דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד להגן על מערכות בקרה תעשיתיות במהלך ביצוע פרוייקטים 

מאת    [ 11/09/2012 ]

מילים במאמר: 740   [ נצפה 4717 פעמים ]

 

בחירת הגנות.בחירת ההגנות המתאימות מצריכה התייחסות לצריכת הזרם של המנועים, צורת העבודה שלהם ובטיחות.לחישוב ההגנות יש להתחשב בעיקר ב-2 פרמטרים :


    • הגנת זרם יתר (overload) .
    • הגנת זרם קצר (short circuit).

הגנת זרם יתר -זוהי הגנה המבוססת על ממסר יתר תרמי ליתרת זרם.ז"א זהו ממסר המכוון לזרם פעולה של עד 100% מהזרם הנקוב של המנוע.כמו כן זרם המנוע זורם דרך מוליכים המלופפים סביב דו-מתכת, בזמן זרימת זרם כלשהו המוליכים מתחממים וברגע שהטמפ' חוצה את הגבול המותר ( ע"פ כיול מוקדם ברכיב ההגנה ) ההגנה מופעלת ע"י כיפוף המתכות וניתוק הזרם למנוע.בשל זמני התגובה הארוכים של המנגנון התרמי (תלוי באופיין) לא נפסקת פעולת המנוע בעת ההתנעה כשהזרם גדול פי 6 ויותר מהזרם הנקוב.

הגנת זרם קצר -בעת קצר הזרם עולה בפתאומיות לערכים גבוהים מאוד זרם זה עובר דרך אלקטרומגנט שבמפסק הזרם. כשעוצמת הזרם עוברת את סף המשיכה של הליבה נפסק המפסק מיידית. יש לכוון הגנה זו לזרם גבוה מזרם ההתנעה.

בחירת הגנת מנועים: הגנת המנועים נצרכת בכדי להגן על המנוע מפני תופעות מסוימות הנגרמות עקב חיבור בין זוג מוליכים או חוסר פאזה או תקלות שונות כגון: העמסת יתר ושחיקת יתר.אחת התופעות הינה תופעת קצר. בזמן קצר נוצרת עוצמה גבוהה של אנרגיה חשמלית המומרת בסופו של דבר לאנרגיות שונות כגון: מכאנית ,כימית ,אור ותרמית.ההמרה מתרחשת בהספקים גבוהים מאוד ( מכאניים ותרמיים ) ומובילה לסכנה עד לכדי שריפה.על כן על ההגנות לדאוג שזרמים אלה יהיו זרמים חולפים ומהר.תפקיד ההגנות להגביל את זמן קיום זרם היתר לפרק זמן מינימאלי אשר לא יעלה  על 5 שניות. בחירת ההגנה מותאמת להספק המנוע, זרם נקוב ומתח ההפעלה של המנוע.בזמן עליית הזרם במעגל ישנן שתי תופעות:

1. עומס יתר - עליית זרם הדרגתית מעל הזרם הנקוב.

2. קצר חשמלי - עלייה פתאומית של זרם החוצה את הזרם הנקוב במהירות ונגרמת בד"כ כתוצאה מ"קצר חשמלי".   

דוגמא להגנה -  מתנע תרמו מגנטי.הגנה זו כוללת זוג הגנות: א. הגנה מגנטית לזרם קצר.ב. הגנה תרמית לזרם יתר.בכל מתנע ניתן לכוון בנפרד את זוג ההגנות.יתרונות המתנע:1. עומד בתקנים בינלאומיים.2. כושר ניתוק גבוה תוך הגבלת זרם הקצר ומהירות ניתוק גבוהה.3. כמות פעולות מכאניות וחשמליות גבוההמאוד ( כ1,000,000 ).

 יחידות ההגנה: יחידות הגנה נפוצות לצרכנים תלת פאזיים הינם מתוצרת חברת Moeller Electric מדגם PKZM . יחידות ההגנה הללו בנויות מ:א.    יחידת הגנה תרמית ומגנטית.ב.    מפסק הפעלה מקומי.ג.    מגען תואם.

 יתרונות יחידות ההגנה: א.    מס' הפעלות גבוה של עד 1.5 מיליון מיתוגים.ב.    עמידות בזרם קצר של עד KA50.ג.    התקנה נוחה על פס מהדקים.ניתן לכוון את יחידת ההגנה התרמית.

 בחירת מגענים  למנועים -בבחירת מגען יש להתחשב בכמה פרמטרים:משטר וזרם העבודה,סוג הזרם - AC/DC,מתח נקוב,צורת הזנת המפעיל - מתח הפעלה.

 צורת עבודת המגען:המנוע מקבל פקודה ישירה מהבקר לעבוד דרך מגען הפעלה.למגען יש נקו' חיבור ( בדרך כלל מוגדרת כ-A1) כאשר הנקודה מקבלת מתח פיקוד ( עד V24 ) המגען משנה מצב ומאפשר מעבר של מתח מהכניסה של המגען אל היציאה שלו המחוברת ישירות לצרכן.

דוגמא ממכונה לנתוני מנועים לצורך בחירת מגענים והגנות.

 הזנת בקבוקים -משאבת וואקום – משאבת הוואקום מטרתה לייצר וואקום תמידי אשר במיקום מכאני מתאים של זרועות ההזנה נשאבים הבקבוקים ומועברים אל שרשרת הכיסים.

 דגם המשאבה – Becker Gebr .Gmbh & co.

VT 3.6/08 380V 50Hz                                  

0.25 Kw / min(-1) 1420 / A=1.10                

מנוע הנעת שרשרת כיסים -דגם המנוע – Lenze 132M6A המנוע יופעל ישירות ממשנה תדר  ( FREQUENCY CONVERTER ) של  חברת DANFOSS מדגם 5000  VLT. השימוש במשנה תדר מאפשר התנעה ועצירה רכות ככל שניתן ,בקרה מלאה על צריכת הזרם של המנוע, קביעת תדר מתאים המגדיר את מהירות המכונה ועוד כל הפרמטרים הנצרכים ניתנים לשינוי ע"פ דרישת הלקוח.נתוני הזרמים מופיעים בטבלאות היצרן השונות.

בחירת כבלי הזנה למנועים:בבחירת הכבלים יש לתת את הדעת על 2 נושאים עיקרייםא.שטח חתך קטן – שטח חתך קטן מדי יכול להוות סיכון בטיחותי עקב אי התאמתו לעמידה בעומסים הנצרכים ע"י הצרכן ולהוביל עד לכדי שריפת הכבלים. שטח חתך גדול מדי – יוביל להוצאות כספיות גבוהות מהנדרש. על כן יש לחשב את שטח החתך ע"פ נתוני הצרכן תוך כדי התחשבות במקדמי תיקון.בבואנו לחשב את שטח החתך יש לקחת בחשבון את הדברים הבאים:א.זרם נקוב.ב.שיטת התקנה.ג.      אופן ההתקנה.ד.חומר המוליך ובידוד הכבל.ה.מספר המוליכים.בכדי לקבוע את שיטת ההתקנה ומקדמי התיקון ניתן להשתמש בתקנות החשמל של המדריך לחשמלאי. בחירת הבידוד הבידוד נבחר בהתאם לטמפרטורת העבודה של הכבל, הטמפ' מגבילה את יכולות העמסת המוליך ומשפיעה על הוצאות ( כלכליות ) גמישות הכבל וכדו'.ישנם 2 סוגי בידוד נפוצים:1.XLPE – מיועד לעבודה בטמפרטורות של עד C90 ועמידות V..U מוגבלת2.PVC – מיועד לעבודה בטמפרטורות של עד C70 ובעמידות .V.U .

 

 

 

 

אלי בן אדיבה   


מנהל חושן בקרה


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב