דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מקדמות מס הכנסה - מי, כמה ולמה? 

מאת    [ 29/11/2012 ]

מילים במאמר: 750   [ נצפה 4666 פעמים ]

 

מה זה בכלל מקדמות למס הכנסה?

זהו, קיבלתם החלטה שאתם לא רוצים בוס על הראש והגיע הזמן לפרוש כנפיים ולהיות עצמאיים. מה שחשוב לזכור שלעסק שלכם יש שותף ולא קוראים לו משה, חיים או דניאל. לשותף הזה קוראים מס הכנסה. מס הכנסה מעוניין לקבל את החלק שלו באופן שוטף ולא לחכות לסוף השנה, לשם כך על העסק לשלם מקדמות מידי חודש (או חודשיים אם מחזור העסק קטן יחסית). הדבר דומה למס ההכנסה ששכיר משלם מידי חודש דרך תלוש המשכורת שלו. למרות תשלום המקדמות במהלך השנה, יש לזכור כי את ההתחשבנות הסופית עם מס הכנסה (כזכור מס הכנסה משולם חודשית אך מחושב על בסיס שנתי), יערוך העסק/חברה עם הגשת הדו"ח השנתי. בתלות בגודל העסק, בסוג העוסק ובייצוג של העסק על ידי משרד רואי חשבון, הדו"ח השנתי יוגש כארגעה עד שנים עשר חודשים לאחר תום שנת המס.

מה המטרה של תשלום מקדמות?

תשלום מקדמות נועד להגן על המדינה מצד אחד ולהקל על תזרים המזומנים של בעל העסק מהצד השני. כשם ששכיר משלם את מס ההכנסה שלו מידי חודש, כך גם העצמאי צריך לשלם את מקדמות מס ההכנסה מידי חודש (או חודשיים) וזאת כיוון שרשות המיסים אינה מעוניינת לקבל את הכסף רק בסוף השנה משיקולי ניהול תזרים המזומנים של המדינה. בנוסף חוששת המדינה כי העצמאי לא ישים כסף בצד בסוף השנה לתשלום המס ולכן דורשת את תשלום המיסים באופן שוטף ובכך מקלה עליו בניהול תזרים המזומנים של העסק.

אם כך, כיצד מחשבים את מס ההכנסה לצורך המקדמות?

כאשר הקמנו עסק חדש, העסק שויך לקבוצת עוסקים בעלי אופו דומה. לדוגמא: נותני שירותים, מתווכים, בעלי מקצוע חופשי, מוכרי רהיטים ועוד. בהתבסס על נתונים סטטיסטים, קובע מס הכנסה מהו שיעור הרווח של כל ענף וממנו הוא גוזר לנו את אחוז המקדמות. אם למשל אחוז הרווח של בעלי מקצוע חופשי הוא 50% והמס יהיה 30%, אז שיעור המקדמות שיקבע יהיה מכפלה של שניהם ויעמוד על 15%. במידה ונגלה שבסוף השנה לא הרווחנו כפי שמס הכנסה ציפה ולכן שילמנו יותר מידי מקדמות, בהגשת הדו"ח השנתי יתבצע החישוב הסופי של המס השנתי ובמידת הצורך נקבל החזרי מס מרשות המיסים ומה יקרה אם יתברר בדו"ח השנתי ששילמנו מס בחסר, כלומר, פחות ממה שהיינו צריכים? נקבל דרישה לשלם את ההפרש.

שינוי של גובה מקדמות המס

אמנם רשות המיסים קובעת את אחוז המקדמות, אך צריך לזכור כי בעל העסק מכיר את ההתנהלות שלו בצורה הכי טובה. יתכן כי העסק יבחין כי אחוז המקדמות שהוא משלם אינו מתאים לרווח שהוא הפיק במהלך התקופה ולכן הוא צריך לשלם מס נמוך יותר או חלחלה במקרה של הפסד, לא לשלם מס בכלל. ניתן לבקש ממס הכנסה להקטין את אחוז המקדמה או לבטלה בכלל וזאת על ידי בקשה מפורטת ומנומקת המתארת את הסיבות לבקשה.. אם הבקשה מבוססת ומנומקת, סביר שפקיד השומה יענה לבקשה וישלח לנו פנקס מקדמות מתוקן, אבל צריך לזכור, שאם ביקשנו להקטין את המקדמות, ובדו"ח השנתי יתברר ששילמנו פחות ממס ממה שהיינו צריכים לשלם, נצטרך לשלם את ההפרש בצירוף הצמדה וקנס. לכן עדיף לעשות זאת על ידי מייצג שבדק את הספרים של העסק וקיבל החלטה אם כדאי לעשות זאת.

איך מחשבים את הסכום שעלינו לשלם כמקדמה?

כפי שציינתי המקדמה הינה אחוז קבוע שנקבע על ידי רשות המס עבור הענף בו פועל העסק שלנו. את האחוז הנ"ל יש להכפיל בסך ההכנסות שהיו לנו במהלך התקופה (לא כולל מע"מ) בניכוי סך ההוצאות שהיו לנו בתקופה (לא כולל מע"מ). כלומר אחוז המקדמות יוכפל ברווח שהיה לנו בתקופה לגביה עלינו לשלם את המקדמות. את דוח מקדמות המס מגישים באמצעות פנקס השוברים שקיבל כל עסק בתחילת שנת המס. יש לזכור כי מהתוצאה שקיבלנו (כלומר סך המס שצריך לשלם), יש לנכות את המס במקור שניכו לנו לקוחות שלנו במהלך התקופה. ניכוי במקור הינו חובה של כל עסק ו/או חברה בע"מ, במידה ולעסק שלנו אין פטור מניכוי מס במקור.

יש לזכור כי בהתחשבנות חודשית מול מס הכנסה אין החזר. כלומר אם לקוחות של העסק ניכו לנו במקור יותר ממה שהיינו צריכים לשלם בחודש מסוים, אז הניכוי במקור יקזז את התשלום. במידה וסכום הניכוי עולה על סכום התשלום, תישאר לנו יתרה לקיזוז, שבה נוכל להשתמש בחודש הבא.

איך משלמים את המקדמות?

ניתן לשלם את המקדמות בכמה דרכים: תשלום בבנק הדואר ב- 15 לחודש העוקב באמצעות פנקס השוברים. כמובן שניתן לשלם מוקדם יותר בשיק דחוי ואף רצוי לאור התור בסניפי הדואר ב- 15 לחודש. אפשרות נוספת היא לשלם את הדוח באתר של מס הכנסה באמצעות כרטיס אשראי, מה שיאפשר לנו אשראי של חודש שלם. האופציה השלישית והעדיפה היא להסיר מכם את הדאגה הנ"ל ולתת למייצג שלכם לרוץ בשבילכם ולעשות בשבילכם את העבודה השחורה. המייצג מקבל אורכות מסודרות לכל הלקוחות שלו וכך יוכל לדחות גם את תשלום המס השנתי בעבורכם.

בברכה,
רו"ח דניאל יעקובזון, MBA


הכותב הינו בעל משרד רואי חשבון, "דניאל יעקובזון - חשבונאות והחזרי מס", רואה חשבון משנת 2010 ובוגר תואר ראשון (B.A) בהצטיינות בחשבונאות ומנהל עסקים מהמסלול האקדמי המכללה למנהל וכן בוגר תואר שני (M.B.A) בניהול פיננסי מאונברסיטת ת"א.  דניאל אף משמש כמרצה בתחום החשבונאות הפיננסית באוניברסיטת תל אביב, המסלול האקדמי המכללה למנהל ובקרייה האקדמית אונו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב