דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משמעותה של הרשת החברתית בתקופת בחירות 

מאת    [ 21/11/2012 ]

מילים במאמר: 504   [ נצפה 4643 פעמים ]

הרשתות החברתיות מאפשרות שיח ישיר בין הבוחרים לבין המועמדים. כוחן של הרשתות החברתיות והשפעתן על תוצאות הבחירות באה לידי ביטוי ברור בבחירות בארה"ב שם השכיל ברק אובמה לנצל את כוחן ואת יתרונן ביצירת נגישות וקשרים בלתי אמצעיים עם בוחריו, לגייס פעילים וכספים וביצירת אווירה בה הבוחרים מרגישים כי יש מי שמאזין להם. האם הבחירות והנבחרים בישראל ילמדו מאובמה? האם הם למדו בבחירות הקודמות?

השפעת הרשתות החברתיות, או כוחו של האדם הקטן

אחד ההיבטים המשמעותיים ביותר ברשת החברתית הוא יכולתה להעלות למודעות דעות ואנשים אשר ללא גישה לרשת לא היה להם סיכוי להישמע בקנה מידה משמעותי כדי להשפיע. בארה"ב, בשנת 2004, התבלט מועמד אחד, שולי, בבחירות המוקדמות למפלגה הדמוקרטית – הווארד דין. הווארד דין, שהיה מועמד שולי לחלוטין ללא תמיכה כספית מספקת לקיום מסע בחירות, הצליח להפוך כמעט בן לילה למועמד רציני שהיווה איום על מתחריו. הדרך שבה בחר הווארד דין להתנהל היא באמצעות האינטרנט. מנהל הקמפיין של הווארד דין, ג'ו טריפי, השכיל להבין כי דווקא הרשת בזכות הביזור הופכת אותה לכלי אידיאלי עבור מתמודדים אשר מבינים כיצד להשתמש בכלי זה. כאשר הווארד דין הגיע לפריימריז הוא היה המועמד הממומן ביותר.

הווארד דין לא זכה אז בבחירות המפלגה הדמוקרטית, אולם הסיבות לא היו נעוצות בקמפיין אלא ביכולתו לממש את החסמים שהוסרו בזכות הקמפיין ולהפכם לכוח אלקטוראלי בפועל. בבחירות לנשיאות מספר שנים אחריו, ברק אובמה השתמש בטקטיקה דומה כדי לאסוף כספים ומימון, ואף להפוך את הכוח הווירטואלי לכוח בשטח על ידי גיוס פעילים ויצירת תחושת שותפות. ברק אובמה ניצח את הבחירות של שנת 2008 בזכות הרשתות החברתיות.

הרשתות החברתיות מאפשרות לכל אדם ליצור נראות ו"באזז", ליצור קשרים ושותפויות, לגייס כספים ותומכים ולהפיץ את רעיונותיו. דוגמאות לכוח הפוליטי שאותו ניתן להשיג באמצעות שימוש ברשתות החברתיות אפשר למצוא גם בהיסטוריה המקומית, האם ללא הרשתות החברתיות הייתה בחורה צעירה בקשיים מצליחה לגייס רבבות ומאות אלפים אזרחים ישראלים מיואשים ולהוציאם לרחובות בקריאה לשינוי?

הפוליטיקאים של בחירות 2013

הפוליטיקאים הישראלים הפנימו במידת מה את כוחן של הרשתות החברתיות. אם בבחירות הקודמות היו ניצני שימוש בהן, הרי שלקראת בחירות 2013 אנו צפויים להיות חשופים לקמפיינים משמעותיים יותר, שימוש נרחב יותר לצורך גיוס כספים ותומכים. בבחירות הקודמות הפוליטיקאים הישראלים ברובם לא השכילו להבין כי הרשתות החברתיות מבוססות על דיאלוג בו תשובותיהם משמעותיות לא פחות מהמסרים אותם הם מעבירים. ייתכן ובבחירות האלו נראה את השינוי. ניתן כבר לראות כי אתרי חדשות שונים בארץ החכימו לדעת כי צריך לשלב במדורי בחירות 2013 שלהם גם אלמנטים מהמדיה החברתית כגון מדדי ודירוגי פוליטיקאים וסטאטוסים שלהם ברשתות החברתיות השונות.

שיח דו כיווני – להגיד, להקשיב, לענות

כוחן הגדול של הרשתות החברתיות הוא בקלות בה ניתנת לבוחר זכות ואפשרות להשפיע ולשנות, לתרום ולהשמיע את דעתו, מצוקותיו ובקשותיו. כאשר ישנו דף פעיל ובו דיונים ערים, פרסומים שוטפים, תגובה על דברי הגולשים ומתן אפשרות לכל אחת ואחד להגיב, נוצר דיאלוג, תחושת שותפות. תחושת שותפות זו משפיעה על האנשים ומניעה אותם לפעולה. הסיכוי כי אדם הלוקח חלק פעיל בכתיבת תגובות להצביע עולה באופן משמעותי מאד. לא רק הסיכוי כי האדם יצביע אלא גם כי ייקח חלק פעיל בבחירות עצמן הן בשיתוף המידע לאנשי הקשר שלו והן חלק פעיל בפורומים נוספים, וירטואליים וכאלו שאינם וירטואליים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב