דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקרב על מיסוי הבירה- נקודות למחשבה 

מאת    [ 28/11/2012 ]

מילים במאמר: 450   [ נצפה 1601 פעמים ]

לאחרונה, פורסם כי שר האוצר העלה את שיעור מס הקניה על בירה מ-2.18 ש"ח לליטר ל-4.19 ש"ח לליטר[1], ולאור זאת, יצרנים מקומיים של בירה טוענים כי לא יוכלו לשרוד העלאת מס זו[2].

כמו כן, פורסם כי שר הפנים אלי ישי שיגר מכתב לשר האוצר, וביקש ממנו להחריג את יצרני הבירה מהעלאה זו.

 אך האם מותר יהיה למדינה ליצור אפליה במס קניה על בירה מתוצרת מקומית, לעומת בירה מיובאת, וזאת על מנת להקנות הגנה לתעשייה המקומית?

 לצורך הגנה על תעשייה מקומית מפני תחרות, עושה המדינה שימוש בהטלת מכס. מס קניה, לעומת זאת, הוא מעין מס "מותרות", אשר מוטל באופן אחיד ושוויוני הן על מוצרים מתעשייה מקומית והן על מוצרים מיובאים.

 מדינת ישראל חתומה על אמנות בינלאומיות שונות, וביניהן, הסכם גאט"ט (GATT), האוסר ליצור במס מקומי אפליה לרעה של מוצרים מיובאים, לעומת מוצרים מתוצרת מקומית.

 דוגמא לאפלייה לרעה של מוצר מיובא, היא באמצעות יצירת קטגוריות של מס מופחת ומס גבוה, כאשר מוצרים מקומיים ומיובאים יכולים תיאורטית להיכנס לשתי הקטגוריות, אך בפועל מוצרים מיובאים נכנסים בעיקר לקטגוריה הגבוהה. במצב כזה קמה חזקה שמדובר באפלייה אלא אם המדינה מצביעה על תכלית לגיטימית לשיטת המס.

 דוגמא לאפלייה שכבר הוסרה, ניתן למצוא במס הקניה שהוטל על וודקה ומוצרים נוספים. עד לינואר 2010, הוטל מס של 75% על וודקה שמחירה עד 5 דולר לליטר, ו-120% על וודקה יקרה יותר.

 מאחר ונשמעו קולות כי מדובר באפלייה אסורה במס קניה, בעיקר משום שוודקה מתוצרת חוץ היא זו ששילמה בעיקר את המס הגבוה, נאלצה המדינה לשנות את השיטה והחלה בתהליך הדרגתי לגביית מס קניה קצוב לפי אחוז האלכוהול, ללא תלות בערך- שיטה שוויונית שאינה מפלה.

 דוגמא אחרת לאפלייה במס קניה לצורך קידום מטרה לגיטימית, ניתן למצוא במס המוטל על הבירה עצמה. בירה רגילה, בין מקומית ובין מיובאת, חייבת במס קניה קצוב של 4.19 ש"ח לליטר כוהל, בעוד בירה בבקבוק לשימוש חוזר המכילה עד 3.8 כוהל, פטורה ממס קניה.

 אפשרות אחרת לנסות ליצור אפלייה לטובה של מוצר מקומי, היא לטעון שהמוצר המקומי והמוצר המיובא אינם זהים. זכור לנו מקרה שהגיע לארגון הסחר העולמי WTO, בו נטען כי יפן הפרה את הסכם GATT כאשר הטילה מס קנייה שונה על משקה אלכוהולי יפני בשם shochu, המיוצר משעורה, תפוחי אדמה, קנה סוכר ואורז, לעומת משקאות מיובאים כגון וודקה, ויסקי וכו'.

באותו מקרה, יפן טענה שמשקה ה- shochu אינו מוצר זהה למשקאות המיובאים ולכן לא מדובר במס מפלה, אך ארגון ה-WTO דחה את הטענה וקבע שמדובר במוצרים מתחרים המיוצרים מחומרי גלם דומים, ואין בסיס להפלות ביניהם במס מקומי (מס קניה).

 בסופו של דבר, לדעתנו, המדינה לא תוכל מבחינה חוקית ליצור במס קניה אפלייה לרעה של בירה מתוצרת חוץ לעומת בירה מקומית, וכל מהלך כזה צפוי להיבחן תחת זכוכית מגדלת של מדינות המייצאות בירה לישראל

 

[1] http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4260598,00.html

[2] http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4266744,00.html

 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב