דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מחנה צריפין 

מאת    [ 07/10/2012 ]

מילים במאמר: 426   [ נצפה 3671 פעמים ]

יש לא מעט מחנות צבאיים ברחבי ישראל, וחלקם אף גדולים ומרשימים מאוד, אך נראה כי מחנה צריפין הוא המוכר מבין כולם. זאת מאחר ולא מעט חיילים עברו קורסים שונים בטרם סופחו לחילות שונים או ליחידות מסוימות, ולא מעט חיילים גם שירתו בתפקידים שונים באחד מהבסיסים הרבים שמרכיבים את המחנה העצום הזה. בראש ובראשונה חשוב לדעת שמחנה צריפין ממוקם בשטח שחלקו שייך לעיר ראשון לציון וחלקו השני לבאר יעקב הקטנה.

שמו הפחות מוכר של מחנה זה הוא "מחנה ידין" (על שמו של הרמטכ"ל השני של צה"ל, הלוא הוא יגאל ידין). מעניין לדעת שהשם צריפין כבר הופיע בתקופה המקראית, ובתלמוד הבבלי ניתן למצוא את שמו באזכורים שונים. בעבר היה המחנה סמוך מאוד לכפר ערבי בשם "צרפנד אל עמאר", אך לאחר תהפוכות רבות בחתכי האוכלוסייה של ישראל ובשלטון שהתחלף בה אין כיום זכר לסימני העבר ולקרבתם של ישובים ערביים כגון זה.

מחנה צריפין

ההיסטוריה של מחנה צריפין מרתקת והיא מדגישה את התהפוכות הרבות שעברה מדינת ישראל עוד מתקופת המנדט הבריטי. המחנה הוקם כבר בשנת 1917 ושימש כבסיס עבור הצבא הבריטי. שמו הראשון היה "סרפנד" (כעיוות של שם הכפר הערבי ששמו צוין קודם לכן). במקום הוקם לאחר מכן גם מחנה מעצר באותו השם בשנת 1936 שהפך את המחנה כולו לגדול יותר ולכזה שכמעט כל תושבי המרכז הכירו.

מחנה צריפין החליף ידיים בשנת 1948 שאז עזבו החיילים הבריטים את ארץ ישראל בעקבות החלטת האו"ם להעניק לישראל מעמד של מדינה. מה שקרה בפועל היה שאת המחנה הגדול הותירו הבריטים בידי החיילים של הלגיון הערבי. דבר זה יצר בעיה עצומה לישוב היהודי במרכז הארץ מאחר והלגיונרים הערביים החלו מיד להשתלט על המחנה כולו ולנצל אותו לתועלתם כשהם יורים ללא הפסק על העיר ראשון לציון.

המעבר לשליטה ישראלית

מאחר וההנהגה בישראל זיהתה מיד את הבעייתיות שבשליטת הלגיון הערבי על מחנה צריפין ואת החשיבות של מחנה ענק זה היא פעלה בצורה מהירה. חיילי חטיבת גבעתי נשלחו במהלך מלחמת העצמאות אל אזור מחנה צריפין ולאחר שני ימי קרב כבשו אותו. מרגע חשוב ומשמעותי זה הצטרף בסיס גדול זה לפעילות הרחבה והגדלה של הצבא המתגבש ונבנה של מדינת ישראל הצעירה, והוא מוכר כיום לכל חייל בישראל.

ההיכרות של חיילי צה"ל עם מחנה צריפין מגיעה בזכות מגוון רחב של קורסים לחילות שונים ובזכות תרגילים, אימונים והדרכות שנערכים בבסיסים השונים. בין בסיסי ההדרכה (בה"דים) השונים עוברים חיילים וחיילות שמוכשרים לתפקידיהם העתידיים בצה"ל. נראה כי רבים מאתנו יכולים לספר על סיפור מרתק או על חוויה מיוחדת שקרו להם במסגרת תחילת השירות הצבאי, מאחר ולרגעים רבים בתקופת השירות בבסיסי מחנה צריפין היה מין קסם שנחרת עמוק בזיכרון.

- איך מגיעים למחנה צריפין?




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב