דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם משלח בינלאומי יכול לחזור בו מהצעת מחיר? 

מאת    [ 28/11/2012 ]

מילים במאמר: 500   [ נצפה 1689 פעמים ]

לאחרונה, קיבל בית משפט השלום בהרצליה תביעת יבואן נגד משלח בינלאומי, והורה למשלח הבינלאומי להשיב ליבואן, שיוצג ע"י משרד גיל נדל, סכומים שנגבו שלא כדין, ובניגוד למוסכם בין הצדדים.

 סיפור המקרה:

חברת קומסקו, העוסקת ביבוא ציוד חקלאי, עשתה שימוש בשירותי חברת מנטפילד, העוסקת בשילוח בינלאומי, לצורך שינוע מטען של שלוש מקצרות חקלאיות ושלוש יחידות למכונות קציר מארה"ב לישראל.

מנטפילד שלחה לקומסקו הצעת מחיר ראשונה על סך של כ-36,000 דולר, ולאחר מכן, הצעת מחיר מתוקנת על סך של כ-35,000 דולר.

 בפועל, לאחר הגעת המטען לישראל, דרשה מנטפילד מקומסקו סכום של כ-46,000 דולר, וטענה כי אלו ההוצאות ששולמו בפועל לחברות הספנות, בגין הבדלים בנפח המטען לעומת הנתונים שנמסרו על ידי קומסקו.

 כאשר התגלעה המחלוקת בין השתיים בסוגיית מידותיו של המטען, הציעה מנטפילד לקומסקו למנות שמאי, אשר ימדוד מחדש את המטען ויקבע מהן מידותיו הנכונות. לאחר שמדד השמאי את הסחורה, התברר כי נפח המטען הוא אינו 199 מ"ק, כפי שמסרה קומסקו למנטפילד, אלא 207 מ"ק. זה המקום לציין, כי עפ"י מדידה מוקדמת יותר של המטען, אשר בוצעה על ידי חברת הספנות, עמד נפח המקצרות על 230 מ"ק, וכך כביכול חושבו דמי ההובלה.

מנטפילד סירבה לשחרר את המטען ולמסור פקודת מסירה, ולפיכך נאלצה קומסקו לשלם למנטפילד את סכום ההובלה כפי שנדרש, בסך של כ-46,000 דולר, ותבעה בבית המשפט את ההפרש שבין סכום ההצעה, לסכום ששולם בפועל.

 הכרעת בית המשפט:

בית המשפט קבע כי הפער הקטן שהתגלה במידות המטען, אשר עמד בסופו של יום על 8 מ"ק בלבד, אינו מצדיק את ייקור ההובלה בשיעור של כ-33%, כפי שדרשה מנטפילד.

בית המשפט קבע כי מאחר ומנטפילד שלחה לקומסקו שתי הצעות מחיר בכתב, יש לדחות את טענתה כי נפלה טעות בהצעת המחיר, והכוונה הייתה למחיר של כ-45,000 דולר.

בית המשפט קבע, כי פעמים רבות ספקים מעניקים ללקוחות "הצעות פיתוי" זולות, על מנת לשכנע אותם להתקשר בעסקה, ואם בית המשפט יפתח פתח לספק לחזור בו מהצעה זולה, לאחר חתימת החוזה, הדבר יפגע משמעותית בוודאות המשפטית בחתימת חוזים, ויפגע בלקוחות.

 מנטפילד טענה לטעות בכריתת החוזה, בקשר למחיר שננקב בהצעה, אך בית המשפט קבע שהטענה לא הוכחה, ודחה אותה, ולמעשה קיבל את התביעה במלואה.

 לכן, הורה בית המשפט למנטפילד להשיב לקומסקו כ-50,000 ש"ח, שהם ההפרש בין סכום ההצעה לסכום ששולם בפועל, בתוספת כ-18,000 ש"ח הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד.

 [ת.א. (שלום הרצליה) 6694-01-10 קומסקו בע"מ נ' מנטפילד (1983) בע"מ, השופט ד"ר שאול אבינור. פסק-דין מיום 3.9.12. ב"כ הצדדים: לקומסקו- משרד עו"ד גיל נדל. למנטפילד- עו"ד א' נץ).

 הערות:

 משרדנו ייצג את חברת קומסקו (הזוכה) בתיק זה.

נוסיף ונציין כי בית המשפט שם דגש על נושא "הצעת הפיתוי", וקבע כי בפרקטיקה המקובלת, ספקים נוהגים לתת הצעות זולות מאד ללקוחות בפעם הראשונה, על מנת לפתות אותם להתקשר בעסקה. מנגד, דיני החוזים מאפשרים לצדדים לחוזה לבטלו או לתקנו, כאשר מתגלה טעות בכריתת החוזה.

במקרה זה, קבע בית המשפט, כי כאשר ספק טוען לטעות, בקשר להצעת מחיר שנתן ללקוח, שלטענתו היא זולה מן המקובל, יוטל על הספק נטל מוגבר להוכיח את הטעות, וזאת, מתוך המטרה להגן על הלקוח ולמנוע את העלאת המחיר, לאחר שהחוזה כבר נחתם. 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב