מי בכלל צריך קופירייטרים? אולי אתה? אולי את? מתי עסק מגדיר לעצמו את הצורך בכותב שיווקי מקצועי שיכתוב עבורו את הטקסטים השיווקיים המשמשים כסוכן המכירות שלו?
האם עבודות קופירייטינג נדירות כמו שאנשים מסוימים חושבים? למעשה, ישנם עשרות מיליוני עסקים בעולם ועשרות אלפים בישראל, שבשלב כלשהו של קיומם העסקי, צריכים חומר שיווקי-פרסומי בכתב. חלק ממקורות העבודה הפוריים יותר עבור קופירייטרים כוללים עסקים בתחום הבנקאות והשירותים הפיננסיים, ביטוח, תוכנה, היי-טק, בנייה, תעשייה, מזון, וגם עמותות. העסקים האלה, קטנים וגדולים כאחד, מייצרים מדי שבוע חומר כתוב שדורש קופירייטרים מקצועיים למטרות פרסום, שיווק, יחסי ציבור, תקשורת ארגונית ומכירות.
אז מי בעצם מגייס את הקופירייטרים? ישנן וריאציות אינסופיות המשתנות מחברה לחברה. בתוך חברות גדולות, מנהלי הביניים הנושאים תארים כגון מנהלי שירותי פרסום יצירתי, מנהלי שיווק, מנהלי קידום מכירות, מנהלי מכירות, מנהלי תקשורת ומנהלי דיוור ישיר או שיווק ישיר, הם הנושאים והנותנים העיקריים עם קופירייטרים למטרות קידום מכירות. בעלי תארים אחרים המתעניינים בקופירייטרים לקידום עסקיהם באים מתחום הפרסום, התקשורת, השיווק, הפיתוח, הייצור והמכירות. בעסקים ובחברות קטנות, בעלי תפקידים כגון נשיא, מנכ"ל, בעלים, שותף, יועץ שיווק, או יו"ר הופכים ללקוחות של קופירייטרים במוקדם או במאוחר.
על אף שמשרדי פרסום מעסיקים קופירייטרים 'in-house' במשרדיהם, לעיתים הם מעסיקים גם קופירייטרים חיצוניים. משרדים כאלה הרי יוצרים מגוון רחב של חומרי פרסום, קידום מכירות וחומרי שיווק, בזמן שהקופירייטרים המקבלים שכר מחברת הפרסום מתמודדים על פי רוב עם פרויקטים בפרופיל גבוה כגון מודעות במגזינים, פרסומות לטלוויזיה, וחומרים לאתרי קניות באינטרנט. לעומתם קופירייטרים פרילאנסרים פוגשים בדרך כלל פרויקטים בפרופיל נמוך יותר כגון דיוור ישיר (מכתבים שיווקיים), ג'ינגלים לרדיו, פליירים, חוברות הדרכה, טקסטים לאתרי אינטרנט וכו' וזו אף הופכת להיות המומחיות שלהם. כשהמשרדים הגדולים מוצפים בעבודה אין להם ברירה אלא להוציא עבודות לקופירייטרים חיצוניים על מנת לעמוד בלוחות הזמנים.
גם חברות ועסקים המתמחים בעיצוב גרפי לעיתים קרובות מחפשים קופירייטרים. חברות עיצוב גדולות יכולות להרשות לעצמן לשכור אותם במשרה מלאה או באמצעות ריטיינר בכדי שיטפלו בכל סוג של חומר פרסומי, שמין הסתם זקוק גם להיקף כלשהו של כתיבה שיווקית. כשחברות העיצוב הגדולות שפועלות כמו משרדי פרסום קטנים מקבלות פרויקט גדול מדי, אין להן ברירה אלא להוציא עבודות כתיבה החוצה לקופירייטרים עצמאיים. רבים הם העסקים והחברות שנעזרים ביועצים שיווקיים, אך מכיוון שלא כל יועץ הוא כותב מוכשר, יש בעסקים רבים צורך בקופירייטרים שיודעים להפוך רעיונות שיווקיים לפרוזה מכירתית חזקה וברורה. עבודתם של הקופירייטרים עשוי ללבוש צורה של הגשת דו"חות רהוטים, סקירות טכניות מנומקות, או אפילו ספרים.
"כותב טוב", הוא סטודיו קופירייטינג ותיק כל כך שטקסטים שלו נמצאו במערות בית גוברין מהתקופה שקדמה להמצאת הטקסט. חוץ מספרי ביוגרפיה ומקצוע, צוות "כותב טוב" מייצר טקסטים למגזר העסקי, הפרטי, בני מיעוטים ובני תערובת. האמת שזה לא משנה, כולנו בני אדם וכולנו (לפחות חלקנו) קוראים וכותבים טוב. "כותב טוב" - קופיריטינג, עריכת תוכן וסופרי צללים. www.kotevtov.com