דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהן דלקות אוזניים? 

מאת    [ 20/09/2012 ]

מילים במאמר: 460   [ נצפה 1767 פעמים ]

האוזן נפרסת לשלושה חללים: האוזן החיצונה, האוזן התיכונה והאוזן הפנימית, והיא מצוידת בצינור ניקוז המכונה "חצוצרה" , שמטרתו לנקז נוזלים ולהשוות לחצים בין חלל האוזן התיכונה ללוע. הדלקת באוזן החיצונה אינה מלווה בחום, ישנה רגישות והיא מתרחשת בעיקר לאחר שחייה ממושכת בבריכה, והטיפול בה הוא לרוב באמצעות טיפות אנטיביוטיות. הדלקת הממוקמת באוזן התיכונה היא חיידקית או נגיפית ומופיעה לרוב לאחר הצטננות, כאשר נגיף ההצטננות גורם להגדלת בלוטות הלימפה בצוואר הלוחצות על החצוצרה ובעקבות כך היא הופכת לצרה יותר עד לאטימת החלל. בעקבות כך אין אפשרות ניקוז מהאוזן התיכונה אל הלוע והנוזלים שהצטברו מהווים קרקע פורייה להתרבות נגיפים או חיידקים הגורמים לדלקת באוזן.

מאפייני דלקות האוזניים

המאפיין העיקרי של דלקות אוזניים הוא כאב האוזניים החד המתעצם במיוחד בשעות הלילה, וכאשר מדובר במחלה חיידקית יתלוו אל הכאב גם חום גבוה, ירידה בתיאבון, אפתיה ולעיתים אף שלשוליים והקאות. הדלקת עשויה להיות חריפה או כרונית כאשר הדלקת החריפה תימשך בין מספר ימים לשבועיים, ולאחר כשבועיים תהייה מסווגת ככרונית. הסיכון לדלקות אוזניים עולה אצל ילדים אסטמטיים או בעיה אטופית אחרת בשל תפקוד לקוי של החצוצרות, כמו גם תינוקות השותים מבקבוק בשכיבה. נטייה גנטית מעלה אף היא את הסיכון ללקות במחלה. איתור הדלקת אוזניים הוא באמצעות בדיקה רפואית ולעיתים הוא יבצע דיקור על מנת לנקז את המוגלה השוכנת בלחץ מאחורי עור התוף על מנת לזרז את תהליך ההחלמה. הדיקור נתבצע לעיתים על מנת לאסוף דגימת נוזל דלקתי על מנת לאבחן ולתרבית במעבדה. באמצעות בדיקת המעבדה ניתן לזהות את סוג החיידקים ובהתאם לכך להתאים את הטיפול האנטיביוטי.

מהן דרכי הטיפול בדלקות?

את הדיקור באוזן התיכונה מבצעים כאשר מופיעות דלקות אוזניים תוך כדי טיפול אנטיביוטי ועולה נחשד כי החיידקים פיתחו עמידות לאנטיביוטיקה, כאשר הילד חולה מאוד ויש צורך להאיץ את תהליך הריפוי, תינוק שגילו אינו עולה על חודשיים, ישנו חשד לכשל חיסוני או כאשר ישנו סיבוך של המחלה. לרוב אין דלקות אוזניים מסוכנות והן תחלופנה מאליהן אף ללא טיפול אנטיביוטי ואולם כאשר עולה החשד כי עשוי להיות סיכון להתפשטותן לעצמות הגולגולת ולמוח יופנה החולה אל חדר המיון. מעל 80% מהמקרים של דלקות אלו מבריאים באופן עצמי והיתר יידרשו לטיפול אנטיביוטי. לאחרונה ישנה תופעה של חיידקים פתוגניים אשר פיתחו עמידות לאנטיביוטיקה ולכן ככל שהשימוש באנטיביוטיקה יפחת, כך קטן הסיכוי שהחיידקים יפתחו עמידות.

דרכי הטיפול בדלקות אוזניים אצל ילדים

בהולנד נוהגים להשהות את הטיפול בדלקות אוזניים אצל ילדים מגילאי חצי שנה עד שנתיים ב48 השעות הראשונות, ורק אם ישנה החמרה בתסמינים יינתן טיפול אנטיביוטי. כך נחסך הטיפול האנטיביוטי והסיכון של החיידקים לפתח אליו עמידות. הגישה הביאה לצמצום השימוש באנטיביוטיקה ב31%. בארץ רופאי הילדים מאמצים את הגישה למעט מקרים בהם ישנו חום גבוה ואי שקט מוגבר, זיהומים חוזרים ונשנים או כשל חיסוני. דלקות אוזניים מטופלות במרבית המקרים באמצעות המוקסיפן בהתאם לגיל הילד ובמתן משככי כאבים כמו אקמול.

 

BioControl ביו קונטרול - טכנולוגיה חדשה לירידה במשקל, בדיקת אלרגיה ואבחון מחלות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב