוגע להכנסת נשיפון יש מספר יתרונות עבור האזרחים:

א. בדיקה עצמאית – נהגים אשר חוששים לנהוג תחת השפעת אלכוהול יכולים להיעזר בנשיפון ולבדוק בעצמם האם הם נמצאים בסיכון.

ב. צמצום כוח האדם עבור אכיפה – נקודת ההנחה היא שנשיפון ימנע מאנשים לנהוג בגילופין. במידה וזו אכן תהיה התוצאה, משטרת ישראל והמדינה יכולים לחסוך מאות אלפי שקלים בכל לילה על נקודות ביקורת המאוישות על ידי שוטרים.

ג. ההיבט הכלכלי – מחקרים מראים כי הענישה המחמירה על עבירות נהיגה בשכרות עשויות לפגוע בתוצר של המשק. ההשלכות הכלכליות והפיננסיות של הענישה הן עצומות, לא רק בקרב אזרחים אשר נוהגים למחייתם אלא גם בקרב אחרים. במידה והעסקים יחויבו להציע נשיפון, הסבירות היא שכמות הנוהגים בשכרות תרד וכך לא ייפגע התוצר.

החסרונות של הנשיפון: עלות, אפליה בין עסקים וחוסר אחריות מצד הנהגים

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הצעת החוק להצבת נשיפון בבתי עסק המוכרים משקאות משכרים. מבלי להיכנס לשיקולים בירוקרטיים ופוליטיים, חשוב לציין גם את החסרונות של הצעת החוק הזו:

א. עלות – על מנת להציב נשיפון בכל בית עסק המוכר משקאות אלכוהולים יש צורך בכמות כספים אדירה. מלבד העבודה שבעלי עסקים רבים לא יוכלו לעמוד בכך, תהיינה תחרות בקרב יצרני הנשיפון אשר עשויה לפגוע באיכות המוצר וכך גם באפקטיביות של הבדיקה עבור הנהגים.

ב. אפליה – בעלי עסק אשר לא יצטיידו בנשיפון יעמדו לביקורת ויוכלו אפילו לקבל קנסות. במידה ומחירו של הנשיפון יהיה גבוה, תהיה עילה לאפליה בין עסקים שונים.

ג. חוסר אחריות – המחוקקים חוששים כי הנשיפון בבתי עסק אשר מוכרים משקאות אלכוהולים יביא לתוצאה הפוכה מזו הרצויה: הנהגים יבצעו את הבדיקה, יגלו שהם לא עומדים בתנאים ויחפשו דרכים עוקפות לנהוג ברכב. במילים אחרות, החשש הוא כי הנשיפון יביא לסיכון רב יותר עבור האזרחים ולא יצמצם אותו בשום צורה.

נלחמים בתופעה ולא בנהגים

אין ספק כי הדינאמיקה וההתנהלות סביב הצעת החוק התקפה לגבי נשיפון בכל בית עסק היא מאוד מעניינת. ניתן לשער ולומר כי הצעת החוק הזו נמצאת עוד בתחילת דרכה, וסביר להניח שבשנים הקרובות נמשיך לראות הצעות מן הסוג הזה. מעבר לכך, נדמה כי מספר שינויים קטנים בחוק הקיימים יכולים גם הם לעזור להילחם בתאונות הדרכים עקב נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול. יש לזכור כי מטרת הצעת החוק היא לא לעזור לנהגים לחמוק מעונש, אלא קודם כל להפחית את מימדי התופעה. כל הצעת חוק אשר תעזור לעשות זאת תתקבל בברכה. מעבר לכך, ניתן ללמוד מהאופן בו בחרו להילחם בתאונות הדרכים במדינות אחרות ובתקציבים המופנים לצורך כך.

לקריאה נוספת:

גרימת תאונה תחת השפעת אלכוהול

אלעד שניר, משפטן, כותב בכיר בצוות אתר הפורומים המשפטיים. לייעוץ משפטי ניתן לפנות במייל info@lawforums.co.il ; כותב גם בצוות אתר http://www.lowforums.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב