דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נמצא הפתרון למחאה החברתית: השופט המלשינון 

מאת    [ 24/09/2012 ]

מילים במאמר: 805   [ נצפה 3836 פעמים ]

השופט חיים כהן המנוח, היה אחד מגדולי המשפטנים במדינת ישראל.

מתחילת שנות החמישים, במשך יותר מיובל שנים, שימש כהן שר משפטים, פרקליט מדינה, יועץ משפטי לממשלה ולבסוף משנה לנשיא בית המשפט העליון.

באחד מפסקי הדין שלו, דן השופט כהן בטענה כי במדינת ישראל קיימת "חובת מלשינות".

במילים חדות כתער, תיאר השופט את הסכנה הטמונה בחובת המלשינות על כבוד האדם וחירותו. "מי שיודע על חברו שגנב וגזלן ושודד הוא, אינו חייב לרוץ למשטרה ולמסור לה ידיעתו. על עם ישראל היו המוסרים והמלשינים שנואים מאז ומקדם מאין כמותם. ולעניין הסלידה הזאת אין אנו יחידי סגולה: היא מנת חלקם של כל עמי התרבות, כמו באנגליה ובארצות הברית, הדוגלים בכבוד האדם ובחירותו. רק תחת שלטונות טוטליטריים, כמו בגרמניה הנאצית וברוסיה הסובייטית, הועלתה חובת המלשינות לדרגת חובה אזרחית ומשפטית העדיפה על כל יחסי בני אנוש".

על רקע דברים אלה, נחמץ הלב, למקרא יוזמתו של השופט מנחם קליין מבית משפט השלום בתל אביב.

השופט קליין מציע, כפי שנראה מיד, להטיל על השופטים חובה להלשין על מוכי הגורל, המתדפקים על ליבם בבקשת עזרה במימוש זכויותיהם מאת תאגידי הביטוח.

ומעשה שהיה כך היה:

שיפוצניק בן 38, נסע במכונית של חבר. בעת שהמכונית עמדה בצומת, פגעה בה משאית שבאה מאחור. השיפוצניק נותר עם נכות צמיתה בשיעור 10% לצמיתות.

משפט הפיצויים התנהל בפני השופט קליין. בסוף המשפט, פסק השופט קליין כי חברת הביטוח כלל, מבטחת הרכב, חייבת לשלם לשיפוצניק פיצויים בסך 66,127 ש"ח.

לכאורה תיק שגרתי. אמנם פיצויים מועטים, אבל יש לא מעט שופטים עם יד קפוצה.

אלא שהשופט קליין לא הסתפק בתפקידו כשופט. במהלך העדויות, כך מעיד השופט על עצמו, נחשף ל"נקודה שהיא בעייתית ומצריכה פתרון מערכתי".

השופט גילה כי השיפוצניק נהג לקבל חלק משכרו ב"שחור". בקומה שמתחתי, מספר השופט קליין, יושבים שופטים "פליליסטים" המתייחסים בחומרה רבה למשתמטים מתשלום מיסים. מאידך, בקומה שלי, יושבים השופטים "הנזיקיסטים" ומתייחסים בסלחנות ובאדישות לעדויות, מהן עולה ברורות שבעל דין הרוויח כספים רבים ב"שחור".

תחושת הצדק של השופט קליין טולטלה. השופט ישב ו"חפר" בספר החוקים וגילה את סעיף 144א' לפקודת מס הכנסה הקובע כי נישום המגיש לבית המשפט תביעה המתבססת על גובה הכנסתו ממקור כלשהו, חייב להעביר העתק ממנה לפקיד השומה. "תחושתי היא שסעיף זה נותר "כאות מתה" בספר החוקים. נער הייתי וגם זקנתי ולא ראיתי נפגעים הפועלים לפיו".

אכן, הודה השופט, כשאדם נהרג בתאונה ומסתבר כי הוא לא דיווח כחוק על הכנסותיו בעודו בחיים, לא "מענישים" את האלמנה והיתומים על פשעי אביהם. אולם חסד זה עם היתומים עושים כדי למנוע מצב של "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה". שונה המצב, לדעת השופט, כאשר מדובר בנכה שהתמזל מזלו ונותר בחיים. במקרה כזה, אם הנכה מעיד על הכנסות לא מדווחות, השופט חייב להעביר את התיק למנהל בתי המשפט, כדי שזה ישקול להלשין על הנפגע בפני שלטונות המס.

השופט קליין סבור כי הצעתו תפתור גם את המחאה החברתית: "בימים אלה של מחאה חברתית ושל ניסיון לצמצם את יוקר המחייה המוטל על כלל אזרחי המדינה, בין היתר כתוצאה מהמסים העקיפים הגבוהים שבישראל, מן הראוי לבדוק דרכים להביא לתשלום מס ישיר אמתי בכדי להפחית מהעומס העקיף הנ"ל".

הלכה למעשה, השופט קליין מורה להעביר את התיק של השיפוצניק למנהל בתי המשפט, השופט משה גל, כדי שזה ישקול להלשין על השיפוצניק לפקיד השומה.

כמו כן לשופט קליין הצעה שגם אותה הוא מעביר לשופט גל: לקבוע בחקיקה כי מהיום ואילך, מבוטח או נפגע לא יורשה להיכנס בשערי בית המשפט, אלא אם כן יוכיח לשופט כי דיווח על תביעתו לפקיד השומה.

כאן עולה כמובן השאלה למה להצטמצם בהפיכת השופטים למלשינים רק בשירות פקידי השומה. אפשר לקבוע בחוק כי שופט לא ידון בתיק עד שבעל הדין יביא אישורים על תשלום קנסות החניה שלו, חובות הארנונה ובכלל כל חוב לרשויות.

ואפשר גם להרחיב את הצעת השופט לבעלי שררה נוספים: מהיום ואילך השוטרים לא ייענו לקריאות מצוקה של אזרחים, שנשדדים, נאנסים ונרצחים, אלא אם כן הם יוכיחו קודם לכן, כי שילמו את כל המיסים בזמן.

וברשות השופט קליין רק שאלה אחת קטנה אך מטרידה: מדוע השופט לא מציע כי תאגיד ביטוח של טייקון, לא יורשה גם הוא להיכנס בשערי בית המשפט, עד שיציג אישור מהציבור כי הטייקון החזיר לבעלי התספורת את כספם?

הצעתו של השופט קליין היא בבחינת "חכם על חלשים": סלחנות השופטים כלפי שיטת "מצליח" של תאגידי הביטוח, הובילה לכך שבתי המשפט הוצפו עד לעייפה בתביעות של מוכי גורל.

אולם השופטים מבקשים גם להפחית מהעומס. במקום להטיל את מרותם על תאגידי הביטוח ולהגביר את מוסר התשלומים שלהם, קל יותר לנהוג כמנהג השופטים בתקופת הצאר הרוסי.

פשוטי העם ("המוז'יקים"), ידעו כי אם הם יעזו לתבוע את זכויותיהם בבית המשפט, מירב הסיכויים שיימצא עליהם "משהו", והם יבלו את שארית חייהם בכלא, במקרה הטוב, או בסיביר, במקרה הגרוע יותר.

הם העדיפו לוותר על זכויותיהם.

גם השופט קליין, כנראה, מעדיף שנוותר לתאגידי הביטוח על זכויותינו. העומס יפחת. אבל עמו גם אמון הציבור בבתי המשפט.

 

 

 

 
24.9.12 מסמך 967

 

לקבלת פסק הדין המלא בחינם

משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב