דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משחקי חשיבה לילדים - לפתח את המחשבה בכיף 

מאת    [ 04/09/2012 ]

מילים במאמר: 604   [ נצפה 3191 פעמים ]

כל הורה רוצה למצוא את הדרך הטובה ביותר לקדם את התפתחותו השכלית של ילדו. משחקי חשיבה לילדים הם אחת הדרכים היעילות ביותר לשיפור המיומנויות השכליות של ילדנו בצורה מהנה וכייפית. באמצעות העיסוק במשחקי החשיבה מפתחים הילדים את הזיכרון, הראיה המרחבית, יכולת התכנון וההתרכזות במשימות, ניסוי וטעייה ועוד מיומנויות רבות. כל זאת מבלי שהם מרגישים כי כופים עליהם תהליך של למידה, דבר שכפי שידוע מן הניסיון בבית הספר גורר איתו בדרך כלל התנגדות לא קטנה. להיפך, משחקי חשיבה נתפסים אצלם בתור שעשוע ומשהו שאפשר להעביר איתו את הזמן בבית, בנסיעות ארוכות ועם חברים. ככל שהילדים מצליחים יותר באתגרים המחשבתיים שהמשחקים מעמידים בפניהם, הם רוכשים בטחון עצמי רב יותר ומחפשים אתגרים קשים יותר. כך יכולים משחקי חשיבה לילדים לתרום גם להתקדמות בבית הספר ולהישגים טובים יותר בלימודים, כאשר הילדים מתחילים לראות בשיעורי הבית פשוט עוד סוג של אתגר מחשבתי שביכולתם לפתור.

ההיסטוריה של משחקי החשיבה

ההיסטוריה של משחקי חשיבה היא בת מאות שנים, אך בעבר הרחוק לא יועדו משחקי חשיבה כלל לילדים אלא למבוגרים. מפילוסופים ועד למלכים ואנשי אצולה, האתגר שבפתרון חידות היגיון או ניצחון במשחק חשיבה נתפסו כדבר רציני ביותר. משחקי חשיבה אסטרטגיים, למשל, שימשו כהכנה לקראת רכישת מיומנויות הכרחיות לאנשים שנועדו לתפקידים בצבא, בממשל וכדומה. משחקי חשיבה לילדים בעידן המודרני מתבססים לא פעם על משחקים עתיקים תוך התאמתם לילדים במאה העשרים ואחת. כמובן שבנוסף למשחקים המסורתיים הולכים ונוצרים מדי שנה עוד ועוד סוגים חדשים של משחקי חשיבה לילדים אשר מרחיבים את המגוון הרב של משחקים מהם ניתן לבחור.

סוגים שונים של משחקי חשיבה לילדים

ישנם סוגים רבים של משחקי חשיבה לילדים, החל ממשחקים בעלי מבנה פשוט יחסית ועד למשחקים מורכבים מאוד. אחד מן הסוגים הקלאסיים הוא משחקי הרכבה של צורות שונות, בין אם צורות דו מימדיות או תלת מימדיות. ניתן למצוא בתחום המשחקים כמה מערכות של צורות בסיסיות אשר מהן ניתן ליצור מספר כמעט אין סופי של דגמים, ולא מעט משחקי חשיבה מבוססים על צורות אלו. לדוגמא, לעיתים אפשר ליצור משתים עשרה צורות פשוטות כמעט כל דבר, החל מריבוע פשוט ועד לצורות אנושיות. בנוסף לכך ישנם משחקי חשיבה לילדים בהם ככל שרמת הקושי עולה כך עולה גם מספר הצורות בהן נעשה שימוש, והילדים מתמודדים עם אתגרים של בניית מודלים תלת מימדיים ואף מודלים ארכיטקטוניים. בכל המשחקים מסוג זה הילדים נהנים בכל פעם לגלות כי אין גבול ליכולת ההמצאה שלהם, והדבר מעודד את היצירתיות שלהם כמו גם את יכולת החשיבה. חלק מן המשחקים הללו משלבים אלמנט של תחרות בין שני ילדים או יותר, ומאפשרים להוסיף אתגר נוסף למשחק.

סוג אחר של משחקי חשיבה הוא משחקי הזזה, בהם צריכים הילדים להזיז מספר קבוע מראש של צורות (זהות או שונות זו מזו בצורתן) על פני משטח מסויים. המשימה נראית בדרך כלל פשוטה ממבט ראשון, אך ברגע שמתחילים לנסות מגלים כי ללא תכנון וחשיבה "נתקעים" תמיד עם הצורה האחרונה שאינה מתיישבת במקומה. סוג זה של משחקי חשיבה לילדים מאפשר להם לפתח יכולות של סבלנות והבנה של הצורך בתכנון פעולותיהם מראש.

לסיום כדאי לציין כי באופן כללי מתאימים משחקי חשיבה לילדים מעל גיל חמש או שש, וזאת כיוון שילדים בגיל הרך עדיין מתקשים לעקוב אחרי תכנונים מוקדמים או לתפוס מערכות מורכבות. יחד עם זאת החל מגילאי שש שבע כבר יכולים רוב הילדים בדרך כלל להתרכז במשימה תוך כדי התמדה, לחשוב על הבעיה העומדת מולם ולתכנן פתרון אפשרי אותו ינסו ליישם. כדאי לציין כי גם כאשר הפתרון אותו ניסו הילדים ליישם נכשל, אין מדובר בכישלון אמיתי כיוון שלמעשה הילדים לומדים שהטעות היא חלק מן הדרך אל הפתרון. בזכות הטעות יוכל הילד ללמוד מה לא היה נכון בחשיבה הקודמת ולשפר אותה, כך שלהבא יוכל למצוא פתרון טוב יותר בזמן קצר יותר. למידת המיומנות הבסיסית של "ניסוי וטעייה" בעזרת משחקי חשיבה לילדים היא הכרחית לפיתוח יכולות למידה, שיתורגמו לאחר מכן גם לעמידה במשימות מולן יתמודד הילד בבית הספר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב