דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שתי המצאות ששינו את העולם שלנו 

מאת    [ 11/10/2012 ]

מילים במאמר: 482   [ נצפה 6162 פעמים ]

1. המצאת הפלסטיק


תביטו סביבכם ממש עכשיו וגלו המון פריטים ומוצרים העשויים מפלסטיק, ציפויי המחשב והמסך שלכם, העטים איתם אתם כותבים כוסות חד ורב פעמיות, צנרת הבית, הממטרות שדואגות לדשא בגינה ועוד ועוד. קשה לחשוב על העולם ללא מוצרי פלסטיקה המשרתים אותנו בכל היבט של חיי היומיום.

חומרים פלסטיים מורכבים ממקרומולקולות על בסיס פחמני או סיליקוני הקרויות פולימרים, המכילות מולקולות הנקראות מונומרים, החוזרים על עצמם פעמים רבות ומחוזקים בקשרים כימיים יציבים. מכאן שבתחום ההגדרה נכללים חומרים רבים, חלקם אורגאניים כדוגמת גומי טבעי ותאית, וחלקם חומרים אנאורגאניים או משולבים.

את המצאת הפלסטיק הראשון מייחסים לכימאי האמריקאי ליאו הנדריק בייקלנד, אשר ייצר חומר המשלב בין פנול ופורמהלדהיד (בקליט) בסוף העשור הראשון של המאה העשרים.

בתקופות שקדמו להמצאתו של בייקלנד היה שימוש בפולימרים מחומרים טבעיים עבור מספר קטן של מוצרים כמו למשל חבלים ונרות. במאה התשע עשרה למדו ממציאים וכימאים כי הוספת חומרים כגון כלור וגופרית משפרת את ביצועי החומר החדש מבחינת עמידות וגמישות עם זאת, פטנטים אלו לא היו מושלמים ונקיים מבעיות ועל כן השימוש בהם נותר מוגבל.

בייקלנד, שהיה כימאי, התעניין בתגובות הכימיות בתהליך הצילום, וחיפש חומרים שיוכלו לשמש כמבודדים לתיל חשמלי. בסוף המאה ה 19 היגר מבלגיה לארצות הברית, ואחרי שמונה שנים של ניסויים מצא שהשילוב בין פנול ופורמהלדהיד מייצר חומר דביק שמתקשה בקירור. הוא הכריז על פטנט זה וקרא לחומר המסחרי בשם בקליט. במשך עשרים שנים בקירוב נהנה ממציא הפלסטיק מזכויותיו על הפטנט והתעשר מאוד, עד שנרכשו הזכויות על ידי חברת קטלין.

אף שניתן לומר שהיו מוצרי פלסטיק בשימוש עוד לפני כן, הבקליט נחשב לפלסטיק הראשון מפני שכל מרכיביו היו מעשי ידי אנוש.

 

2. המצאת החשמל

למרות שמיקמנו את החשמל בחלק השני של המאמר, אין זה כדי להפחית מחשיבותו או מהעובדה שזה קדם להמצאת הפלסטיק, חשמל הינו תופעה טבעית הנוצרת בתגובה פיזיקאלית של חלקיקים. החשמל עצמו זוהה עוד בימי יוון העתיקה, כאשר בעזרת שפשוף אבן הענבר הצליחו להדביק עלים על פרוות של חיות, והם גם היו אלו שטבעו את המונח אלקטרון, שמשמעו ענבר. במאה ה18 חלה התקדמות גדולה בחקר החשמל, ובהבנת משמעות המטען החיובי והשלילי. 

בסוף המאה ה18 המדען האיטלקי לויאיג'י גלוואני, חקר את השפעתו של חשמל סטטי על צפרדעים מתות. במהלך הניסוי נגע אחד מעוזריו ברגל הצפרדע עם מכשיר ממתכת ונוצר ניצוץ שקיפץ על האזמל וגרם לגופה של הצפרדע לקפוץ. כך מצא את זרם החשמל אשר כונה על ידו חשמל חיות, ורק בהמשך הוטבע המונח גלוואניות. בהמשך לממצאים אלו היו ניסויים נוספים בצפרדעים על ידי מדען איטלקי אחר, אלסנדרו ג'וזפה אנטוניו אנסטסיו וולטה, או בקצור וולטה. במהלך ניסוייו של וולטה נוצרה הסוללה הראשונה בעולם, כאשר חיבר צפרדע חיה למעגל מתכת וכך נוצר מעגל של זרם חשמלי. בהמשך יצר וולטה סוללות מגופים המורכבים משכבות של אבץ, כסף וקרטון אשר כונו תאים. הוא הצמיד מספר תאים יחדיו וכך הומצאה סוללת וולטה. זו אמנם היתה המצאה חשובה ביותר, אך למרות כל הגילויים עדיין לא הובן כיצד פועל הזרם המסתורי.

 

 

 

ישראל טויטו, מנכ"ל משרד ניוטון חיפוש פטנטים. המספקים שירותי חיפוש פטנט בשיטה חדשנית: לא מצאנו - לא שילמת. אם יש לך המצאה ואת/ה זקוק/ה לשירותי חיפוש פטנטים בשיטה הייחודית שלנו, פנה אלינו עוד היום טלפון: 1-700-500-110.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב