דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיטות לחשיפת ידע מקומי 

מאת    [ 11/12/2012 ]

מילים במאמר: 432   [ נצפה 3030 פעמים ]

חשיפת ידע מקומי כפרקטיקה המשפיעה על תוצרי תכנון ואיכות חיים

תקציר להרצאתו של הכותב בכנס "גאוגרפיה ללא גבולות" שהתקיים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בתאריך 10.12.2012.

הכותב הוזמן להרצות בנושא של שיטות לחשיפת ידע מקומי בסימפוזיון הבינלאומי לתכנון ערים וסביבה שהתקיים באוניברסיטת סידני, אוסטרליה, בחודש יולי 2012. המאמר המלא פורסם ע"י המחלקה האוסטרלית לחדשנות, תעשייה, מדע ומחקר תחת מפרט HERDC    -    

(Higher Education Research Data Collection)

בשיח האקדמי קיימת תמימות דעים לגבי חשיבות הידע המקומי בשיפור התוצר התכנוני. ידע מקומי הוא הידע האישי והקהילתי של התושבים, ובכך הוא מייצג את הפרספקטיבה של אנשי המקום, הפרטים והקהילות העשויים להיות מושפעים מתכניות. הבנת מערכת הידע המקומי מאפשרת לתכנן את מרחב החיים של המקומיים באופן המתאים יותר למציאות חייהם היומיומיים ובדרך העשויה לשפר את איכות חייהם. הסביכות האפיסטמולוגית של הידע המקומי משקפת את המורכבות החברתית והשונות התרבותית של היישוב. היכולת של רשויות ומתכננים לתכנן ביעילות את היישוב ולשפר את איכות חיי התושבים תלויה בזמינות הידע המקומי. הידע המקומי מתייחס למערכת קונספטואלית רחבה הכוללת דעות, רצונות, תפיסות, מחשבות, נורמות תרבותיות, קודים חברתיים, תפקודים מרחביים.... כל אלה מושרשים במציאות החיים היומיומית של התושבים.
שתי שיטות עיקריות לחשיפת ידע מקומי מוצגות בספרות המדעית: שיטה אחת מבוססת על פרוצדורות וטכניקות של שיתוף הציבור ושיטה נוספת משתמשת בכלים של עבודת השדה האנתרופולוגית. מטרת המצגת היא להתוות את ההבדלים בין שתי השיטות ולהשוות בין יכולותיהן לחשוף סוגים שונים של ידע מקומי. במהלך ההרצאה יוצגו מספר מקרי בוחן בהם הופעלו שתי השיטות במקביל, בקרב קהילות ישראליות שונות. ממצאים מורים כי יתרונה של השיטה האנתרופולוגית היא ביכולתה לחדור לשכבה עמוקה יותר של ידע מקומי, ומכאן לחשוף סוגים של ידע מקומי שלא ניתנים להשגה באמצעות פרוצדורות של שיתוף הציבור; כלים אנתרופולוגיים, כמו תצפיות שדה ושיחות ספונטניות עשויות להוביל לחשיפה של קטגוריות ידע מקומי המתארות התנהלויות מרחביות ושגרות חיים של המקומיים בסביבותיהם כמו גם מאפיינים תרבותיים וסימבוליים ייחודיים. בנוסף, כלי מחקר השדה של ראיונות עומק ומפות מנטליות עשויים לחשוף ולתעד בעיקר תפיסות, משמעויות, תחושות, העדפות, רעיונות, רצונות וצרכים אמיתיים, הקשורים לסביבות מחייתם ועבודתם של הפרטים. לעומת זאת, פרוצדורות שיתוף ציבור מסורתיות כקבוצת מיקוד ושאלון מובנה חושפות ידע מקומי מרבדים רדודים, עמדות רגעיות בקשר לתכניות.
בעוד השיטה האנתרופולוגית היא רבת עצמה להבנת ערכים, נורמות ותובנות חברתיות, טכניקות של שיתוף ציבור זולות ומהירות יותר, נמצאות בשימוש רחב על-ידי רשויות מקומיות ומכוונות לחשיפת ידע מקומי של תושבים ושילובו בתכנון. השאלה הנשאלת כאן היא עד כמה טכניקות של שיתוף ציבור יעילות בחשיפה של ידע מקומי ובהטמעתו בתוצרי תכנון, ביחס לכלים של מחקר השדה האנתרופולוגי. במהלך ההרצאה ננסה לבחון באיזו שיטה ובאילו פרוצדורות לחשיפת ידע מקומי נוקטות רשויות מקומיות וכיצד עשויה כל אחת משיטות החשיפה להשפיע על מידת הטמעתו של ידע מקומי בתוצרים תכנוניים ועל איכות חיי התושבים.

 

ד"ר טל ברמן, גאוגרף ומתכנן ערים, הרשום במשרד הפנים כיועץ מורשה. תחומי המחקר והידענות של טל הם: גאוגרפיה, אנתרופולוגיה, תכנון עירוני ואזורי, שיתוף הציבור בתכנון, שיטות מחקר איכותניות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב