דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמצום עילת תקיפת החלטה לתמיכות בארגונים 

מאת    [ 24/11/2012 ]

מילים במאמר: 675   [ נצפה 3253 פעמים ]

צמצום עילת תקיפת החלטה לתמיכות בארגונים

ביהמ"ש דחה טענות לקיומה של אפליית נשים בתחום הספורט לאור קביעתו שמדובר "בקריטריון רוחב" שהתקבל ע"פ הכללים

עו"ד אלון קוחלני

ב 8.11.2012 דחה ביהמ"ש המנהלי בת"א עתירה של קבוצת נשים בכדורסל "אליצור חולון" שבקשה לבטל את התבחינים שקבעה עיריית חולון לחלוקת התמיכה לשנת 2013 (א).

קבוצת הכדורסל טענה כי בתבחינים שקבעה העירייה ניתן לראות העדפה מובהקת וברורה לקבוצות ספורט הגברים בעיר בכלל ולקבוצת הכדורסל "הפועל חולון" גברים בפרט, דבר המקפח מטבע הדברים את העותרת.

כבכול תקיפה אחרת של החלטה מנהלית, פועלים בתי המשפט ע"פ חזקת חוקיות המנהל, לפיה "אין זה ראוי שבית-המשפט ישים את שיקול-הדעת שלו במקום שיקול-הדעת של המפקחת." לשון אחר "אין ביהמ"ש נוטה להתערב בשיקולי הרשות, במיוחד מקום בו הרשות נוהגת באופן מקצועי ומעבירה את החלטותיה בפני כלל הגופים הרלוונטיים המאשרים את המתכונת המוצעת."

במקרה דנן ע"ב ניתוח הקריטריונים קבע בית המשפט כי הואיל והתבחינים כוללים "קריטריון רוחב, לכלל הקבוצות המצויות ברמה בה מדורגת העותרת" ומכיוון ש"התבחינים נערכו על-ידי אנשי מקצוע ועברו אישוריהם של הגופים השונים בעירייה" ומכיוון שהללו נבנו "על פי חוזר מנכ"ל משרד הפנים" אין לומר כי "הייתה כוונה דווקא להפלות את העותרת או קבוצת נשים כלשהי על פניה".

היינו, מפסק הדין ניתן להסיק לכאורה כי באם רשות מקומית תפעל ע"פ הכללים שבהמשך, היכולת לתקוף את החלטותיה תהיה נמוכה, כדלקמן:

1. על התבחינים להיות מנוסחים באופן כללי.
2. על התבחינים להתאשר בכל הפורומים, כקבוע בחוזר מנכ"ל.
3. על הרשות המנהלית לאפשר לציבור להגיב על התבחינים טרם אישורם.
4. הרשות צריכה להבטיח כי התבחינים יקבע בהתאם לחוזר מנכ"ל.

האומנם?

ע"פ נוהל התמיכות, התבחינים נקבעים על-ידי ועדה מקצועית הכוללת את פקידי הרשות הנוגעים לדבר, וזאת לאחר שהרשות פרסמה לציבור הודעה על כך. לאחר מכן הדבר עובר למליאת מועצת הרשות המאשרת אותם ע"פ שקול דעתה (ב).

ביטוי נוסף לעוצמת הדרג הפוליטי טמון בדרך אישור תקציב הרשות ובו מקופל תקציב התמיכות. הן תקציב והן התמיכות מבטאים את המדיניות של הגוף הציבורי וככאלה, כל עוד שלא נפל פגם מהותי בדרך קבלתם (שיקולים זרים, ניגוד עניינים וכו'), הם חוקיים (לאחר שהאורגנים המופקדים על כך אישרו אותם). הואיל וכך, ניתן להבין את החלטת ביהמ"ש, שמלכתחילה מוגבלת בביקורת השיפוטית על רשויות מנהליות מהטעמים שציינו. אך האם מצב זה מבטיח בהכרח כי אינטרס הציבור נשמר? לשון אחר האם קביעת אמות מידה בצורה של קריטריון רוחב, אישורם בערכאות שונות, פרסומם לציבור יכול להבטיח שהתבחינים אכן יהלמו את אינטרס הציבור ובהם עקרונות השוויון והצדק?

בדיני המכרזים קיים מושג "הצעה תכססנית" שבעליה מבקש "להערים על בעל המכרז באורח בלתי נאות - בין על דרך הטעיה מחושבת ומכוונת בין על דרך "תכססנות" (ג). זהו מצב בו הצעה נראית כלגיטימית אך בפועל היא מוטה באופן הפוגם בחוקיותה. לדעתנו, גם בהליך של קביעת תבחינים לתמיכות, בייחוד ברשויות בהם קיים שסע חברתי, יכולים להיווצר מצבים מעין אלה בהם, תחת כסות של תבחינים שנקבעו ע"פ הכללים, יתקיימו הטיות לא שוויוניות.

הואיל וכך במצב דברים זה בו ממילא הביקורת השיפוטית על הליכים מעין אלה מוגבלת, הקביעה המשתמעת מפס"ד כי כל עוד שלא נפל פגם בהליך והקריטריונים מנוסחים באופן כללי שהתקבל בפרוצדורה שנקבע לכך, יכולה לעורר קשיים.

כדי להבטיח את אינטרס הציבור, מן הראוי שהביקורת השיפוטית על הליכים מעין אלה לא תהא מצומצמת. אכן על העותרים לשאת בנטל ההוכחה כי התבחינים אינם שוויוניים, נטל בו לא עמדה העותרת בפס"ד האמור, אך חשוב גם כן שהקריאה מביהמ"ש תהא שלמרות חזקת תקינות המנהל, דווקא בסוגיות מעין אלה של חלוקת משאבים לציבור, יקיים ביהמ"ש ביקורת שיפוטית בשבע עיניים.

הלכה מעין זו יכולה להוות תמרור בפני רשויות מקומיות שיקפידו שהקריטריונים שלהם יהיו שוויוניים ומאידך תעודד הגשת עתירות, בכל מקרה בהם נראה כי תמיכות מחולקות באופן לא שוויוני, דבר שללא ספק יתרום לתקינות השלטונית של גופים אלה.

· המחבר עוסק במשפט חוקתי, מנהלי, אזרחי ובדיני רשויות מקומיות (http://alon8867.wix.com/ak-lawfirm#!home/mainPage)


הערות
א . עת"מ 13967-08-12 אליצור חולון נ' עיריית חולון ואח'

ב . ב 2004 פרסם משרד הפנים (חוזר 3/2004) נוהל תמיכות חדש שהעצים את כוחה של הפקידות אל מול הדרג הפוליטי. הנוהל קבע בין היתר כי תקום ועדה מקצועית לתמיכות שתכלול פקידים שתדון הן בקריטריונים והן בבקשות לתמיכה. ברם, למרות האמור עדין לדרג הפוליטי כוח בלתי מבוטל להכריע בסוגיות אלה.

ג . עא 700/89 חברת החשמל לישראל בע"מ נ' מליבו ישראל בע"מ, פ"ד מז(1) 667, 667

פורסם במדור משפט של אתר בניוז1

עו"ד אלון קוחלני (. LL.B ) הנו בעל משרד עריכת דין העוסק בתחומים: משפט אזרחי ומסחרי, רשויות מקומיות, מנהלי ומקרקעין. כמו כן עו"ד קוחלני מכהן שנים רבות בתפקיד בכיר ברשויות מקומיות, וכן הוא עוסק בתחומי הציות וניהול סיכונים משפטי. הנו בעל הסמכה CRMA בתחום ניהול הסיכונים ובעל תואר MA בביקורת פנימית (אוניברסיטת חיפה) ותואר שני במשפטים (אוניברסיטת בר-אילן) עו"ד קוחלני פרסם מאמרים רבים בתחומים אלה וספר פרי עטו על ניהול סיכונים וביקורת פנימית פורסם במאי 2012 בהוצאת ג'י.אר.סי יועצים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב