דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרומת האימון הפונקציונאלי להתפתחותו וחיזוקו של הילד 

מאת    [ 14/11/2012 ]

מילים במאמר: 889   [ נצפה 2030 פעמים ]

ילד פעיל גופנית הוא ילד בריא יותר, מאושר יותר ומקובל יותר מבחינה חברתית.מחקרים מראים  שגירויים  סנסוריים – מוטוריים (תחושתיים-תנועתיים) הניתנים באופן מקצועי ושיטתי הינם בעלי השפעה על יכולות אקדמיות אצל ילדים,קיימת חפיפה בין יכולותיו הגופניות של הילד לבין יכולתיו הלימודיות.

ביצוע פעילות גופנית מומלץ בכל גיל וכבר בתקופת הילדות, כחלק משמירה על אורח חיים בריא. בשנים האחרונות גברה המודעות להקפדה על כושר גופני מגיל צעיר, נוכח מגפת ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער.

על מנת להוביל את ילדכם לשינוי יש חשיבות להטמיע הרגלים חדשים שמתחילים ראשית במקום מבצרו,הרי שהוא ביתו. ההורים שמשמשים כמודל לחיקוי,צריכים להוות דוגמה,על ההורים להיות פעילים גופנית ולשנות את דפוסי התנהגותם ואכילתם. הסיבות לתופעה זו, שמימדיה הולכים ומתרחבים, הינן צריכת מזונות עתירי שומן, חטיפים וממתקים, לצד הפחתה במינון הפעילות הגופנית והעדפת עיסוקים "סטטיים", דוגמת צפייה בטלוויזיה או משחק במחשב, במהלכם גוברת הנטייה לאכילה בלתי מודעת, מול המסך. 

שילובו של הילד במסגרת תומכת בעלת אופק,תוביל את הילד להתמיד. חשוב שהילד ייבחר את הפעילות שהוא חפץ בה ונהנה ממנה. הפעילות צריכה להיות על בסיס יומי,הפעילות יכולה להיות במסגרת של חוג או בקרב המשפחה.

שינוי הרגלי התזונה בקרב ילדים, חייב להיעשות ע"י חינוך ולימוד, ללמד את ילדכם על חשיבותם של הפירות והירקות, ללמד ולהסביר מדוע מאכלים עתירי שומן הם לא בריאים גם אם הם טעימים.

  חשיבות הפעילות הגופנית בקרב ילדים.  

ערכה המוסף של פעילות גופנית לילדים הינו ראשית ברובד הפיזי - הגברת כמות הקלוריות, הנשרפות במהלך ביצועה, ביחס לסך האנרגיה היומית, שצורך ומוציא הילד. באופן מתמשך תורמת הפעילות הגופנית לירידה במשקל, בשילוב עם דיאטה בריאה ומאוזנת. מעבר להסתכלות הויזואלית, פעילות הגופנית תורמת לחיזוק השלד, גופו של הילד בניגוד לאדם בוגר , מתפתח, הפעילות מובילה להתחזקות השלד, המפרקים, גידים,רצועות וכמובן השרירים, חיזוק של השלד יתרום להתפתחות תקינה של השלד ולהקטנת הפערים בין חוזקו של השלד לבין קצב התפתחותו של השלד.

יתרונות נוספים הינם בהיבט הבריאותי -  שינוי האיזון בין אחוזי שומן לשריר בגוף, הגברת סיבולת לב- ריאה, חיזוק הגוף והיציבה הנכונה, מניעה מוקדמת של תחלואה ותמותה עקב השמנה בגיל מבוגר ופיתוח מגוון יכולות אתלטיות דוגמת זריזות, מהירות, קואורדינציה ושיווי משקל.
בהיבט הנפשי - התנהגותי תורמת שמירה על כושר גופני אצל ילדים להעלאת מצב הרוח, הגברת הביטחון העצמי ומסייעת בהתערות חברתית.

 

המלצות לשילוב פעילות גופנית בשגרת חייהם של ילדים  

    • בגילאים (5-7) דגש על לימוד תרגילים בסיסיים עם משקל קל. הדגש צריך להיות על רכישה ולימוד מדויק של התרגילים, ככל שהתרגיל מורכב השימוש יהיה במשקל גוף, שילוב של בן זוג. משך האימון הוא בין 20-30 דק'.
    • בגילאים (8-10) תוספת הדרגתית בתרגילים המורכבים, המשך עבודה על לימוד ודיוק בתנועה, הוספת קושי (ההמלצה שלי היא יותר בהקשר של מורכבות התרגיל ופחות במשקל).
    • בגילאים (11-13) בתרגילים בסיסיים ניתן להוסיף דרגות קושי, ע"י הוספת התנגדות, הוספת תרגילים הדורשים שליטה בנושא הקואורדינציה, שיווי משקל, איזון בין הצד הדומיננטי לצד הפחות דומיננטי אצל הילד.
    • בגילאים (14-16), הוספת תרגילים מורכבים, שיפור הטכניקה, האימון יכולים לערוך בין 45-60 דק'.

 

 

תרומת האימון הפונקציונאלי להתפתחותו וחיזוקו של הילד

 

אז מה זה אימון פונקציונאלי? ובכן, מקורות האימון הפונקציונאלי הן מתחום השיקום. פיזיותרפיסטים פיתחו תרגילים ששיקפו את סוגי התנועות והפעילויות שהמטופלים שלהם ביצעו בביתם על מנת שיוכלו לחזור לשגרת היומיום במהירות האפשרית.

אימוןפונקציונאלי דורש מהמתאמן רכישה של אינטליגנציה תנועתית, למידה של התנועה מהיכן היא יוצאת, שליטה על השרירים הפעילים, להבין את מורכבות התרגיל. באימון פונקציונאלי ,אנו שמים דגש על עבודה רב מערכתית שבה כל מערכת שלד-שריר עובדת כהרמוניה,ללא בידול. למרבית מועדוני הכושר יש מגוון מכשירים המיועדים לעבודה ספציפית ומבודדת על קבוצת שרירים כזו או אחרת. לאימון מן הסוג הזה יש חסרון משמעותי שכן לתנועות המבוצעות אין בהכרח קשר לפעילות שהמתאמן מבצע ביומיום במהלך פעילות שגרתית או במהלך אימונים. האימון הפונקציונאלי מנסה להתאים ולפתח תרגילים המאפשרים למתאמן לבצע את פעילויות היומיום בצורה קלה יותר וללא פציעות!

האימון הפונקציונאלי מוביל לאיזון שרירי טוב יותר וליציבות טובה יותר במפרקים. יש בכך כדי להפחית את הסיכוי לפציעות ואף לשפר את ביצועי המתאמן בשטח. יתרונות אלה נובעים מביצוע אימון אשר מדגיש את נטייתו של הגוף לנוע בשלושה מישורי תנועה. בהשוואה, מכשירי כושר שונים מגבילים את התנועה למישור יחיד – פעילות שנחשבת אולי בטוחה יותר אך היא אינה טבעית לגוף ואף עלולה להוביל לתנועתיות פגומה ואף פציעה. אחת מהבעיות באימון באמצעות מכשירים, היא, שהמכשיר משמש כמוביל תנועה ולא המתאמן, לרוב מתאמנים בחדרי כושר,כתוצאה מחוסר הבנה תנועתית יובילו למצב שבו השרירים שלהם קצרים וסגורים יותר. שריר קצר וסגור תנועתית מוביל לכאב ולעיתים אף לפציעה. באימון הפונקציונאלי אנו רוצים לעבוד כל חיזוק השריר תוך כדי התארכותו, שריר בעל יכולת תנועתית טובה יותר וגמיש יותר הוא שריר חזק יותר.

מאחר ומאוד קשה לשמור על רמת הקשב והעניין בקרב צעירים, חשוב להעניק לתוכנית האימונים תוספת גיוון ניכרת. עלייה בעניין תעלה את רמת ההתמדה בתוכנית האימון. אימון פונקציונאלי הוא אימון מורכב, המשלב את כל האלמנטים של הכושר הגופני, לכן עבור ילדים הוא אימון מאד מגוון שתורם לילד להשיג את מטרותיו תוך כדי שילוב של אתגר והנאה. האימון מגביר את הסיכוי שהילד יבחר בפעילות גופנית נוספת ולא ישב כל היום מול המחשב

תרומתו של האימון הוא בכך שהילד משפר את כל מרכיבי הכושר, נוצר איזון בין השלד-שריר לבין מערכת הלב-ריאה.

חשוב לשים דגש במיוחד על חיזוק השלד, חיזוק השלד יתרום: לעלייה בצפיפות העצם ובמסת העצם, שיפור בהרכב הגוף וירידה בכמות השומן בגוף, הקטנת שיעורי הפציעות ואף מניעתן עקב חיזוק רקמות חיבור תומכות, שיפור היציבה ושיווי המשקל סביב המפרקים ושיפור יכולת השריר לספוג אנרגיה, שיפור גיוס יחידות מוטוריות בשריר עם תיאום טוב יותר (סינכרוניזציה(, עלייה במסת השריר, עלייה בביטחון העצמי.

עידןאמזלג- אולטרמרתוניסט, מאמן, יועץ ומומחה לכושר גופני פונקציונאלי. בוגר תואר שני בפיזיולוגיה של המאמץ. מעל ל 13 שנות ותק. בעלים של סטודיו 2aim : סטודיו לאימונים פונקציונאלים, תזונה, איזון אינטגרטיבי ויוגה. מלווה את כל לקוחותיי לשינוי דפוסי התנהלות יומית דרך פריצת גבולות והשגת היעדים לחיים בריאים ומאוזנים. www.2-aim.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב