דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העליון מאשר - חבות של ביטוח על בסיס מסמכים, וללא שמיעת עדויות 

מאת    [ 09/09/2012 ]

מילים במאמר: 440   [ נצפה 3119 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, גלעד פז

בית המשפט העליון דחה לאחרונה בקשת רשות ערעור של חברת ביטוח, על קביעותיהם של בתי המשפט השלום והמחוזי בתל אביב, אשר קבעו כי חברת הביטוח אחראית על פי פוליסת ביטוח, לנזק שנגרם ליצואן ששלח משלוח של זרעי בצל מנמל חיפה לנמל La Guaira בונצואלה.

בכך, למעשה אישר בית המשפט העליון את החלטות בתי המשפט קמא כי ניתן לקבוע חבות של חברת ביטוח על סמך הפוליסה בלבד ולאור מסמכים שהוגשו, וללא שמיעת עדויות בקשר לנזק למטען.

סיפור המקרה:

חברת הזרע ג'נטיקס ייצאה משלוח מישראל לונצואלה, אשר אבד ולא הגיע ליעדו. החברה הגישה תביעה כנגד מספר גורמים בשרשרת ההובלה הימית וביניהם חברת הביטוח, אשר ביטחה את ההובלה, וכן כנגד המוביל הימי וסוכנו בישראל, ונגד המשלח בישראל.

היצואן רכש מחברת הביטוח פוליסת ביטוח מסוג A (כל הסיכונים), וטען כי אובדן של המטען ואי-הגעתו ליעדו, הוא נזק בר-פיצוי על פי הפוליסה.

בית משפט השלום קבע כי אין לשמוע ראיות בדבר הנזק למטען, שהוכח לשיטתו מן המסמכים בלבד, וקבע כי הצדדים יסכמו אך ורק בשאלת החבות על פי הפוליסה. לאחר מכן, הכריע בית משפט השלום, כי הפוליסה מכסה את האירוע. בית המשפט המחוזי דחה את הערעור.

חברת הביטוח לא התייאשה והגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. חברת הביטוח טענה כי בתי המשפט קמא הרחיקו לכת כאשר קבעו שלמטען נגרם אובדן גמור (טוטל לוס) מבלי לאפשר שמיעת ראיות, וכי בכך נפגמו זכויותיה להתגונן כראוי.

הכרעת בית המשפט העליון:

בית המשפט העליון הביע את מורת רוחו מן העובדה כי בית משפט השלום הכריע בשאלת חבותה של חברת הביטוח מבלי לשמוע כל ראיות בנושא ועל סמך מסמכים בלבד, אולם העיר כי מאחר ופסק-הדין הסופי טרם ניתן, משום שכעת יש להכריע בשאלת גובה הנזק, תוכל חברת הביטוח לערער על פסק-הדין השלם לכשיינתן.

לגופו של עניין, ציין בית המשפט העליון כי בית משפט השלום היה רשאי להגיע למסקנה בדבר חבות הביטוח על בסיס המסמכים בלבד, בין היתר גם לאור מסמכים ששלחה חברת הביטוח ליצואן עוד בטרם הגשת התביעה, ולאור העובדות שלא היו שנויות במחלוקת.

לכן, נדחתה בקשת רשות הערעור, תוך חיוב חברת הביטוח בהוצאות של 5, 000 ש"ח לטובת היצואן.

[רע"א 4153/12 הראל חברה לביטוח בע"מ נ' הזרע ג'נטיקס בע"מ ואח', בית המשפט העליון, השופט צבי זילברטל, החלטה מיום 12.8.12.]

 

הערות:

דרך המלך בבירור תובענות היא שמיעת ראיות של העדים. בכך, מתרשם בית המשפט באופן ישיר מן המעורבים, מכריע לגבי מהימנותם או היעדרה, ומפנה לעיתים גם שאלות בעצמו לאותם עדים.

בחלק מן המקרים, מעדיפים הצדדים המעורבים לבצע קיצור דרך ולוותר על שמיעת הראיות, ולהסתפק בסיכומים בכתב, בעיקר כאשר הסוגיה העומדת על הפרק היא משפטית ושאינה תלויה בעובדות (או שהעובדות מוסכמות בין הצדדים).

במקרה הנוכחי, כאשר מן ההחלטה עולה שהעובדות לא היו מוסכמות בין הצדדים, ויתור על שמיעת הראיות לדעתנו לא היה מחויב המציאות.

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב