דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עבודה עצמית כבסיס לשינוי אמתי 

מאת    [ 04/12/2012 ]

מילים במאמר: 806   [ נצפה 2026 פעמים ]

עבודה עצמית כבסיס לשינוי אמיתי

אנשים רבים מודעים היום לצורך 'לעשות עבודה' עם עצמם. ספרי הדרכה מלמדים כיצד לעשות 'עבודה עצמית', קורסים וסדנאות מציפים את השוק, עם הצעות לצמיחה אישית ורוחנית, להגשמה ולמימוש עצמי. 'עשיתי עבודה עם עצמי' הוא ביטוי שאנו שומעים לא מעט, מפי אנשים בעלי מודעות, שיש להם, או שהייתה להם, כוונה טובה לשנות פרט מסוים בחייהם- להיות פחות ביקורתיים, או יותר אסרטיביים, פחות כעוסים, או יותר מרוצים ושמחים, לאהוב את עצמם יותר, להיות סובלניים יותר עם ילדיהם, ועוד ועוד.

למרות שכוונתם רצינית, ולמרות שהנושא המדובר נמצא אצלם במקום גבוה בסדר העדיפויות, נשאלות השאלות למה בכלל מתכוון אדם שאומר 'עשיתי עבודה עם עצמי'?  והאם אחרי שאדם זה באמת 'עשה עבודה עם עצמו' הייתה לכך גם התוצאה המבוקשת?
מתוך היכרות אישית, עתירת השנים, עם אנשים רבים שמנסים לשנות פרט כזה או אחר בחייהם, מצאנו שרוב האומרים 'עשיתי עבודה עם עצמי' מתכוונים לכך שהפרט שדורש שינוי בחייהם, עלה למודעותם, שהם הקדישו לו מחשבה רבה, לעיתים זמן רב, ושהם החליטו בבירור שמה שהיה לא יוכל להמשיך ושמעתה הם ינהגו בדרך שונה.  לפעמים, בפעמים בודדות, הם מצליחים לעשות זאת.  אבל לרוב ברגע שמגיעה ההזדמנות לנהוג שונה, הם נוכחים שלמרות ההחלטה הברורה שקיבלו, הם ממשיכים בהרגל הישן שלהם, כלומר נוהגים כפי שנהגו תמיד.  כל מה שהשיגו, למרות שבאמת רצו, ולמרות שבאמת התכוונו לכך, הוא עוד כישלון, עוד נדבך בחוסר האמונה שלהם ביכולות של עצמם.

אדם מגיע להבנה שצריך לשנות משהו בחייו בדרכים שונות. זה יכול להיות מתוך התבוננות בחבריו וזה יכול להיות בעקבות עצה שקיבל ממישהו, זה יכול להיות בעקבות ספר שקרא, או הרצאה ששמע, או בעקבות סדנה או קורס שעבר, ובעקבותיהם הוא מרגיש ש"נפל לו האסימון", והוא באמת מוכרח לעשות שינוי.  בשלב הבא האדם חושב הרבה על המצב הקיים, הוא נוכח שהרעיון לשנות היה נכון, הוא לוקח יוזמה ומתחיל לחשוב לעומק איך הגיע למצב הקיים, ומבין כמה טוב יהיה אם המצב ישתנה. לעיתים האדם אפילו בוחר לעצמו דרך התנהגות חדשה ויעילה יותר ומחליט לאמץ אותה. 
המבחן להחלטה ולבחירה שעשה מגיע ברגע שמופיעה ההזדמנות הראשונה לנהוג בדרך החדשה בה בחר, ואז, ברוב המקרים,  הוא מגלה שלהחלטה הנבונה שהחליט אין כל תוקף והוא מוצא את עצמו נוהג כפי שנהג בעבר.  מסתבר שפעמים רבות 'עשיתי עבודה עם עצמי' הוא בעצם 'עבדתי' על עצמי, ולהחלטה על השינוי, שלוותה בהרבה מאמץ מחשבתי, אין תוקף במציאות.


נשאלת השאלה למה זה ככה?!
למה החלטה נבונה, שמגובה בהרבה עבודה אישית שכללה בדיקה מעמיקה של ההווה, סקירה מפורטת של העבר, השוואות של מצבים שונים בעבר ובהווה, הגעה למסקנות נכונות, ובחירה של דרך אלטרנטיבית, אינה עומדת במבחן המציאות? מדוע ברגע הקריטי ההרגלים הישנים שוב משתלטים ופעם נוספת התוצאה דומה לעבר הכואב, וכל הזמן שהושקע וכל העבודה שנעשתה שוב היו לריק?

יש לכך כמה סיבות, אך מכולן הסיבות העיקריות הן שכל המאמץ שעשו נעשה בראש, במחשבה, והתבסס על אותו מסד נתונים שעליו התבססו גם החלטות העבר. במילים אחרות - כל ההשקעה שהשקיע האדם נעשתה בצד המודע שלו. החלטות שנעשות במערכת המודעת בלבד, יובילו בהכרח לאותן תוצאות אליהם הגיע האדם בעבר. כל עוד מסד הנתונים שעליו מתבססת ה'עבודה' שהאדם עושה - אינו משתנה - גם תוצאות מעשיו לא ישתנו. על פי גישת ה'הונה' במצב כזה, כשכל החשיבה וכל המסקנות, מתבססות על אותו מסד נתונים, גם כל ה'שינויים' כביכול, שיעשה האדם יובילו אותו עדיין לאותה תוצאה.  שום דבר אמיתי לא התחדש מהעיסוק המסיבי בבעיה הישנה בכלים הישנים.

מה מציעה ההונה לעשות?
על פי גישת ה'הונה' כדי לעשות שינוי אמיתי ומשמעותי חובה להגיע אל מסד נתונים נוסף, מסד נתונים בלתי מודע, שברובו כלל איננו ידוע לנו, ולבדוק גם את הנתונים והכללים שמופיעים בו. נתונים אלה לרוב אינם חופפים למה שהאדם כבר מודע לו. 
המציאות שלנו איננה נוצרת מתוך מאגר הנתונים המודע שלנו, אלא דווקא מתוך המאגר האחר שלרובו אין לנו גישה ישירה, והוא איננו מודע לנו.  בלי שנגלה את ההנחיות ואת פקודות ההפעלה במאגר הנתונים הלא מודע שלנו, אין לנו סיכוי לשנות משהו משמעותי, שלא הצלחנו לשנות בעבר.  במילים אחרות, בלי שנדע מה באמת-באמת הסיבות שגורמות למצב להיות כמו שהוא, ולנו להמשיך לנהוג באותו אופן, ולהשיג את אותן תוצאות ישנות, לא נוכל לדעת מה באמת צריך לשנות.  מה באמת מפריע ועוצר.  הדבר דומה ליציאה למבצע צבאי מבלי שיהיה בידינו המודיעין נכון.

כיצד מגיעים אל מסד הנתונים האגור במערכת הלא מודעת שלנו?
מניסיוננו עם אנשים רבים שעשו זאת, מה שהכי חשוב במקרה זה הוא הרבה סבלנות מצד אחד, ושינוי משמעותי ביחס שלנו אל עצמנו מצד שני.  לא פחות חשוב יהיה לקבל הדרכה צמודה בתהליך זה, מכיוון שבלעדיה שוב נחזור ונשתמש במה שאנו יודעים מתוך מסד הנתונים המוכר לנו.  כדאי לנו לזכור שהנטייה שלנו תמיד תהיה להשתמש בנתונים המוכרים לנו באופן אוטומטי.  חשוב שמישהו יעצור אותנו ברגע הנכון ויכוון אותנו.  אם ננהג בסבלנות, נשפר את היחס שלנו אל עצמנו ונקבל ליווי צמוד, נוכל אט-אט להגיע אל נתונים נוספים, שיושבים אצלנו מימים ימימה, והם אלה שקובעים איך נראית המציאות שלנו.  רק אז נדע בצורה ברורה מה באמת אנו צריכים לשנות.  רק אז נוכל בעצם לעשות את השינוי המבוקש.    

 

כנרת טל מאיר מאמנת ויועצת אישית-זוגית-ומשפחתית, מטפלת רוחנית. אתר: http://coaching4love.com דואל: kineret44@gmail.com טלפון: 0546499933
צבי גלעדי, השגים מעשיים לאנשים רוחניים,
אתר: http://huna.org.il
/>דוא"ל: kahuna.huna@gmail.com
טלפון: 0524510034  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב