דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרסום - איך זה בדיוק נגמר? 

מאת    [ 08/12/2012 ]

מילים במאמר: 528   [ נצפה 3427 פעמים ]

לאחר שתיארנו כיצד התחיל עולם הפרסום וכיצד הוא המשיך, נתקדם מן הסתם לפרסום בימינו – או במילים פרסומיות אחרות – פרסום, איך זה נגמר?

במלחמת העולם השניה שיטות הפרסום הידועות שימשו לקידום אינטרסים לאומיים במטרה ליידע, לחנך ולהניע את הציבור בנושאים שאינם מסחריים, כמו אידיאולוגיה פוליטית. פרסום במסווה של מידע שאינו מסחרי הוא כלי רב עצמה המסוגל להגיע לקהלים גדולים ולהניע אותם. שכן פרסום מצדיק את קיומו בעת שנעשה בו שימוש לטובת הציבור, שכן זהו כלי יותר מדי חזק כדי להשתמש בו אך ורק למטרות מסחריות.

בארצות הברית מתן רישיונות לפרסום בטלוויזיה וברדיו על ידי איגוד ה-FCC מותנה בשידור כמות מסוימת של פרסומות למען הציבור, או מה שקרוי בשפתנו – תשדירי שירות. כדי לעמוד בדרישות האלה, תחנות שידור רבות באמריקה מעלות לאוויר כמות גדולה של תשדירי שירות במהלך הלילה המאוחר או הבוקר המוקדם, בזמן שהאחוז הקטן ביותר של צופים – צופים, או מאזינים - מאזינים, בעיקר בכדי להותיר זמן מסחרי פנוי במהלך שעות צפיית או האזנת השיא למפרסמים שמשלמים טוב.

תשדירי השירות הגיעו לשיאם בתקופת מלחמת העולם השניה במהלכה הנשיא רוזוולט יצר מעין מועצת פרסום מיוחדת לעתות מלחמה. נוהג זה עבר גם לטלוויזיה המסחרית בשנות הארבעים והחמישים המוקדמות. קרב קשה התנהל אז בין אלה שביקשו למסחר את הרדיו ואחרים שטענו שהרדיו צריך להיחשב כחלק מנחלת הכלל ועליו לשמש רק אייטמים שאינם מסחריים ושמכוונים לטובת הציבור כולו.

בשנות החמישים המוקדמות רשת הטלוויזיה 'דומונט' החלה בנוהל המודרני שאנו מכירים כיום - מכירת זמן פרסום לספונסרים מרובים למטרת רווח. עם חלוף הזמן שיטת הערוצים המסחריים עמוסי הפרסומות הפכה לסטנדרט בתעשיית הטלוויזיה המסחרית בארצות הברית ובעולם כולו. אך בשנות החמישים, כשתוכניות מומנו על ידי ספונסר אחד ויחיד, במקרים מסוימים לנותן החסות הייתה שליטה על התכנים של התוכנית המשודרת, ולעיתים משרד הפרסום של נותן החסות אף כתב ויצר את התוכנית המשודרת בפועל.

בסוף שנות השמונים ובתחילת התשעים הופיעה MTV - חלוצת קונספט מוזיקת הקליפים אך גם חלוצה פרסומית במובן מסוים. הכבלים ושידורי הלוויין שהופיעו במקביל הפכו שכיחים יותר ויותר, ערוצי נישה בקעו לאוויר העולם, כולל ערוצים המוקדשים אך ורק לפרסום כמו ערוצי הקניות למיניהם, ונוצרה מציאות טלוויזיונית בה קשה לצפות בערוץ אקראי בלי ים פרסומות.

שנות התשעים סימנו גם את כניסתו של האינטרנט לכל בית ואת כניסתן של הפרסומות המקוונות. השיווק דרך האינטרנט פתח אופקים חדשים עבור מפרסמים ותרם למפץ הגדול של ה'דוט קום'. תאגידים שלמים באינטרנט החלו לפעול אך ורק על הכנסות מפרסום, ובתמורה הציעו כל דבר שעולה על הדעת, כולל קופונים לגישה חופשית לאינטרנט.

עולם הפרסום לא נגמר, אבל סדרת המאמרים אודות ההיסטוריה שלו עומדת לשבוק חיים. אך לפני כן נציין שהפרסום המודרני ביותר נקרא "שיווק גרילה", הכולל גישות חריגות, כגון מפגשים מבוימים במקומות ציבוריים ומסרי מותג ופרסום אינטראקטיבי בו הצופה יכול להגיב כדי להיות חלק מהמסר הפרסומי. פרסום גרילה הופך להיות יותר ויותר פופולרי והרבה חברות משתמשות בו כי הוא בלתי צפוי, חדשני וגורם לצרכנים לקנות מוצר או רעיון באמצעות מודעות אינטראקטיביות שמבקשות מהצרכנים להצביע באמצעות הודעות טקסט. זה פרסום המנצל את הרשתות החברתיות כגון פייסבוק או טוויטר לקידום עניינים שיווקיים וזה כל כך מובן מאליו בחיינו שזה הפך להיות חלק בלתי נפרד מהם. פרסום... ככה זה נגמר.

"כותב טוב", הוא סטודיו קופירייטינג ותיק כל כך שטקסטים שלו נמצאו במערות בית גוברין מהתקופה שקדמה להמצאת הטקסט. חוץ מספרי ביוגרפיה ומקצוע, צוות "כותב טוב" מייצר טקסטים למגזר העסקי, הפרטי, בני מיעוטים ובני תערובת. האמת שזה לא משנה, כולנו בני אדם וכולנו (לפחות חלקנו) קוראים וכותבים טוב. "כותב טוב" -  קופיריטינג, עריכת תוכן וסופרי צללים. www.kotevtov.com  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב