דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קרנות נאמנות לעומת תעודות סל - מה ההבדל ובמה כדאי להשקיע? 

מאת    [ 28/10/2012 ]

מילים במאמר: 622   [ נצפה 2270 פעמים ]

למשקיע שאינו בקיא בשוק ההון ואינו מעוניין לנהל את תיק ההשקעות בעצמו פתוחות אפשרויות שונות לניהול השקעותיו. אחד הפרמטרים החשובים ביותר בניהול נכון של תיק ההשקעות הוא פיזור ההשקעות על מנת להקטין את החשיפה לסיכון. כאשר כל הכסף מושקע במניות של חברה אחת, לדוגמה, אז התשואה המתקבלת תלויה לחלוטין במצב החברה בה הכסף מושקע. במידה והחברה מצליחה, התשואה עולה עם הצלחת החברה אולם אם החברה כושלת, גם כל ההשקעה יכולה לרדת לטמיון. כאשר מחלקים את כל הכספים המיועדים להשקעה בין אפיקי השקעה שונים, דואגים שבמידה ואפיק השקעה אחד יכשל ויפסיד, הרי שאפיקים אחרים יעזרו לכסות על הפסדים אלו ולמזער אותם.

איך דואגים לפזר את ההשקעה?

אם מדובר באדם בעל ידע רב בשוק ההון ובעל זמן ויכולת לנהל את תיק ההשקעות שלו בעצמו, הוא יכול להחליט באילו אפיקי השקעה להשקיע, ואיזה חלק יחסי מהכסף להשקיע בכל אחד מהם. מסלול זה דורש זמן רב וידע רב בתחום שוק ההון כיוון שיש לבדוק ולערוך מחקר על החברות השונות הפועלות בשוק ההון, להבין מהם אפיקי ההשקעה השונים ולדעת לנצל אותם בזמן הנכון ועוד.

למרבית האנשים אין את הידע או הזמן לנהל את השקעותיהם בעצמם, והם פונים לאפיקים אחרים. אפיק אחד, הפתוח בפני בעלי הון רב, הוא עבודה עם מנהל תיק השקעות אישי. מנהל כזה יכול לנהל את תיק ההשקעות בדיוק התפור לפי מידותיו, צרכיו ורצונותיו של הלקוח. דרכים נוספות בהן אנשים יכולים לדאוג לפיזור הסיכון באפיקי ההשקעה השונים גם ללא הון התחלתי גבוה במיוחד הם באמצעות השקעה בקרנות נאמנות ובתעודות סל.

מהי קרן נאמנות?

קרן נאמנות היא אפיק השקעה המשותף למספר משקיעים. מנהל תיק השקעות מנהל את הכספים לא של לקוח אחד אלא של רבים, אך מנהל אותו כתיק השקעות בודד. השקעה בקרן נאמנות כפופה לפרופיל או מדיניות השקעות של מנהל השקעות מסוים, כאשר לקוח יכול לרכוש יחידות השתתפות בקרן. משמעות רכישת יחידות השתתפות היא השקעת סכום כסף מסוים ותמורת סכום כסף זה המשתתף זוכה להיות שותף בבעלות על נכסי הקרן, בהתאם למספר יחידות ההשתתפות אותן רכש. נכסי הקרן, הם סך כל הכספים שהושקעו על ידי המשקיעים השונים אשר רכשו יחידות השתתפות.

מהי תעודת סל?

קיימים בשוק מדדים שונים כגון מדד מטבעות, סחורות או מניות. דוגמה לכך היא מדד תל אביב 100, העוקב אחר מצבן של 100 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר הנסחרות בבורסה. אם אדם פרטי ישקיע את כספו כך שירכוש את כל המניות של כל 100 החברות הללו בהתאם לחלקן היחסי במדד, הרי שהתשואה  שיקבל תהיה צמודה למדד שאחריו השקעתו עוקבת.

הרעיון שמאחורי תעודת סל דומה. חברה פיננסית מייצרת תעודת סל שהיא מכשיר סחיר בבורסה. תעודת סל דומה לאגרת חוב אשר אותו גוף פיננסי שהוציא אותה מתחייב אליו. ברכישת תעודת סל נרכשים נכסי בסיס המדמים את המדד שאחריו תעודת הסל עוקבת. כאשר המדד עולה, כך תעלה גם תעודת הסל העוקבת אחריו, ובירידת המדד איתו תרד גם התעודה.

מה עדיף? השקעה בתעודת סל או בקרן נאמנות?

התשובה לשאלה זו אינה פשוטה. מצד אחד, התשואה בקרן הנאמנות מותנית ביכולותיו של מנהל ההשקעות בקרן. כאשר מנהל ההשקעות טוב, ייתכן והתשואה תהיה גבוהה יותר מהתשואה שתתקבל בתעודת סל העוקבת אחר מדד מסוים. מצד שני, על ניהול משלמים, ודמי הניהול בקרנות הנאמנות גבוהים יותר מדמי הניהול המשולמים עבור תעודות סל, ואילו מהצד השלישי כאשר רוכשים קרן נאמנות לא משלמים עלויות רכישה ומכירה, עמלות המשולמות ברכישת ומכירת תעודות סל.

הבדל נוסף נעוץ בסיכונים שבקריסת הגוף המנהל. תעודת סל כמוה כאגרת חוב. כמידה והגוף הפיננסי העומד מאחורי הנפקת התעודה קורס, המשקיעים עשויים לאבד את השקעותיהם. במקרה של קרנות נאמנות הנכסים הנרכשים רשומים על שמם ובמקרה של קריסת הגוף המנהל, הם ממשיכים להיות בעלי הנכסים הפיננסים שנרכשו.

ההבדל האחרון נעוץ בזמן מכירת תעודות הסל או יחידות ההשתתפות בקרן. כאשר מדובר בקרן נאמנות, ניתן למכור את יחידות ההשתתפות פעם ביום בשער ידוע בדיעבד. מכירת תעודות סל סחירה במשך היום כולו ומחירה נקבע במהלך יום המסחר על ידי משתנים שונים וכוחות השוק.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב